سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط از وام تولید تقریبا صفر بوده است

واردات ریل به زیان تولید ملی
12 دی 1395
۹ تکلیف جدید دولت برای رونق تولید و نوسازی صنایع
13 دی 1395

سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط از وام تولید تقریبا صفر بوده است

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 12 دی 95 شناسه خبر 1284684 : رئیس اتاق اصناف ایران گفت: در تمام دنیا به بنگاه های کوچک و متوسط به عنوان سرمایه نگاه می شود اما در ایران موانع برای این قبیل بنگاه ها ایجاد می کنند و حتی اعطای وام به این بنگاه ها تقریبا صفر است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران خبرگزاری تسنیم«پویا» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی در جمع اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وجود 40 درصد فرصت شغلی دربنگاه های کوچک، کمترین رقم در کشورهای در حال توسعه است در حالی که تعداد واحدهای صنفی ما از میانگین استانداردهای جهانی بالاتر است.

وی با اشاره به سهم 17.5 درصدی اصناف در تولید ناخالص داخلی ادامه داد: اصناف با بیش از سه میلیون واحد صنفی در 4 گروه صنوف تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی در سراسر کشور فعالیت دارند.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه دولت مطابق بند ب ماده 101 برنامه توسعه باید برای شناسایی و ساماندهی واحدهای بدون پروانه تدبیری بیندیشد، افزود: اکنون 1.3 میلیون واحد صنفی در توزیع دخالت دارند و 90 درصد توزیع کالاهای داخلی و 75 درصد توزیع کالاهای وارداتی برعهده اصناف است. همچنین 600 هزار بنگاه تولیدی و 550 هزار واحد صنفی در بخش تعمیر و نگهداری، خدمات ارائه می دهند.

فاضلی با اشاره به نقش کم نظیر اصناف در بخش فرهنگی گفت:  هر واحد صنفی روزانه حداقل با 5 خانواده ارتباط دارد که می تواند فرصتی برای فرهنگ سازی باشد ضمن اینکه در مباحث اجتماعی نیز همین گونه است.

وی افزود: اصناف از توانمندی ها و ظرفیت های بسیار بالایی در مقایسه با دیگر بخش برخوردار هستند اما در برنامه های توسعه، تاکنون نقش اصناف نادیده گرفته شده است و اگر قرار باشد در اقتصاد کشور، تحولی رخ دهد از طریق اصناف بهتر محقق می شود.

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه اصناف با کمترین سرمایه امکان ایجاد اشتغال را دارند، اظهار کرد: در اصناف 6.5 میلیون شغل ایجاد شده بدون اینکه تسهیلاتی از سوی دولت تامین شده باشد ؛ در تمام دنیا به بنگاه های کوچک و متوسط  به عنوان سرمایه نگاه می شود اما در ایران موانع برای این قبیل بنگاه ها ایجاد می کنند و حتی اعطای وام به این بنگاه ها تقریبا صفر است.

وی گفت: در طی حدود 2 سال گذشته که مسئولیت اتاق اصناف ایران را برعهده گرفتم، تمام سعی و تلاشم بر برنامه ریزی بوده و برنامه های اتاق در سه بخش کوتاه، میان مدت و بلندمدت در 60 ماده تدوین شده است.

فاضلی افزود: 8300 اتحادیه صنفی و 400 اتاق اصناف در سراسر کشور وجود دارد که حجم بزرگی است و نباید این گونه باشد و  می توان با تجمیع آنها را ساماندهی کرد که مجلس می تواند در این زمینه کمک کند.

فاضلی با اشاره به ضرورت بازنگری و اصلاح قانون نظام صنفی تاکید کرد: بررسی اصلاحات قانون نظام صنفی مرحله نهایی را طی می کند و با ویرایش پایانی آن بزودی  تقدیم مجلس خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سهم صنوف در شاخص های اقتصادی در ایران اشاره کرد و گفت: اصناف با حداقل 600 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ( به غیر از ارزش ملک) ، سهمی معادل 500 میلیون دلار در صادرات کالا دارند.