۴۷ کارخانه در اثر اختصاص ارز دولتی به واردات کالای مشابه داخلی تعطیل شدند

۳۸ چالش اساسی پیش روی صنعت و معدن کشور برای تحقق رونق تولید
18 مرداد 1398
۹۸ هزار نفر در تولید صنایع دستی مشغولند
31 مرداد 1398

۴۷ کارخانه در اثر اختصاص ارز دولتی به واردات کالای مشابه داخلی تعطیل شدند

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 16 مرداد 98: به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم محسن سعیدیان دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات سراسر کشور اظهار کرد: 11 ماه است که کارخانه های تولید این محصول که برای خوراک دام و طیور مصرف می شود در حال تعطیلی هستند و در حالیکه به واردات مواد اولیه تولید این محصول ارز دولتی داده نمی شود، این ارز دولتی در اختیار واردکنندگان محصول نهایی قرار می گیرد.

وی افزود: هزینه کل واردات مواد اولیه ما سالانه 30 میلیون دلار است اما دولت 85 میلیون دلار به واردات محصول نهایی یعنی منو کلسیم فسفات اختصاص می دهد که بیشتر آن نیز توسط یک نفر وارد می شود که در بخش های دیگری نیز اقدام به واردات با ارز دولتی می نماید.

دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات سراسرکشور ادامه داد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی از مشکلات ما خبر دارند و می دانند که کارخانه های تولید کننده کلسیم فسفات به گِل نشسته اند؛ ما معتقدیم اگر قرار نیست به تولید کنندگان داخلی ارز برای واردات مواد اولیه داده شود به واردکنندگان محصول نهایی نیز نباید ارز دولتی اختصاص داده شود تا تولید کنندگان بتوانند محصول رقابتی تولید کنند.

بیشتر بخوانید

سخنان انتقادی وزیر جهاد کشاورزی در سازمان تحقیقات/ حجتی:تکنوکرات‌ها موافق تولید داخل نیستند
سعیدیان یادآور شد که در حال حاضر کل تولیدات ما در انبار باقی مانده و فروش نمی رود زیرا هزینه تمام شده آن بر اساس واردات مواد اولیه با ارز نیمایی بیشتر از کالای وارد شده نهایی با ارز 4200 تومانی دولتی است.

دبیر انجمن تولید کنندگان کلسیم فسفات سراسر کشور تاکید کرد که ظرفیت تولید کارخانه های کلسیم فسفات کشور 270 هزار تُن است که اکنون تعطیل است. در سالهای قبل در حالیکه کشور 120 هزار تُن مصرف این محصول را داشت مازاد بر آن تولید کرده و مابقی آن را به کشورهای  CIS ،حاشیه خلیج فارس،پاکستان، افغانستان و عراق صادر کردیم.

سعیدیان تاکید کرد: عمر صنعت تولید کلسیم فسفات کشور 35 سال است و 47 کارخانه داریم و 7000 کارگر، اما با توجه به اینکه از سال گذشته اختصاص ارز دولتی به واردات مواد اولیه این محصول داده نشده اما در عین حال محصول نهایی وارداتی ارز دولتی گرفته، تولید ما متوقف شده است  زیرا دیگر تولید به صرفه نیست.

وی یادآور شد که پس از 11 ماه تعطیلی،از ابتدای شهریور ماه سال جاری کارخانه های تولید کننده کلسیم فسفات کشور به طور کامل نیروهای خود را اخراج خواهند کرد و تبعات آن بر گردن مسئولان خواهد بود.