۴۷ کارخانه در اثر اختصاص ارز دولتی به واردات کالای مشابه داخلی تعطیل شدند
18 مرداد 1398
عمده ترین چالش های صنایع کوچک و متوسط چیست؟
31 مرداد 1398

۹۸ هزار نفر در تولید صنایع دستی مشغولند

خبرگزاری تسنیم جمعه 18 مرداد 98 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرزاد اوجانی در گفتگوی ویژه خبری افزود:­ حدود 20 هزار نفر نیز در حوزه بازرگانی این صنایع مشغول هستند.

وی گفت: از 98 هزار تولید کننده صنایع دستی 58 هزار نفر کارت شناسایی دارند و تولید کننده شناسنامه دار میراث فرهنگی هستند 23 هزار نفر اشتغال روستایی دارند و 17 هزار نفر به صورت خانگی در این زمینه فعالند.

اوجانی افزود: سال گذشته در نمایشگاه های خارجی حضور فعالی داشتیم و 65 نفر از هنرمندان به این نمایشگاه های اعزام شدند که 50 درصد هزینه های آنها را دولت پرداخت کرد.
معاون دفتر صادرات صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت:­ در پی حضور در نمایشگاه های خوب جهانی هستیم که آن کشور سرانه درآمدی بالای داشته باشد.

وی افزود: دولت از بخش خصوصی برای صادرات صنایع دستی حمایت می کند.

وی گفت:­ دولت نگاه ویژه ای به حوزه صنایع دستی ندارد و یارانه چندانی به این صنایع اختصاص نمی یابد.

اوجانی افزود: صادرات صنایع دستی نیازمنده مطالعه بازارهای هدف و کار کارشناسی است.

معاون دفتر صادرات صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سی و دومین نمایشگاه ملی صنایع دستی باحضور هنرمندان برتر وشرکت های فعال دراین زمینه سوم تا نهم شهریور در محل دائمی نمایشگاه های تهران به وسعت 12 هزار متر مربع برپا میشود.

وی افزود: صادرات صنایع دستی در سال 97­ دویست و هشتاد ونه میلیون دلار براساس آمار گمرک بوده است اما به همین میزان صادرات چمدانی داشته ایم.

اوجانی گفت:­ درباره مشوق صادراتی سازمان توسعه تجارت مسئولیت دارد و هیچ کدام از دستگاه های دولتی اعتباراتی برای پرداخت این مشوق های نمی گیرند.

یدالله کریمی نماینده فعالان صنعت مبل و منبت ملایر نیز در این برنامه گفت: گردش مالی خرید و فروش مبلمان بین سال های 2015 تا 2018 چهارصد شصت میلیون دلار بوده که سهم ایران دراین بازار کمتر از یک درصد است.

وی افزود: به دلیل افزایش کیفیت تولیدات مبلمان داخلی واردات این کالاها به کشور بسیار کاهش یافته است اما دولت باید کمک کند تولید کنندگان ما تولیدات خود را به جهان معرفی کند.

کریمی گفت: کیفیت مبلمان تولید کشور بسیار بهتر ازتولیدات دیگر کشورهاست و فقط یک رقیب آن هم در رشته منبت در دنیا داریم که ایتالیاست.

نماینده فعالان صنعت مبل و منبت ملایر افزود: گران بودن مواد اولیه و تهیه پارچه و یراق آلات و قیمت بالای چوب های که از گرجستان و روسیه وارد می شود از موانع صادرات صنایع مبلمان است.

وی افزود: با توجه به این مسئله قیمت محصولات تولید داخل بسیار ارزان تر از تولیدات دیگر کشورهاست.

وی گفت: ترکیه محصولات صنایع مبلمان کشور را با قیمتی حدود 30 تا 40 میلیون تومان خریداری می کند اما در بازار کشورهای اوراسیا و منطقه خلیج فارس یکدست مبلمان متوسط ما را با برند سازی حدود 300 تا 350 میلیون تومان می فروشد.

