بروزپدیده« شاغلان فقیر» از پایین بودن تولید ناخالص ملی و افزایش نرخ بیکاری است

“کفش ملی” جان تازه می‌گیرد؟
20 بهمن 1395
توتال فعالیت در ایران را منوط به نظر ترامپ کرد
23 بهمن 1395

بروزپدیده« شاغلان فقیر» از پایین بودن تولید ناخالص ملی و افزایش نرخ بیکاری است

خبرگزاری تسنیم جمعه 22 بهمن 95 شناسه خبر 1323223 : یک اقتصادان با شاره به اینکه اگر سطح تولید ناخالص ملی افزایش پیدا نکند شاهد گسترش پدیده «شاغلان فقیر» هستیم گفت: اقتصاد ما وابسته به درآمد نفت است. .همین وابستگی زمینه بروز کاهش قدرت معیشت شاغلان را به دنبال دارد.
محمد خوش چهره در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره گسترش پدیده «شاغلان فقیر» گفت: بخشی از بروز این پدیده ناشی از حجم گسترده بیکاری در جامعه است.

وی بیان کرد: برای کاهش نرخ بیکاری باید توجهی به افزایش سطح تولید ناخالص ملی با افزایش صادرات و افزایش درآمد صورت گیرد در غیراین صورت شاهد گسترش پدیده” شاغلان فقیر” خواهیم بود.

خوش چهره گفت: درحال حاضر شاهد هستیم که در میان نیروهای حقوق‌بگیر، اعم از مدیران، مدیران ارشد، نظامیان و خیلی از فرهنگیان و دانشگاهیان بخش زیادی دچار سختی معیشت شده‌اند و تأکیدات رهبر انقلاب بر توجه معیشت، ناظر به این مقوله قابل تأمل است که معیشت مردم دچار اختلال شده است.

این اقتصاد دادن ادامه داد: در حال حاضر در برخی موارد مردم تحت فشار هستند و بسیاری از شاغلانی که در سطح بالایی از نظر تلاش و درآمد قرار دارند، دچار اشکال شدند. بنابراین این معیارها در کنار تعداد متغیرهای کلان که شاخص‌های بیکاری را نشان می‌دهد، قرار گرفته است.

خوش چهره ادامه داد: اقتصاد ما وابسته به درآمد نفت است.  وابستگی به متغیرهای برون‌زا و در رأس آن، درآمد نفت قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد از زمان جنگ تا کنون از دولتی به دولت دیگر به درآمد نفتی وابسته می‌شویم. این موضوع کشور را آسیب‌پذیر کرده است تا کشورهای دیگر روی ابزاری به اسم فشارهای اقتصادی به خوبی متمرکز می شوند و پازل‌های خودشان را می چینند.

این اقتصاد دان اظهار داشت: یعنی قبل از اینکه این فشارها و مشکلات متوجه تحریم‌ها باشد، متوجه شرایط و بسترسازی‌های ایجاد شده در داخل بوده که ریشه خیلی از آنها در سیاست‌ها و تصمیمات نامناسب اقتصادی، بی‌توجهی‌ها و. . . است.

وی با اشاره به اظهارات دولت مبنی بر بهبود وضعیت زندگی گفت:درباره اینکه دولت چه ادعاهایی می‌کند نمی‌خواهم جواب بدهم. بحث‌هایم دانشگاهی، علمی و کارشناسی و با استناد به آمارهاست. اگر نسبت درآمد و روند افزایش درآمد حقوق‌بگیران را در نظر بگیریم و با تورم مقایسه کنیم. می بینیم که  سبد هزینه خانوار هر روز کوچک می شود این موضوع نشان دهنده این است که پدیده شاغلان فقیر یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است.

خوش چهره تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد که در ایران طیف گسترده‌ای از شاغلان فقیر ایجاد شده و این موضوع با سقوط و تضعیف جدی ارزش پول ملی و افزایش لجام‌گسیخته ارزهای خارجی و تورم‌های لجام‌گسیخته حاکم بر اقتصاد ایران به وجود آمده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: به طور معمول در جوامع، بیکاری ریشه فقر است و ما بیکاران فقیر داریم، ولی در بعضی از کشورها اتخاذ سیاست‌های نامناسب و اشتباه باعث می‌شود که حتی شاغلان هم دچار فقر شوند.

وی ادامه داد: مفهوم شاغلان فقیر این است که گروه‌های مختلف اجتماع اعم از اساتید دانشگاه، فرهنگیان، پزشکان و گروه‌های مختلف ، دیگر با هشت ساعت کار نتوانند زندگی‌شان را اداره کنند یا اینکه آن سطحی از زندگی یا جایگاهی که در گذشته قرار داشتند را حفظ کنند، بنابراین به سطوح پایین‌تر سقوط می کنند و مجبور می‌شوند با اضافه کار یا کوچ دارایی‌ها، جایگاه‌شان را از نظر رفتار مصرفی و اقتصادی حفظ کنند.