رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه ششم به دور از واقعیت و در حد آرزوست

روحیه دفاع از تولید ملی ژاپن را ژاپن کرد نه کنارگذاشتن صنایع نظامی
17 شهریور 1395
کویت برای پایین آوردن قیمت‌ها، میگوی ایرانی وارد می‌کند
17 شهریور 1395

رشد ۸ درصدی اقتصاد در برنامه ششم به دور از واقعیت و در حد آرزوست

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 17 شهریور 95 شناسه خبر 1180419 : رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که باید هدف گذاری ها در برنامه ششم دقیق و منطبق با واقعیت باشد گفت: بر اساس این لایحه قرار است متوسط رشد اقتصادی کشور ۸ درصد باشد در حالی که تاکنون این رقم در ۵ سال گذشته حدود ۲ درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی با حضور در برنامه”تیترامشب” شبکه خبر اظهار داشت: باید هدف گذاری ها در برنامه ششم توسعه به گونه ای دقیق و جامع باشد که در واقعیت هم قابل تحقق باشد. در نحوه ارائه لایحه برنامه ششم توسعه اشکالات شکلی وجود داشت که مورد اعتراض جدی واقع شد بنابراین اصلاحیه ای انجام و لایحه رویکرد احکام به رویکرد برنامه تبدیل شد.

وی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، تشکیل و جلسات آن آغاز شده است، افزود: آن چه که به مجلس ارائه شده با آن چه که گزارش آقای نوبخت در قالب برنامه ششم بود متفاوت است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه لایحه ششم توسعه در رفت و برگشت میان مجلس و دولت، شکل بررسی را دچار چالش جدی کرده است گفت: مبنای عملکرد بر اساس گزارش سازمان برنامه و بودجه است.

وی با بیان اینکه رویه فعلی که نحوه مواجهه دولت با مجلس شورای اسلامی است قابل قبول نیست افزود: باید سازمان برنامه و بودجه گزارش نهایی را تهیه کند و به تصویب هیئت وزیران برساند مانند سال های قبل و این به عنوان مبنا به مجلس بیاید و با زمان بندی بر اساس آن جلو برویم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف کنیم که آن چه که به مجلس ارائه می شود باید توسط رئیس جمهور باشد و نه سازمان مدیریت و برنامه ریزی.

پورابراهیمی گفت: اسناد پیوست برنامه ششم توسعه به تصویب هیئت وزیران نرسیده است در صورتی که باید به تصویب این هیئت برسد.

وی افزود: تفکر دولت و عنوان لایحه در ابتدا لایحه اخذ احکام برنامه ششم توسعه بود اما مجلس شورای اسلامی به آن ایراد گرفت و آن را بدعت دانست سپس دولت 4 ماده به آن اضافه و تغییراتی را در آن انجام داد.

پورابراهیمی گفت: بر اساس لایحه برنامه ششم توسعه قرار است متوسط رشد اقتصادی کشور 8 درصد باشد در حالی که تاکنون این رقم در 5 سال گذشته حدود 2 درصد است و در سه دهه قبل هم حدود 4 درصد بود بنابراین هدف گذاری برای رسیدن به رشد 8 درصد از واقعیت به دور و در حد آرزو است.

وی گفت: در پایان شهریور همایشی با حضور صاحب نظران و استادان دانشگاه برای بررسی برنامه ششم توسعه برگزار می کنیم.