ممنوعیت جدید صادرات به عراق این‌بار برای سبزیجات /سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بهانه عراقی‌ها

شرکت ایرانی از ترکیه به قطر دارو صادر می‌کند
18 دی 1396
رتبه‌های تک‌رقمی ایران در واردات ۳ غله مهم
18 دی 1396

ممنوعیت جدید صادرات به عراق این‌بار برای سبزیجات /سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بهانه عراقی‌ها

خبرگزاری فارس شنبه 16 دی 96 : برخی مسئولان معتقدند عراق در راستای حمایت از تولید داخلی به دنبال جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، به همین دلیل نیز ممنوعیت واردات در مورد برخی محصولاتی که امکان تولید داخل دارد را اعمال می‌کند.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس با اعلام سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، واردات برخی از محصولات کشاورزی از قبیل کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل کلم به عراق ممنوع شده است.

براساس این گزارش ممنوعیت واردات این محصولات از 6 دی ماه 96 آغاز شده و بدین ترتیب دیگر صادرکنندگان این محصولات مجاز به صادرات نخواهند بود.

* روش عراق در تجارت با ایران ثابت نیست

رضا نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با انتقاد از رویکرد کشور عراق در واردات محصولات کشاورزی به این کشور گفت: عراق شیوه ثابتی در تجارت با ایران ندارد و هر روز یک تصمیم جدید اتخاذ می‌کند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات کشاورزی با تأیید خبر ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی به عراق گفت: پیش از این  هم در مورد واردات هندوانه و سیب تصمیم مشابهی اتخاذ شده بود و به صورت ناگهانی این کشور ممنوعیت واردات سیب و هندوانه را اعلام و سپس ممنوعیت را لغو کرد.

وی با اشاره به اینکه عراقی‌ها پیش از این تعرفه واردات محصولات لبنی از ایران به کشورشان را 2.5 درصد افزایش داده بودند، گفت:تصمیمات ناگهانی عراق برای واردات محصولات و کالاهای ایرانی، منجر به ناپایداری صادرات به این کشور می‌شود و دلسرد شدن صادرکنندگان در صادرات به این کشور را به دنبال خواهد داشت.

نورانی بیان داشت: ضمن اینکه تولید‌کنندگان این محصولات هم از تصمیمات ناگهانی متاثر می‌شوند و دچار زیان و خسارت می‌‌شوند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه از دلایل ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی به عراق اطلاعی ندارم گفت: ممکن است این تصمیم برای حمایت از تولید داخلی و در زمان تولید این محصولات اتخاذ شده باشد.

* عراق خواهان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است

محمد رضا مودودی قائم مقام سازمان توسعه تجارت ایران هم در رابطه با دلیل ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی به عراق گفت: بصورت مشخص از دلایل ممنوعیت  واردات برخی از محصولات کشاورزی به عراق اطلاع ندارم.

وی افزود: اما این کشور هم مانند ایران برای حمایت از تولید داخلی با توجه به مشکل بیکاری گاهی در واردات و به خصوص محصولاتی که امکان تولید دارد محدودیت اعمال می‌کند.

مودودی با بیان اینکه پیش از این انتقاداتی در خصوص اعمال محدودیت‌های وارداتی به این کشور داشته‌ایم، افزود: آنها در پاسخ به ما گفته‌اند این قانون است و برای ترغیب به تولید داخلی این اقدامات انجام می‌شود.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کشور عراق در خصوص واردات دارای قانون مشخص است، بیان داشت: ولی اعمال آن به دلیل عدم ثبات سیاسی، سلیقه‌ای است و در برخی مرزها اجرا و در برخی مرزها اجرا نمی‌شود.

وی با اشاره به افزایش تعرفه واردات محصولات لبنی از ایران به عراق گفت: آنها دلیل این کار را تشویق به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای رونق تولید داخلی عنوان کرده‌اند.

مودودی گفت: عراقی‌ها می‌گویند که دانش آموخته مکتب امام هستند و با توجه به درس‌هایی که از مکتب امام در خصوص خود اتکایی آموخته‌اند همان فرمایشات را به اجرا در می‌آورند.

* ممنوعیت واردات در راستای حمایت از تولید داخلی

ابراهیم رضازاده دبیر میز عراق هم در رابطه با دلیل ممنوعیت واردات برخی محصولات کشاورزی به عراق گفت: هنوز دلیل رسمی برای این موضوع اعلام نشده است اما کشور عراق برای حمایت از تولید داخلی به تازگی چنین تصمیماتی را اتخاذ می‌کند.

وی افزود: براساس اعلام رسمی تا اطلاع ثانونی برخی محصولات کشاورزی از قبیل کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل کلم به عراق ممنوع شده است.

گزارش خبرنگار اقتصادی فارس حاکی است ممنوعیت ومحدودیت‌های صادراتی به عراق پیش از این نیز برای دیگر محصولات ایران از جمله سیمان اعمال شده بود که همچنان هم ادامه دارد.