۳راهکار خروج از رکود بدون بالا رفتن تورم
22 شهریور 1394
۲۱ هزار تن مرغ در چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود
22 شهریور 1394

۱۶۰ هزار تن چغندرقند در نهاوند تولید می‌شود

خبرگزاری تسنیم(۲۲/شهریور/۱۳۹۴ – ۱۰:۴۷ ، شناسه خبر: ۸۵۷۴۴۶): سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال سطح زیر کشت چغندر قند نهاوند ۳۵۰۰ هکتار است که پیش‌بینی می‌شود کشاورزان نهاوندی با تولید ۱۶۰ هزار تن چغندرقند برای دومین بار به میزان ۶۵ درصد تولید این محصول در همدان را به خود اختصاص دهند.

احمد باقری در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در نهاوند، اظهار داشت: امسال 5003 هکتار سطح زیر کشت این محصول در نهاوند است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که سطح زیر 3000 هکتار بود 500 هکتار افزایش‌یافته و میزان تولید از 125 هزار تن به 160 هزار تن برسد.وی گفت: پارسال 125 هزار تن چغندر قند نهاوند تولیدی نهاوند که 50 درصد کل استان بود که با بیش از 13 هزار دستگاه انواع کامیون ظرف مدت 70 روز به کارخانه‌های اصفهان، اراک، کرمانشاه و همدان حمل شد.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند افزود: تولید چغندرقند نهاوند در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته افزایش میزان تولید و سطح زیر کشت حدود 35 درصدی را داشته که در طول این چند سال رتبه نخست تولید این محصول در دست کشاورزان نهاوندی بوده است.

باقری عنوان کرد: به گفته کارشناسان بخش زراعت این اداره افزایش تولید چغندرقند نهاوند در چند سال اخیر نشانگر توجه ویژه کارشناسان و کشاورزان به برنامه‌‌‌ریزی خوب و کارشناسی شده توسط ناظران مزرعه جهاد کشاورزی شهرستان در رعایت اصول کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی نهاوند به‌صورت 100 درصد مکانیزه است.

وی اظهار کرد: با توجه به بحث بحران آب در استان و توجه به‌صرفه جویی در مصرف آب و انرژی در چند سال گذشته استفاده بهینه کشاورزان از آب مصرفی از چاه‌های عمیق در نهاوند با رعایت آموزش‌های لازم و تشویق آنها به مجهز کردن اراضی خود به آبیاری تحت‌فشار سبب کاهش مصرف 85 درصدی مصرف آب نسبت به آبیاری غرقابی و سنتی هستیم.

باقری بیان کرد: محصول تولیدی چغندر قند نهاوند به دلیل استفاده کمتر از کودهای شیمیایی و ریز مغزی و مرغوبیت در میزان قند طبیعی که درصد آن بین 14 تا 27 درصد است، به استان‌های همدان، تهران، اصفهان، کرمانشاه و لرستان ارسال می‌شود که از 20 شهریورماه تا اوایل بهمن‌ماه توسط بیش از 13 هزار کامیون به این کارخانه‌ها حمل می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: محصول تولیدی چغندر قند نهاوند برای تهیه قند، شکر و تفاله برای خوراک دام‌ها به کارخانه‌ها تولید قند و شکر حمل می‌شود و در زمینهٔ کاشت، داشت و برداشت این محصول در شهرستان بیش از 500 نفر به مدت 7 ماهبه‌طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال به کاردارند.

باقری بیان کرد: میزان متوسط عملکرد تولید چغندرقند کشور 38 تن در هر هکتار در استان همدان حدود 45 تن در هکتار است ولی در سال‌های گذشته یک کشاورز نهاوندی با تولید بیش از 120 تن در هکتار رکورد کشوری را شکست به‌طوری‌که هم‌اکنون میزان تولید این محصول در نهاوند بین 45 تا 50 تن در هکتار است.