سیاست‌های نادرست دولت ۸۰ درصد ترانزیت منطقه را تقدیم ترکیه کرده است

۹۰۰۰ میلیارد تومان کجا رفت؟/مروج:نساجی‌ها از دولت وامی نگرفته اند
5 آبان 1395
روند رو به رشد واردات از آلمان/ کالاهای اساسی در واردات صدرنشین شدند
5 آبان 1395

سیاست‌های نادرست دولت ۸۰ درصد ترانزیت منطقه را تقدیم ترکیه کرده است

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 4 آبان 95 شناسه خبر 1220875 : نایب رئیس اول کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران گفت: سیاست‌های نادرستی که دولت در حوزه ترانزیت در پیش گرفته سبب شده که ترکیه ۸۰ درصد ترانزیت به اروپا و آسیای میانه را در اختیار خود درآورد.
مجتبی بهاروند در گفت‌وگو با تسنیم در مشهد مقدس اظهار داشت: دوران طولانی است که کشور ما از ترکیه در حوزه ترانزیت به علت سیاست‌گذاری‌های نادرستی که دولت دارد عقب افتاده و شاهد هستیم که هر روز فاصله این کشور با ما در حوزه ترانزیت بیشتر شده و توان رقابت از ایران سلب می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع دولت ترکیه به علت بی‌بهره بودن از نفت به فکر فعال‌سازی ظرفیت‌های دیگر خود برای اشتغالزایی و تولید ثروت افتاد که یکی از آنها ترانزیت بوده و هم اکنون شاهد هستیم که 80 درصد حمل و نقل کالا به آسیای میانه و اروپا توسط ناوگان ترکیه انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی مشهد مقدس بیان کرد: فاصله بین ناوگان ایران و ترکیه هم اکنون به اندازه‌ای رسیده که بعید است به این زودی برطرف شود اما برای کاهش آن تنها یک راه حل وجود دارد و آن این است که دولت دست از فکر کردن به منافع کوتاه مدت خود برداشته و برنام‌هریزی بلند مدت برای تقویت حوزه حمل و نقل داشته باشد.

بهاروند با اشاره به اینکه دولت ترکیه بخش خصوصی واقعی را در تصمیم گیری‌های خود دخیل می‌کند، خاطرنشان کرد: یکی از مزایای بخش ترانزیت و حمل و نقل در کشور ترکیه این است که کامیون‌ها خود مالک نیستند بلکه در اختیار شرکت‌های ترانزیتی هستند و این موضوع از تملیک ریز و در سطح خرده مالکی پیشگیری می‌کند.

وی بیان کرد: این موضوع که در کشور ما خرده مالکی در حوزه حمل و نقل وجود دارد در طول زمان به این بخش آسیب زده و باید برای رفع این معضل گامی بزرگ برداشته شود واضح است همانگونه که خرده مالک در بخش‌هایی مانند کشاورزی مضر است در حوزه ترانزیت نیز یک آسیب بزرگ به حساب می‌آید.