شهری با بیکاری ۰ درصد/فروش آنلاین فرش “سردرود” در آمریکا و اروپا

تولید داخل فروش نمی‎رود/رکود با حرف حل نمی‎شود عمل می‎طلبد
12 تیر 1396
مهلت واردات برنج یک ماه دیگر تمدید شد +سند
12 تیر 1396

شهری با بیکاری ۰ درصد/فروش آنلاین فرش “سردرود” در آمریکا و اروپا

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 12 تیر 96 شناسه خبر 1452319 : شهر سردرود در نزدیکی تبریز قرار دارد، به عنوان پایتخت تابلو فرش در جهان شناخته می شود. در شهر سردرود نرخ بیکاری برابر با صفر است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ارزآوری صادرات تابلو فرش توسط سردرودی ها به کشورهای اروپایی، آمریکا و شرق آسیا برابر با صادرات 1 میلیون بشکه نفت خام در سال برآورد می شود. فرش سردرود با وجود تحریم های آمریکا علیه کشورمان، در سایت های فروشگاه های آمریکایی به صورت آنلاین و با برند اختصاصی «سردرود» به فروش می رسد.

زمانی که صحبت از فرش ایرانی به میان می‌آید بلافاصله تصویر زیراندازی با تار و پود در ذهن بیشتر مردم نقش می بندد؛ زیراندازی که دستهایی هنرمند سراسر آن را با پشم و ابریشم گره زده و به انواع طرحها ونقشه های انتزاعی و تجریدی و نقوش اسلیمی و هندسی آذین کرده است.

عمده فرش‌ها بافته می‌شوند تا به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار گیرند. اما با وجود زیبایی و شکوه فوق العاده، فرش ایرانی در نهایت زیر پا قرار می گیرد و به مروز زمان درخشش آن عادی می‌شود. شاید یکی از دلایلی که سبب شد بسیاری از هنرمندان و بافندگان ایرانی تلاش کنند قالی و فرش ایرانی را از زیر پا و روی زمین جمع کرده و روی دیوار و جلوی دیدگان قرار دهند همین باشد، آن ها به دنبال این بودند که زیبایی و هنر فرش ایرانی همواره در منظر چشم ها بدرخشد و جاودانه تر شود.

*تولد تابلو فرش از دوران قاجار

تابلو فرش ها عمدتا به عنوان فرش‌های تصویری شناخته می شوند؛ فرش‌هایی که در آنها به جای پرداختن به نقوش و طرح‌های رایج انتزاعی و تجریدی و سنتی، تصاویر انسان، طبیعت و حیوانات زیبا فرصت نقش بستن را پیدا می کند. تابلو فرش‌ها یا قالی‌های تصویری پدیده نوظهوری درتاریخ قالی‌های ایرانی به شمارمی‌روند و بافت آنها عمدتا از دوران قاجار و در پی با پیدایش صنعت چاپ در اواسط قرن سیزدهم در ایران  و نیز ورود دوربین عکاسی و کارت‌پستال‌ها آغازشد و به تدریج مسیر جدیدی را دراین هنر گشود. بعدها با ظهور اساتید نوگرا و هنرمندان خلاق، این حوزه به تدریج دگرگونی شگرفی یافت و در طراحی تابلوفرش ها چه از لحاظ شکل و چه از لحاظ مفهوم، تغییرات زیادی به وجود آمد.

تابلو فرش در زمره فرش‌های ریزبافت بشمار می‌رود. فرش‌های تابلویی دارای طرح‌های تصویری هستند و به همین دلیل با رج‌شمار بالا تولید می‌شوند چرا که تنها به این وسیله است که می‌توان نقاط ریز طرح را با تراکم گره و ایجاد سایه روشن با انواع رنگ‌ها نشان داد. عده‌ای تابلو فرش را هنر در هنر می‌دانند زیرا امروزه در فرآیند تولید حرفه‌ای تابلو فرش چند هنر دست به دست هم می‌دهند تا تابلو فرش دستبافت و نفیسی با کیفیت بالا تولید شود.

