خرید و فروش 167 میلیون برگه بهادار در معاملات فرابورس ایران
22 فروردین 1394
یک هزارو150 میلیارد ریال خسارت سالانه ریزش محصولات کشاورزی گلستان
24 فروردین 1394

افزایش 47 درصدی ارزش صادرات کرمان در سال 93

به گزارش ایرنا، محمدرضا قادر روز شنبه در نشست فعالان اقتصادی استان کرمان افزود: این صادرات که یک میلیارد و 166 میلیون دلار بوده، 10 درصد نیز از نظر وزن افزایش یافته است.
وی گفت: بیشترین صادرات را پسته و مغز پسته با یک میلیارد و 69 میلیون دلار به خود اختصاص داده است و کاشی و سرامیک و سپس خرما رتبه های دوم و سوم را دارا هستند.
وی بیان کرد: سیمان، مصنوعات مسی، لوازم صنعتی و برقی، سنگ و کنسانتره مولیبدن و سایر مصنوعات فلزی نیز سایر محصولات صادراتی استان کرمان در سال گذشته بودند.
مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: صادرات استان باید بیشتر از این رقم باشد زیرا بسیاری از شرکت ها و افراد، تولیدات را از سایر گمرکات کشور صادر می کنند.
وی افزود: اگر اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت کاری کنند که صادرکنندگان صادرات را از استان کرمان انجام دهند آمار دقیقی در تصمیم گیری های استان بدست می آید.
قادر اظهار کرد: سامانه جامع در گمرکات استان به عنوان پیشتاز راه اندازی شده و آمادگی دارد به هر شرکت در محل شرکت خدمات را برای صادرات ارائه کند.
رییس انجمن خرما استان کرمان نیز در این نشست گفت: 300 هزار تن خرما در استان تولید می شود که بین استان های خرما خیز، 50 درصد صادرات کشور را داریم.
محسن رشید فرخی تصریح کرد: خرما محصول تره باری و فساد پذیر محسوب می شود و مشکلات بسیاری برای نگهداری آن وجود دارد.
وی گفت: مصرف خرما در دنیا و ایران در فصل خاصی است به طوری که 60 درصد مصرف خرما در ماه رمضان است.
وی ضریب تبادلی بازرگانی پسته را حداقل سه اعلام کرد و افزود: این ضریب برای خرما یک است و ما یک بار در سال می توانیم صادرات خرما داشته باشیم که بخشی از دلایل آن به تحریم ها بر می گردد.
رشید فرخی بیان کرد: بحث بازپرداخت ها در تسهیلات کشاورزی باید بین 12 تا 18 ماه شود تا امکان رقابت بیشتری با دنیا در این محصول داشته باشیم.
به گفته وی در حال حاضر تونس و عربستان و کشورهای حوزه خلیح فارس با سودهای بسیار کم و تسهیلات 3.5 درصد و بازپرداخت شش ساله در بازار خرما رقابت می کنند و باعث می شود در بازارهای رقابتی دست برتر را از تجار ایران بگیرند.

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا