واردات نجومی “گاو” از نتایج پسابرجام اعلام شد
20 بهمن 1395
بروزپدیده« شاغلان فقیر» از پایین بودن تولید ناخالص ملی و افزایش نرخ بیکاری است
23 بهمن 1395

“کفش ملی” جان تازه می‌گیرد؟

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 20 بهمن 95 شناسه خبر 1322125 : با نزدیک شدن به بازار شب عید، کارخانه کفش ملی در تلاش برای کاهش کسری نقدینگی و حضور پررنگ در بازار با محصولات جدید است که در این راه چشم به مردم و نه دولت دوخته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سال‌های خیلی دور حضور پر رنگ برند کفش ملی به عنوان یک تولید ایرانی در سطح بازار برای همه شناخته شده بود و در اکثر خانه‌ها این کفش مشتریان بسیاری داشت، اما متأسفانه پس از مصادره آن توسط دولت، کارخانه عملاً تعطیل و در زیرمجموعه سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت و چندی بعد بابت رفع دیون (بدهی دولت) به سازمان بازنشستگی کشوری واگذار شد. تغییرات مدیریتی در این واحد تولیدی به همراه افزایش قاچاق کفش باعث شد تا حضور این برند هر روز در سطح بازار کاهش پیدا کند به نحوی که به مرور دیگر خبری از کفش ملی در بازار نبود و از آن کارخانه بزرگ تنها نام و نشانی به جاماند.

علاوه بر برند کفش ملی سایر برندهای داخلی کفش هم به تدریج با افزایش واردات با مشکل روبه رو شدند و هر روز سهم آنها از بازار داخلی کشور کاهش پیدا کرد. البته چند سالی است که با تلاش خود تولیدکنندگان حضور برندهای داخلی در بازار افزایش یافته اما لازمه اجرای موفق این موضوع حمایت های دولتی است که هنوز خبری از آنها نیست.

امروز تولیدکنندگان کفش با وجود مشکلات بسیار خودشان دست به کار شده و با تشکیل کمپین‌هایی تحت عنوان ” مصرف کالای ایرانی ضامن اشتغال فرزندان ” در صددند تا سهم از دست داده خود را از بازار کفش باز گردانند و برای تحقق این موضوع سیاست هایی برای حمایت از برندهای قدیمی از جمله کفش ملی به کار گرفته‌اند. به نحوی که در چند ماه اخیر سهامداران عمده این کارخانه قدیمی بر آن شده اند تا مشکلات مالی این واحد تولیدی را کاهش داده و و حضور پررنگ این برند را در سطح بازار به وجود آورند. یکی مصداق های این موضوع حضور پررنگ تبلیغات این واحد تولیدی در سطح بازار است. کفش در این تبلیغات اعلام کرده که به با محصولات جدید به بازار خواهیم آمد.

علی لشگری رئیس جامعه صنعت کفش ایران در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم می گوید: کفش ملی بعد از واگذاری در اختیار سازمان بازنشستگی کشوری و آتیه صبا قرار گرفت اما تغییرات مدیریتی در این واحد تولیدی  به همراه شرایط بازار کفش کشور و افزایش حجم قاچاق باعث شد تا آنها با مشکلات متعدد مالی روبه رو شده و به مرور حضور آنها در سطح بازار کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه امروز این واحد تولیدی اخیراً با تغییر مدیریتی و با کمک سهامداران عمده خود در مسیر تولید قرار گرفته است، افزود:  در چند ماه اخیر با مشارکت برندهای داخلی گروه ملی امروز حضور جدی در سطح بازار پیدا کرده و امیدواریم با جذب سرمایه گذاری مناسب بتواند در آینده کفش هایی با برند انحصاری خود تولید و در بازار به فروش برساند.

رئیس جامعه صنعت کفش ایران تصریح کرد: بخشی از کسری نقدینگی کفش ملی پرداخت شده و امیدواریم تا پایان بهمن ماه سرعت پرداخت ها بیشتر و مشکلات این کارخانه برطرف شود. البته باید تأکید کنم یکی از اساسی ترین مشکلات کفش ملی تغییرات مدیریتی بود که نتوانست مسیر توسعه این واحد تولیدی را به وجود آورد.

لشگری با اعلام اینکه از مردم انتظار داریم در این شرایط رکود بازار با خرید کفش ایرانی تولیدکنندها را برای رفع مشکلات کمک کنند، افزود: کفش ملی امروز با ارائه تخفیف هایی می خواهد سهمی از بازار فروش شب عید داشته باشد که لازمه تحقق این موضوع کمک مردم است.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان کفش در تبریز و زنجان در واحدهای تولیدی خود برگه “فقط کالای ایرانی را می فروشیم” نصب کرده‌اند که این امر به شرط همراهی مردم حتما نتایج مناسبی را برای صنعت کفش کشور خواهد داشت.