قیمت گذاری دستوری بلای جان تولید است / با صنعت آشتی کنید

افتضاح مدیریتی دولت در بازار کالاهای اساسی/ روغن بازهم کمیاب شد
19 بهمن 1399
لزوم مقابله با خام فروشی های پنهان و آشکار در سبد صادراتی کشور
19 بهمن 1399

قیمت گذاری دستوری بلای جان تولید است / با صنعت آشتی کنید

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 15 بهمن 99 : یک تولیدکننده قطعات خودرو خطاب به مسئولان صمت گفت: با صنعت آشتی کنید. قدم به قدم در کنار تولیدکنندگان برای کاهش قوانین دست و پاگیر و مقرراتی که یک شبه تصویب می‌شوند و شرایط را بر هم می‌زنند حرکت کنید تا امید به دل تولیدکنندگان بازگردد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در آستانه دهه مبارک فجر، خط تولید باک پلیمری تارا و نوار آب بندی دینامیک در مراسمی رسما کار خود را آغاز کرد.

صمدی درباره ویژگی‌های این محصول جدید گفت: باک پلیمری تارا با استاندارد یورو 6 تولید شده و با داخلی سازی دانش خارجی، بخش مهمی از آن رسما در ایران تولید می‌شود. همچنین در تارا پمپ و گیج نمایشگر که دانش آن در اختیار یک شرکت فرانسوی بود داخلی سازی شد و از این پس در رایزکو تولید می‌شود.

وی درباره دیگر محصولات این واحد تولید کننده قطعات خودرو گفت: لوله پنج لایه که در جلوگیری از بخار و آلودگی هوا نقش کلیدی دارد دیگر محصولی است که داخلی سازی آن در مراحل پایانی خود قرار دارد. قطعه خنک کننده رادیاتور نیز در ایران تولید می‌شود. با وجود آنکه در دوره تحریم قرار داشتیم خوشبختانه توانستیم قراردادهای تولید محصول در داخل با لایسنس از شرکت‌های خارجی را نهایی کنیم و با انتقال دانش، بسیاری از این قطعات و تجهیزات از این پس در داخل کشور تولید خواهند شد.

رییس هیئت مدیره رایزکو با گلایه از شرایط دشواری که برای فعالان صنعت خودرو در ایران به وجود آمده، تصریح کرد: در 10 سال گذشته، مقام معظم رهبری در نام گذاری سال‌ها توجه ویژه‌ای به تولید و صنعت داشته‌اند و این موضوع در سال جاری با نام گذاری سال به نام جهش تولید خود را بیش از هر زمان دیگری نشان داد. با این وجود اما متاسفانه کم لطفی‌ها به تولیدکنندگان به خصوص در حوزه خودرو همچنان ادامه دارد.

صمدی افزود: ما از سال 97 با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه شدیم و در شرایطی که امید داشتیم با حمایت دولت و تصمیم‌گیران شرایط برای تولیدکنندگان داخلی تسهیل شود اما کم لطفی‌ها ادامه یافت و دو وزیر قبلی صمت عملا توجهی به این حوزه مهم نداشتند.

وی ادامه داد: خواهش من به عنوان فردی که 35 سال در حوزه خودرو فعالیت کرده این است که آقای رزم حسینی توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشند. ما امیدوار بودیم که این خط تولید با حضور وزیر صمت به بهره برداری برسد و با حضور ایشان، به صنعت گران دل گرمی تازه‌ای داده شود اما متاسفانه سعادت حضور در کنار ایشان را نداشتیم.

وی خطاب به مسئولان صمت گفت: با صنعت آشتی کنید. قدم به قدم در کنار تولیدکنندگان برای کاهش قوانین دست و پاگیر و مقرراتی که یک شبه تصویب می‌شوند و شرایط را بر هم می‌زنند حرکت کنید تا امید به دل تولیدکنندگان بازگردد. قیمت گذاری دستوری و بروکراسی پیچیده امروز بلای جان صنعت خودرو شده و امیدواریم با نگاه مثبت وزیر صمت و معاونانشان این موانع کنار بروند.

در ادامه این محسن صالحی نیا، معاون وزیر صمت نیز در این مراسم با تقدیر از تلاش تولیدکنندگان داخلی برای کاهش وابستگی به قطعات خارجی در تولید خودرو، بیان کرد: صنعت خودرو در ایران 16 درصد از کل صنعت و دو درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد و با توجه به اهمیت بالای این بخش ما شاهد آن بودیم که در دو دوره اخیر تحریم، صنعت خودرو یکی از نخستین بخش‌هایی بود که با محدودیت مواجه شد. با این وجود خوشبختانه با تلاش شرکت‌ها و کارشناسان داخلی، خطوط تولید ما جدی‌تر از هر زمانی به کار خود ادامه دادند و وزارت صمت نیز تلاش می‌کند با حمایت از این شرکت‌ها و تولیدکنندگان، مقدمات طراحی خودروهای جدید و صادرات محصولات ایرانی به کشورهای مختلف دنیا را فراهم کند.