وی افزود: صادرات یکدست مبلمان برابر 50 بشکه نفت است.

قدرت الله ولدی فرماندار ویژه ملایر نیز در این برنامه با بیان اینکه اتفاقات خوبی برای حمایت از صنعت مبلمان این منطقه روی داده است گفت:­ حدود 5 هزار کارگاه بزرگ و کوچک که در آنها 9 هزار نفر منبت کار مشغولند و 20 هزار فرصت شغلی نیز ایجاد شده است­ در منطقه ملایر وجود دارد و در پی شهرجهانی شدن منبت ملایر هستیم.

وی افزود : مهر امسال میزبان کارشناسان شورای جهانی صنایع دستی کشور برای تحقق این موضوع هستیم .

وی گفت: ملایر 65 درصد تولید مبل و منبت کشور را به خود اختصاص داده و موجب بهبود معیشت مردم و ورود گردشگر به این شهر شده ا ست.

ولدی افزود: در امضای تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید برای هر خریدار مبل و منبت که به ملایر سفر می کند 15 میلیون تومان وام با نرخ 4 درصد اختصاص می یابد.

فرماندار ویژه ملایرگفت: در تفاهم با راه آهن کشور نیز هر روز قطاری ازتهران به ملایر تردد می کند و دو قطار گردشگری نیز با ظرفیت 250 گردشگر به این شهر رفت وآمد می کند.

ولدی افزود: ­تاکنون جشنواره های مبل و منبت ملایر داخلی بوده است اما برای جهانی شدن این جشنواره ها درحال برنامه ریزی هستیم.

مجیدرضا حریری رئیس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی نیز در این برنامه افزود: سیاست های حمایتی در حوزه صنایع دستی ضعیف و نگاه بازاریابی در این حوزه سنتی است.

وی گفت: چگونه هزاران میلیون تومان به صنعت خودروسازی کشور کمک می شود اما کل بودجه میراث فرهنگی برای برگزاری چند نمایشگاه کفایت می کند.

وی افزود: درباره بازار هدف صنایع دستی کشور تحقیقات مدونی وجود ندارد و باید در نمایشگاه های که برای شناساندن این صنایع در دیگر کشورها برگزار می شود از تجار صنایع دستی استفاده کنیم.

حریری گفت: روش بازاریابی برای صنایع دستی مناسب نیست و حرکت منسجم­ صادراتی از طرفی دستگاه سیاستگذار نمی بینیم.

رئیس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی افزود:­ موضوع ارز­ برای صادرات مسئله نیست بلکه مشکل اصلی­ شناخت نداشتن مصرف کنندگان صنایع دستی کشورمان در دیگر کشورها است.

وی گفت: گردشگرانی که وارد دیگر کشورها می شوند تعدادکمی هستند و نمی توانند در بازار صنایع دستی تاثیرگذار باشند.

حریری افزود: باید در جهان چهره هنری خود را معرفی کنیم اما سیاستگذاران حاضر نیستند ریالی برای معرفی صنایع دستی کشور هزینه کنند.

حسن احمدیان رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران نیز دراین برنامه گفت: مجموع گردش مالی صنعت مبلمان بیش از 70 هزار میلیارد تومان است و براساس­ آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت 20 هزار واحد صنعتی در کشور در این زمینه فعالند و حدود 8 درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده اند اما کسی به این صنعت توجه نکرده است.

احمدیان افزود: برای نشان دادن تولیدات مبلمان کشور باید درکشورهای هدف نمایشگاه برگزار کنیم اما تاکنون هیچ نمایشگاه تخصصی درکشوری برگزار نشده است.

وی گفت: واردات مبلمان در 10 سال گذشته به 400 میلیون دلار رسیده بود اما اکنون ­ واردات مبلمان به کمتر از 20 میلیون دلار رسیده است.