گرانی در بازار راکد
28 آذر 1395
افزایش بیکاری دقیقه‌ای شد/اضافه شدن ساعتی ۳۰۰ بیکار ناامید کننده نیست؟
28 آذر 1395

دولت بنگاه‌های کوچک را جدی نمی‌گیرد

خبرگزاری تسنیم شنبه 27 آذر 95 شناسه خبر 1269864 : رئیس مجمع واردات با اشاره به نقش بنگاه های کوچک در بهره برداری از فرصت های تجارت خارجی گفت: تا زمانی که مردان اقتصادی دولت، تنها بنگاه های بزرگ تحت پوشش دولت را متولی اصلی ایجاد اشتغال بدانند، نگاه بدبینانه نسبت به بخش خصوصی برطرف نخواهد شد.
علیرضا مناقبی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به نقش بنگاه های کوچک و متوسط در پیشبرد اهداف اقتصادی اظهار داشت: بحران مالی بنگاه های اقتصادی همزمان با رکود اقتصادی، شاید غافلگیرکننده به نظر برسد ولی رفتار دولت برای احیای بنگاه ها غافلگیرکننده تر است.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: کشورهای مختلف، برای حل بحران اقتصادی بنگاه های کوچک و متوسط راهکاری های مختلفی را تجربه کرده و مدل های متفاوتی را پیش گرفته اند و دولت باید از تجربه جهانی در این خصوص بهره برداری کند، نه اینکه صرفا به بنگاه های اقتصادی بزرگ که معمولا تحت پوشش خود است، دل خوش کند.

به گفته مناقبی، بنگاه های کوچک و متوسط نقش بسزایی در  تحرک چرخ های تولید و تجارت دارند و همزمان بخش قابل توجهی از بحران اشتغال را در خود هضم کرده اند ولی متاسفانه نه تنها حمایت شایسته ای از آن ها صورت نمیگیرد، بلکه دست اندازهای متوالی و کارشکنی های مختلف، رمق آن ها را کشیده است.

رئیس مجمع واردات ادامه داد: بحث مالیات ستانی از بنگاه های کوچک، خصوصا در دوره رکود اقتصادی، موضوع بسیار حساس و سرنوشت سازی است که تشدید آن می تواند بقای این بنگاه ها را به خطر بیاندازد. همچنین فشار های مضاعف از سوی سازمان تامین اجتماعی و یا عدم پرداخت مطالبات بنگاه های کوچک از سوی این سازمان، مقوله های بسیار مهمی است که متاسفانه از سوی سیاستگذاران جدی گرفته نمی شود.

مناقبی ادامه داد: معمولا دولت ها برای حمایت از ورود جوانان جویای کار که سرمایه محدود خانوادگی در اختیار دارند و یا اینکه سرمایه گذاران خرد که علاقه مند به عرصه تولید و تجارت هستند، از مشوق ها و تسهیلات ویژه ای استفاده می  کنند، حتی در برخی موارد، رفع برخی دغدغه های اولیه چنین فعالیت های اقتصادی را برعهده می گیرند تا بنگاه های کوچک به بقای خود ادامه دهند.

رئیس مجمع واردات با اشاره به این که کمبود دانش اقتصادی، مالی و مدیریتی در ابتدای فعالیت بنگاه های کوچک مشهود است، تاکید کرد: حمایت از بنگاه های دانش بنیان، توسعه همکاری های تولیدی یا صنعتی مشترک میان بنگاه های کوچک و بزرگ، تشکیل شرکت‌های سهامی متشکل از صنایع کوچک، توسعه برنامه های آموزشی برای فعالین بخش خصوصی، توسعه شبکه های پیمانکاری از سوی شرکت های بزرگ، حمایت از فعالیت های بازاریابی در خارج از مرزها می تواند نمونه هایی از رویکردهای حمایت دولت ها از بنگاه های کوچک باشد.

وی با اشاره به این موضوع که امکان ایجاد مشـاغل به صورت خویش فرما سبب می شود تا بنگاه های کوچک با انگیزه بیشتری به خلق فرصت های اقتصادی بپردازند، تصریح کرد: اگر کشور، توسعه فعالیت های صادراتی و اقتصاد بدون نفت را جزء اهداف اصلی خود ترسیم کرده است، هیچ برنامه ای بهتر از حمایت از توسعه بنگاه های کوچک و متوسط نیست. ولی این موضوع نباید با حمایت های رانتی و یارانه ای به انحراف کشیده شود.

رئیس مجمع واردات با اشاره به نقش بنگاه های کوچک در بهره برداری از فرصت های تجارت خارجی کشور گفت: این بنگاه ها بدلیل انعطاف پذیری بیشتر، خیلی سریعتر می توانند خود را با شرایط گذرای تجارت خارجی تطبیق داده و از فرصت ها بهره برداری کنند ولی مسئله اساسی این است که تا زمانی که مردان اقتصادی دولت، تنها بنگاه های بزرگ تحت پوشش دولت را متولی اصلی ایجاد اشتغال بدانند، نگاه بدبینانه نسبت به بخش خصوصی برطرف نخواهد شد و بنگاه های کوچک مورد حمایت جدی قرار نخواهند گرفت.