صادرات نیم میلیارد دلاری ایران در ۴۲ سال قبل امروز به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است

لزوم مقابله با خام فروشی های پنهان و آشکار در سبد صادراتی کشور
19 بهمن 1399
اشتغال ۵۰۰۰ نیروی کار صنعت رزین و کامپوزیت کشور در معرض تهدید
2 اسفند 1399

صادرات نیم میلیارد دلاری ایران در ۴۲ سال قبل امروز به ۴۰ میلیارد دلار رسیده است

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 19 بهمن 99 : رییس کل گمرک ایران گفت: ۴۲ سال قبل صادرات ایران حدود نیم میلیارد دلار بود اما سال قبل بیش از ۴۰میلیارد دلار صادرات داشتیم. پیش بینی این است که سال جاری صادرات و واردات ایران از ۸۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی میراشرفی رییس کل گمرک ایران در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان گمرک ایران برگزار شد، با اشاره به لزوم ارتقا نظارتهای غیرملموس، گفت: هم اکنون 14ایکس ری کامیونی در کشور فعالیت میکند اما با توجه به تعدد مرزها به 50اایکس ری نیاز داریم.

وی افزود، در هفته گذشته قرار تولید ایکس ری داخلی به صورت BOO منعقد شد که بر این اساس با سرمایه گذاری بخش خصوصی چهار ده ایکس ری دیگر به ظرفیت اشکارسازهای گمرکات افزوده هواهد شد. در همین ایام پنج دستگاه ایکس ری خودرویی در مرزهای زمینی و با تردد مسافر مستقر شده است. همچنین حدود100دستگاه ایکس ری چمدانی در گمرکات فعال است.

گفتنی است، با استقرار چهار ده دستگاه ایکس ری جدید هفتاد میلیون یورو یا دو هزار میلیارد تومان صرفه جویی انجام خواهد شد.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، با بسط و گسترش کارشناسان مجازی بحث مراوده چهره به چهره به حداقل رسید. همچنین سعی شده است عمده اقدامات گمرک در محیط الکترونیک و مجازی انجام شود.

بر این اساس از سال گذشته گمرک موبایل با شعار گمرک از هر کجا و در هر زمان، فعالیت خود را آغاز کرده است. یکی از ثمرات گمرک موبایل تسریع در بحث ریجستری و پرداخت حقوق و عوارض است.

میراشرفی گفت: با هوشمند سازی گمرک شاخصهایی ایستا مثل ارزش گذاری کالا و سامانه تی اس ای به مولفه‌های پویا تبدیل شده و سقف و کف ارزش توسط سامانه ارزیابی می‌شود و اخذ حقوق و عوارض انجام می‌شود.

وی افزود، قبلا با شاخصهای مدیریت ریسک محموله های قابل ارزیابی مشخص می‌شدند اما امروز خود سیستم اینکه کدام کانتینر باید ارزیابی شود را تعیین میکند.

این مقام مسئول با اشاره به استفاده از پلمبهای هوشمند مجهز به تراشه ار اف ای دی و کیو ار، گفت: در گام اول در مسیر بندرعباس به تهران پلیس به تجهیزات لازم برای نظارت بر حرکت محموله در مسیر تعیین شده مجهز شد. در گام بعدی نظارت مسیر مربوط به ترانزیت در کشور  حداکثر خواهد شد تا تخلفات این حوزه کاهش یابد.

وی افزود، با استفاده از بضاعت شرکت‌های دانش بنیان از پهباد رونمایی شده و هم اکنون از این ظرفیت در گمرک بوشهر استفاده میشود. 42 سال قبل صادرات ایران حدود نیم میلیارد دلار بود اما سال قبل بیش از 40میلیارد دلار صادرات داشتیم. پیش بینی این است که سال جاری 34میلیارد دلار صادرات و مرز صادرات و واردات ایران از 80 میلیارد دلار عبور خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول، ایران 7.5درصد منابع و یک درصد خشکیها و یک درصد دریاهای جهان را در اختیار دارد اگر قرار باشد یک درصد تحارت را در اختیار داشته باشد این رقم باید بالای 240میلیارد دلار باشد.

میراشرفی گفت: با استفاده از ظرفیت ماده42 قانون امور گمرکی، چند میلیارد دلار کالا در شرایط تحریم برای کاهش رسوب با حکم ترخیص شده است. همچنین برای حمایت تولید در سال جاری  از ظرفیت انبارهای اختصاصی نیز استفاده بیشتری شده است. عصر امروز نیز از انبار اختصاصی ایران خودرو بهره برداری خواهد شد.

وی افزود، امروز حدود230 شرکت تولیدی، AEO یا فعال مجاز اقتصادی شناخته شده و از ظرفیت ضمانت نامه‌های بانکی و تسویه حقوق و عوارض تا یک سال بعد استفاده میکنند.

وی با بیان اینکه، از ابتدای سال بیش از 20میلیون و600هزار تن کالای اساسی ترخیص شده است، گفت: هفته گذشته تشریفات واردات واکسن ظرف ده دقیقه  انجام شد. همچنین برخی اقلام مرتبط با پیشگیری از کرونا در کمتر از48ساعت ترخیص شدند.

رییس کل گمرک، با بیان اینکه مجموعا بیش از پنج میلیون و ششصد هزار تن کالا در اسکله و بنادر کشور وجود دارد، گفت: هم اکنون 4.5میلیون‌تن کالا قبض انبار دریافت کرده اند، 16فروند در حال تخلیه500هزار تن کالا هستند. 14شناور حامل 600 هزار تن کالا نیز در لنگرگاه در صف ورود هستند. کالاهای اساسی در صدر واردات قرار گرفته‌اند، در کالاهای مصرفی نیز موبایل جزو اقلامی است که واردات زیادی ثبت کرده است.