دولت برنامه‌ای برای اشتغال روستائیان نداد/ احتمال رد لایحه ۱.۵میلیارد دلاری در مجلس

واردات خودرو در شرایط فعلی مکروه است
15 دی 1395
احتمال از سرگیری واردات ایران، برنج باسماتی هند را گران کرد
18 دی 1395

دولت برنامه‌ای برای اشتغال روستائیان نداد/ احتمال رد لایحه ۱.۵میلیارد دلاری در مجلس

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 15 دی 95 شناسه خبر 1287400 : عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه آمارهای رشد اقتصادی که از سوی دولت اعلام می‌شود مرتبط به فروش نفت خام است، گفت: ازآنجایی که دولت برای اشتغال روستائیان هیچ برنامه‌ای به مجلس نداده، احتمال رد لایحه ۱.۵میلیارد دلاری وجود دارد.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره اقدامات کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیرامون کاهش نرخ بیکاری گفت: در مجموع رشد سرمایه گذاری که در برنامه ششم پیش‌بینی شده است سالیانه 360 هزار میلیارد تومان در سال است. امیدواریم به رشد 8 درصد برسیم، در صورتی که رشد اقتصادی محقق شود، اشتغال افزایش و بیکاری کاهش می‌یابد، بنابراین موضوع اشتغال به سرمایه گذاری برمی‌گردد.

وی ادامه داد: دولت 70 درصد فروش نفت را به‌غلط رشد اقتصادی منجر به اشتغال قلمداد می‌کند. فروش نفت خام برای کشور اشتغالزایی ندارد بلکه نوعی خام‌فروشی است که نقدینگی کشور را افزایش می‌دهد ولی منجر به تولید نمی‌شود. اگر نفت خام را در پالایشگاه‌ها فرآوری می‌کردیم ایجاد اشتغال می‌کرد و باعث ایجاد اشتغال بیشتر می‌شد. کاهش نرخ بیکاری به‌میزان نیم درصد سالیانه در طول سال‌های برنامه از دیگر از مصوبات تلفیق بوده است.

حاجی‌دلیگانی درباره طرح برداشت 1.5 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستائیان گفت: هنوز این طرح در مجلس تصویب نشده است. امکان عدم تصویب این طرح وجود دارد، چرا که دولت هیچ گونه برنامه‌ای به مجلس درباره نحوه اجرای طرح ارائه نکرده است و علاوه بر آن ابهامات مختلف برای اجرای این طرح باید بررسی شود.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر خواسته‌های مردم از مجلس و دولت موضوع معیشت و اشتغال جوانان‌شان است، افزود: در زمینه کاهش نرخ بیکاری یکی از اقدامات دولت مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق است. ایجاد اشتغال از طریق رونق تولید محقق می‌شود. دولت باید به‌منظور نیل به رشد و توسعه اقتصادی بر پایه عدالت، نسبت به اعمال سیاست‌های اشتغال‌زایی، مهارت‌افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای و حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش‌بنیان اقدام کند.