یک هزارو150 میلیارد ریال خسارت سالانه ریزش محصولات کشاورزی گلستان

افزایش 47 درصدی ارزش صادرات کرمان در سال 93
22 فروردین 1394
چشم انداز حضور گسترده شرکت های ایرانی در بازارهای جهانی/ پیشتازی در صنعت نفت خاورمیانه
24 فروردین 1394

یک هزارو150 میلیارد ریال خسارت سالانه ریزش محصولات کشاورزی گلستان

به گزارش خبرنگار ایرنا، عید محمد فاروقی روز دوشنبه در دومین جلسه ستاد برداشت محصولات پاییزه این استان، اظهارداشت: میزان ضایعات درمحصولات کشاورزی بویژه غلات درسه مرحله یعنی قبل از برداشت معادل 2 درصد و درحین و بعد ازبرداشت نیز هر کدام 4 درصد است.
وی با بیان اینکه به ازای هر یک میلیون تن تولید محصولات 10 درصد آن ریزش داشته و ضایع می شود، گفت: با توجه به ارزش ریالی این میزان ضایعات، اگر بتوان تنها 3 درصد از آن جلوگیری نمود، سالانه 350 میلیارد ریال به درآمد کشاورزان و نیز اقتصاد استان کمک می شود.
به گفته وی، با پول حاصل از جلوگیری از ریزش و ضایعات محصول می توان حداقل 50 دستگاه کمباین وارداتی یا 200 دستگاه کمباین تولید داخل و یا 2 هزارو 400 دستگاه تراکتور خریداری کرد.
فاروقی، دلیل اصلی ریزش و ضایعات محصولات در گلستان بویژه غلات را فرسودگی ماشین آلات برداشت و شیوه ناصحیح حمل اعلام کرد و افزود: از مجموع دو هزارو 701 دستگاه کمباین موجود در استان، 81 درصد آن بالای 13 سال سن دارند.
به گفته وی، هم اکنون 533 دستگاه از کمباین های گلستان زیر 13 سال، 803 دستگاه بین 13 تا 20 سال و یک هزارو 399 دستگاه نیز بالای 20 سال عمر دارند.
دبیر ستاد برداشت محصولات پاییزه گلستان، کشت های این فصل را شامل گندم، جو، دانه روغنی کلزا و سیب زمینی ذکر کرد و افزود: با توجه به تولید پایین کمباین در داخل کشور و نیز بالا بودن قیمت کمباین های مدرن خارجی، تنها راهکار در شرایط کنونی بازسازی کمباین های موجود است.
فاروقی، هزینه بازسازی هر دستگاه کمباین بدون موتور و گیربکس را 150 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: با توجه به توانایی بازسازی کمباین در داخل استان، درصورت تامین تسهیلات مورد نیاز می توان بخش قابل توجهی از ماشین های برداشت محصول را بازسازی کرد.
وی با اشاره با انجام معاینه فنی کمباین ها قبل از برداشت محصول توسط 40 نفراز کارشناس فنی سازمان جهاد شاورزی درسطح استان، اضافه کرد: درفصل برداشت غلات از ورود کمباین های فاقد برچسب معاینه فنی و پروانه چنگالی به داخل مزارع و دادن سهمیه سوخت به آنان جلوگیری خواهد شد.
فاروقی از انجام اقدامات و تمهیدات لازم برای برداشت محصولات پاییزه دراین استان که از اواخر اردیبهشت آغاز می شود نیز خبر داد و افزود: هماهنگی های لازم با دستگاه های مرتبط برداشت و حمل محصول و تامین سوخت کمباین ها انجام شده است.
استان گلستان با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت، حدود 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که افزون بر 500 هزار هکتار آن به کشت چهار محصول کشت پاییزه اختصاص یافته که پیش بینی برداشت از آن افزون بر یک میلیون و 325هزار تن است.

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا