واحدهای تولیدی کارمند بانک شده‌اند/ سود ۱۸درصدی وام بانکی تولیدکننده را زمین می‌زند

در چشم برخی مسئولان نگاه کردم و گفتم قاچاقچی شما هستید/دعوا را به وسط بازار نکشانیم/برجام برای کشور”نان و ماست” نشد
17 آبان 1395
صنعت هنوز درگیر چنگال‌های تحریم است
19 آبان 1395

واحدهای تولیدی کارمند بانک شده‌اند/ سود ۱۸درصدی وام بانکی تولیدکننده را زمین می‌زند

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 18 آبان 95 شناسه خبر 1234361 : رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سود بالای تسهیلات پرداختی به بخش تولید گفت: واحدهای تولیدی امروزه به‌نوعی به کارمند بانک تبدیل شده‌اند زیرا پرداخت سودهای بالای بانکی را عهده دارند و در نهایت زمین می‌خورند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رحمانی مقدم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوی سیما اظهار داشت آنچه دولت مقرر کرده تا از طریق نظام بانکی به بخش تولید اختصاص یابد 16هزار میلیارد تومان است که تاکنون 10هزار و 764 میلیارد تومان به 15هزار و 617 واحد تولیدی تخصیص یافته است.

او افزود:‌ آنچه در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت ثبت شده حدود 57 هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ است که از آن رقم حدود 32 هزار واحد تولیدی به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

رحمانی مقدم گفت:‌ تا این لحظه حدود 7 هزار و 333 واحد تولیدی اعم از صنعتی و کشاورزی با ثبت نام در سامانه بهین‌یاب تسهیلاتی به‌مقدار 5 هزار و 298 میلیارد تومان دریافت کردند.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: حدود 8 هزار و 284 واحد از سایر صنایع موفق به دریافت تسهیلات از بانک‌ها شده‌اند.

عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در سوی دیگر این برنامه گفت:‌ تاکنون برنامه اقتصادی خوبی از سوی فرماندهان مقاومت اقتصادی تدوین شده اما کافی نیست.

او ادامه داد:‌ دولت باید اختیارات استانداران را تا 80 درصد افزایش دهد که آزادی عمل بیشتری داشته باشد.

اکبریان گفت: مشاهده می‌شود برخی نهادهای نظارتی اقدام به تصمیم‌گیری می‌کنند اما پرونده‌ها در کشوی برخی کارشناسان خاک می‌خورد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:‌ تاکنون بیش از 80 درصد از بنگاه‌های زودبازده اقدام به دریافت تسهیلات کرده‌اند اما کارشان به جایی نرسیده است.

او برخی از مشکلات را عدم اجرای آیین‌نامه‌های بانک مرکزی ازسوی بانک‌های مسئول عنوان کرد و افزود:‌ مبالغی که بانک مرکزی نزد دیگر بانک‌ها به‌عنوان تسهیلات سپرده آثار اقتصادی ندارد زیرا نرخ بیکاری در هفت‌ماهه اول 95 نسبت به مدت مشابه سال قبل سه درصد افزایش یافته است.

اکبریان ادامه داد: سال قبل نرخ بیکاری 12/2 درصد بود ولی امسال به 12/7 درصد افزایش یافته، این یعنی تسهیلات ایجاد اشتغال نکرده است.

حسین سلاح‌ورزی عضو اتاق بازرگانی ایران در ارتباط تلفنی با گفتگوی ویژه خبری گفت:‌ موضوع رفع مشکلات بنگاه‌های کوچک اقدامی مثبت است اما در رابطه با تأثیر آن بر خروج از رکود تردید وجود دارد زیرا میزان رقمی که دولت برای این طرح در نظر گرفته با حجم تولید ناخالص داخلی کشور سنخیتی ندارد و نشان می‌دهد که بنگاه‌های کوچک باید مبالغ کمتری دریافت کنند و سود بیشتری پس بدهند، این یعنی یک بی‌برنامگی.

رحمانی مقدم گفت:‌ طرح رونق تولید فقط یکی از برنامه‌های دولت است نه همه برنامه‌هایش، ما بنا را بر آن گذاشتیم که سهم صادرات کشور را 10 میلیارد دلار افزایش دهیم و در این افزایش سهم بنگاه‌های کوچک باید پررنگ‌تر باشد.

او ادامه داد: ‌در کشورهای پیشرفته سهم بنگاه‌های کوچک 20 درصد است اما در ایران این به حدود 60 درصد فزونی می‌یابد.

رحمانی مقدم گفت: ما قبول داریم که 16هزار میلیارد مبلغ کافی نیست، به این دلیل دولت شرایطی در نظر گرفته که در شرایط خاص این رقم افزایش یابد.

او افزود: هدف از ارائه تسهیلات ایجاد و حفظ اشتغال و راه‌اندازی بنگاه‌های نیمه‌تعطیل است نه پرکردن انبارها از تولیدات داخلی، پیش‌تر هم اعلام کرده‌ایم فقط به بنگاه‌هایی که مشکل نقدینگی دارند کمک می‌کنیم و قرار نیست به کسی یارانه بدهیم.

سلاح‌ورزی گفت:‌ باید مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی برای دوران رکود طراحی کنیم نه فقط مقطعی خاص.

او ادامه داد: در اتاق بازرگانی هم جلسات مکرری به‌منظور تحریک تقاضا در توسعه صادرات برگزار می‌شود اما هنوز در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی قدم ملموسی برداشته نشده حتی موانعی هم ایجاد شده است.

اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اگر صادرات نداشته باشیم بازار داخلی کشش تولیدات ما را ندارد و دولت باید با ایجاد مشوق‌های گوناگون اقدام به تحریک تقاضا و پوشش تولید کند، در این راستا سفارت‌خانه‌هایمان می‌توانند برای یافتن بازار هدف گام مؤثری بردارند.

او افزود:‌ اگر صادرات نباشد تولیداتمان فقط انبارهایمان را پر می‌کنند و شرایط به قبل برمی‌گردد.

رحمانی مقدم گفت:‌ وزارت صنعت به‌عنوان متولی طرح رونق تولید برای رفع مشکلات آسیب شناسی‌های لازم را انجام داده و طرح‌های داخلی و خارجی را تدوین کرده است.

او افزود:‌ قبول داریم که در شش‌ماهه اول امسال در بخش صادرات حدود دو میلیارد دلار عقبیم اما پیشرفت خود را داشته‌ایم و فقط از برنامه عقبیم.

اکبریان گفت: دولت برای تولید مسکن برنامه‌ای ندارد غافل از آنکه افزایش جمعیت روز به روز است.

رحمانی مقدم پاسخ داد:‌ دولت برای آن بخش هم در حال آسیب شناسی است و اگر کسی طرح مناسبی را ارائه کند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سلاح‌ورزی گفت:‌ دولت در طرح رونق تولید قید کرده که حدود 800 میلیارد تومان در بخش صنعت به‌عنوان یارانه در نظر گرفته است اما از سوی بانک مرکزی اقدامی صورت نمی‌گیرد.

رحمانی مقدم پاسخ داد:‌ طرحی که شما از آن صحبت می‌کنید اصلاح شده و یارانه سوء‌تفاهمی بیش نیست.

اکبریان هم در این بین گفت:‌ دنبال یارانه نیستیم اما بخش صنعت به تسهیلات بیشتر با نرخ کمتر نیاز دارد.

رحمانی مقدم افزود: تسهیلاتی که در نظر گرفته شده با توجه به نیاز بخش صنعت است اما در صورت نیاز این رقم شارژ خواهد شد.

اکبریان به‌کنایه گفت:‌ واحدهای تولیدی امروزه به نوعی کارمند بانک تبدیل شده‌اند زیرا پرداخت سودهای بالای بانکی را عهده دارند و در نهایت زمین می‌خورند، در حقیقت وام سبب مشکلات تولید کنندگان است.

رحمانی مقدم پاسخ داد:‌ بحث ما نرخ سود نیست، هدف ما کمک به بنگاه‌های کوچک،‌ آنهایی که چک‌های برگشتی دارند و یا نسبت ِمالکانه خود را نمی‌توانند پرداخت کنند.

اکبریان با بیان اینکه اگر دولت دیون شرکت‌های بزرگ را پرداخت کند دیگر نیازی به وام ندارند، گفت:‌ بوروکراسی دولت ما جلوی اجرای قوانین را می‌گیرد.

سلاح‌ورزی گفت:‌ نرخ تمام‌شده تسهیلات تولید کنندگان عملاً بیشتر از 18 درصد است، این یعنی بخش عمده‌ای از قوانین اجرایی نمی‌شوند.
اکبریان گفت: در حال حاضر 100هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم اما وثیقه‌هایی که بانک مرکزی از اشخاص دریافت می‌کند با میزان معوقاتشان سنخیت ندارد.

رحمانی مقدم قائم‌مقام وزیر صنعت در خصوص راه‌اندازی شبکه ایران کالا توسط صدا و سیما به‌منظور رونق بخش صنعت گفت:‌ به‌نوعی خودمان را متولی این شبکه ایرانی و مقرر کرده‌ایم که مکانی هم به این شبکه تعلق یابد زیرا هدف وزارت صنعت حمایت از تولید داخلی است.

اکبریان رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم گفت: حمایت از تولید داخل یک وظیفه است و همه ارگان‌های ذی‌ربط باید در این راستا گام بردارند.