*صادرات به ژاپن، آمریکا، آلمان و چین

شهر سردرود که در نزدیکی تبریز قرار دارد، به عنوان پایتخت تابلو فرش در جهان شناخته می شود. در شهر سردرود نرخ بیکاری برابر با صفر است اما عجایب سردرود به همین مساله ختم نمی شود. صنعت بافندگی تابلو فرش نیازمند همکاری و تلاش 23 صنف همجنس است. به همین دلیل تولید سالانه 70 هزار تابلو فرش در سردرود و صادرات بخش عمده آن به کشورهای چین، ژاپن، آلمان و آمریکا موجب اشتغالزایی برای 350 هزار ایرانی در 18 استان کشور شده است. 80 درصد از تابلو فرش های کشور، در سردرود تولید می شود.

تابلو فرش‌های دستباف سردرود به دلیل وفور طیف رنگ و ظرافت به کار رفته در آنها از ارزش و شهرت بسیاری در سطح جهان برخوردار است.این تابلو فرش‌ها اغلب در قالب پرتره بافته می‌شوند و نقش‌های هنری، نقاشی، منظره و آیات قرآن کریم دیگر طرح‌های مرسوم به کار رفته در این تابلو فرش‌ها هستند. طی سالهای اخیر با ابتکار و به روز شدن هنرمندان قالیباف، این صنایع بومی نیز با شرایط زندگی روز و سلایق خریداران انطباق پیدا کرده است.

هنر بافت تابلو فرش در شهرستان سردرود قدمت 80 ساله دارد و 80 درصد از مردم این شهرستان به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این هنر کسب درآمد می‌کنند. تابلو فرش سردرود در فهرست آثار معنوی میراث فرهنگی کشور ثبت ملی شده است.

*فروش آنلاین تابلوفرش ایرانی در فروشگاه های آنلاین آمریکایی

حسین عبدی، یکی از صادرکنندگان موفق تابلو فرش در سردرود، درباره علت موفقیت مردم این شهر می گوید: «اکثر بافنده های تابلوفرش در کارگاه های خانگی و به صورت خانوادگی مشغول فعالیت هستند. موفقیت ما در صادرات به بازاریابی خوب و حضور موثرمان در نمایشگاه های بین المللی باز می گردد. وقتی در نمایشگاه های حضور می یابیم، از طریق تماس مستقیم با مشتری های بین المللی ذائقه هنری آن ها را به طور کاملا دقیق شناسایی می کنیم و بر همین اساس به بافندگان هنرمند، سفارش می دهیم. مثلا ما می دانیم که مشتری های چینی، بیشتر تصاویر حیوانات و منظره های طبیعی را می پسندند و بر همین اساس تابلو فرش تولید می کنیم.»

وی می افزاید: «نوآوری و کیفیت بالا، راز جهانی شدن تابلو فرش های سردرود است. جدید ترین نوآوری هنرمندان سردرودی، تولید تابلو فرش های سه بعدی است. این تابلو فرش ها بسیار چشم نواز و کاملا زنده هستند. هنرمندان سردرودی به مشتری هایشان احترام می گذارند و همین مساله موجب شده که سردرود به عنوان پایتخت تابلو فرش در جهان شناخته شود و مورد تمجید قرار بگیرد.»

ارزآوری صادرات تابلو فرش توسط سردرودی ها به کشورهای اروپایی، آمریکا و شرق آسیا برابر با صادرات 1 میلیون بشکه نفت خام در سال برآورد می شود. فرش سردرود با وجود تحریم های آمریکا علیه کشورمان، در سایت های فروشگاه های آمریکایی به صورت آنلاین و با برند اختصاصی «سردرود» به فروش می رسد. سردرودی ها اگرچه به صورت خودجوش به معنای حقیقی کلمه اقتصاد مقاومتی را معنا کرده اند اما این شهر و هنرمندان استثنایی اش شایسته توجه و حمایت بیشتر نهادهای دولتی هستند تا بیش از پیش در اقتصاد ملی و نیز در سطح جهان بدرخشند.