احتمال از سرگیری واردات ایران، برنج باسماتی هند را گران کرد

دولت برنامه‌ای برای اشتغال روستائیان نداد/ احتمال رد لایحه ۱.۵میلیارد دلاری در مجلس
15 دی 1395
تولید متوقف شده، چشم دولت روشن! / بی‌توجهی به فضای کسب و کار در لایحه برنامه ششم
18 دی 1395

احتمال از سرگیری واردات ایران، برنج باسماتی هند را گران کرد

خبرگزاری تسنیم جمعه 17 دی 95 شناسه خبر 1289181 : در حالی که انتظار می رود ایران در آینده ای نزدیک واردات برنج از هند را از سر بگیرد، قیمت برنج باسماتی صادراتی هند که در طی چند ماه گذشته ۷۵۰ دلار در هر تن بود، در ماه دسامبر به ۸۰۰ دلار در هر تن رسیده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فایننشال اکسپرس، در حالی که انتظار می رود ایران در آینده ای نزدیک واردات برنج از هند را از سر بگیرد، قیمت برنج باسماتی صادراتی هند پس از پشت سر گذاشتن یک دوره 66 ماهه ضعیف، در طی 6 ماهه آینده افزایش خواهد یافت.
مقامات هندی گفتند، قیمت برنج باسماتی صادراتی هند که در طی چند ماه گذشته 7500 دلار در هر تن بود، در ماه دسامبر به 800 دلار در هر تن رسیده است. یک مقام وزارت بازرگانی هند گفت، در طی چند ماه آینده ممکن است قیمت برنج  باسماتی صادراتی هند به 900 دلار نیز برسد، که ناشی از کاهش تولید و افزایش تقاضای جهانی خواهد بود.
ایران بزرگترین مقصد صادراتی برنج باسماتی هند است. این کشور احتمالا در آینده نزدیک واردات برنج هندی را از سر خواهد گرفت. دولت هند قرار است اواخر ماه جاری میلادی هیئتی را برای بررسی جزئیات صادرات برنج به ایران اعزام کند.
بر اساس آمارهای رسمی، در سال مالی جاری، حجم صادرات برنج باسماتی هند به ایران 400 هزار تن بوده که به موجب قراردادهای منعقده در سال مالی گذشته بوده است. این در حالی است که میزان صادرات برنج باسماتی به ایران در سال مالی 2015 به یک میلیون تن رسیده بود.
یک مقام وزارت بازرگانی هند گفت: «انتظار می رود ایران در آینده ای نزدیک، خواهان از سر گیری واردات برنج از هند شود.» وی افزود، به دلیل کاهش تولید برنج باسماتی در سال جاری، قیمت ها در طی چند هفته گذشته شروع به افزایش کرده است. میزان کشت برنج باسماتی در زمین های زراعی مناطق پنجاب، هاریانا، اوتار پرادش غربی و اوتاراخاند در فصل گذشته 25 درصد کاهش داشته و از 2 میلیون هکتار سال 2015 به 1.5 میلیون هکتار رسیده است. این کاهش به دلیل افت میزان صادرات اتفاق افتاد ه است.
صادرات برنج باسماتی هند در بازه زمانی آوریل تا اکتبر سال مالی جاری بیش از 13 درصد کاهش داشته است.