دستیابی به اقتصاد پیشرفته در گرو پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است

پورفلاح: بانک‌های ورشکسته ایتالیایی برای همکاری با ایران احیا می‌‌شود
4 شهریور 1397
مغولستان به ایران گوشت صادر می‌کند
4 شهریور 1397

دستیابی به اقتصاد پیشرفته در گرو پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است

خبرگزاری تسنیم پنجشنبه 1 شهریور 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ یکی از موضوعاتی که امروزه مورد تاکید فراوانی قرار گرفته  بحث اقتصاد مقاومتی است،‌ اقتصاد مقاومتی حوزه‌های گسترده ای دارد که مردم و مسئولان به نوبه خود در تحقق آن نقش دارند. تحقق اقتصاد مقاومتی دارای جنبه‌های مختلفی از جمله جنبه‌های فرهنگی است.

حامد رضایی،‌ استاد دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) با انتقاد از تفسیر نادرست اقتصاد مقاومتی برخی دولتمردان گفت: وظیفه اصلی پیاده سازی اقتصاد مقاومتی برای دستیابی به اقتصاد پیشرفته بر عهده دولت است اما مردم نیز به نوبه خود در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز اثرگذارند.

رضایی با اشاره به ضرورت پیاده سازی و  تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: دستیابی به اقتصاد پیشرفته در گرو پیاده‌سازی اقتصاد  مقاومتی  است که داشتن اقتصاد پیشرفته صرفا نیاز در حوزه اقتصاد کشور  نیست بلکه علاوه بر اقتصاد، اثراتش در حوزه‌های سیاسی،‌ اجتماعی وامنیتی کشور نیز قابل توجه است.

وی درباره اثرات اجتماعی تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی باعث افزایش وفاداری مردم نسبت به نظام اسلامی می‌شود، بهبود وضعیت معیشت مردم و افزایش سطح رفاه مردم را به دنبال خود دارد، باعث کاهش معضلات اجتماعی همچون حاشیه نشینی می‌شود و به تسهیل ازدواج کمک می‌کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه امام حسین افزود: در حوزه امنیتی اقتصاد مقاومتی باعث ایجاد اشتغال برای جوانان می شود که سرگرمی جوان به  اشتغال مفید و سازنده مانع سوء‌ استفاده دشمنان می‌شود.

این کارشناس اقتصاد فرهنگ درباره نقش اقتصاد در فرهنگ یک کشور گفت: فرهنگ مهمل اقتصاد است اگرچه فرهنگ از اقتصاد اثر می پذیرد اما اقتصاد باید روی فرهنگ جامعه سوار شود و به عبارت بهتر می توان گفت ارتباط بین اقتصاد و فرهنگ ارتباط دو طرفه است.

حامد رضائی افزود: برای اینکه اقتصاد مقاوماتی محقق شود بخشی از تحقق آن در گرو اصلاح فرهنگ است و تنها بخشی از آن در گرو سیاستگذاری و خط مشی گذاری درست است که در حوزه سیاست است.

حامد رضائی با ابراز اینکه برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی عزم جدی ملی لازم است گفت: برای فرهنگ سازی در زمینه پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی فقط نباید یک قشر خاص مذهبی را در نظر گرفت بلکه باید با تبیین اهمیت آن برای قشرهای مختلف مردم روحیه مطالبه گری  را در بین آنها   نسبت به خود مردم و دولت به وجود آورد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه روحیه مطالبه‌گری در مردم را باید به  دور از  شعار زدگی به وجود آورد گفت:‌ لازمه این امر تبلیغات با استفاده از دانشهای روز همچون بازاریابی و دیپلماسی آن را گفتمان سازی کنیم که این مطالبه یکی از ضرورتها و نیازهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

این کارشناس اقتصاد فرهنگ  درباره  رابطه فرهنگ و اقتصاد گفت: دو رابطه می توان بین فرهنگ و اقتصاد تصور کرد؛‌ یکی اثراتی که فرهنگ یک کشور در اقتصاد آن باقی می‌گذارد و رابطه دیگر اثرات اقتصاد یک کشور است که در فرهنگ آن به وجود می آورد.

رضائی افزود: اقتصاد نیز همچون سایر پدیده‌های اجتماعی دارای جنبه فرهنگی می‌باشد. اهمیت فرهنگ اقتصاد به قدری است که مقام معظم رهبری چندین سال است که  راهبرد اصلی کشور را به این حوزه اختصاص داده اند؛ مواردی همچون اصلاح الگو مصرف،‌ حمایت از کار و کالای ایرانی، همت مضاعف کار مضاعف مواردی است که ذیل  فرهنگ اقتصاد دسته بندی می‌شود.

*  دستیابی به اقتصاد پیشرفته بدون اصلاح فرهنگ اقتصادی یک فرض محال است

وی در مورد جایگاه فرهنگ اقتصادی در توسعه یک کشور گفت: بی شک بدون اصلاح فرهنگ اقتصادی دستیابی کشور به اقتصاد پیشرفته محال است و اولین مسأله‌ای که ضربه مهلکی  به اقتصاد مقاومتی می‌زند ناتوانایی مدیریتی در فرهنگ  اقتصادی است؛‌ بنابراین اولین گام در مسیر توسعه وتحقق اقتصاد مقاومتی اصلاح شیوه مدیریت در فرهنگ اقتصادی است.

این استاد دانشگاه  با اظهار تأسف از اینکه علی رغم اهمیت فرهنگ اقتصاد، این بخش مورد غفلت واقع شده است گفت: باید به بحث فرهنگ مصرف، تولید، توزیع، سرمایه‌گذاری و مطلوبیت  به عنوان ابعاد فرهنگ اقتصاد توجه بسیار داشت.

رضائی در مورد اقتصاد فرهنگ نیز گفت: این بخش نیز علی رغم اینکه حوزه مأموریتی انقلاب اسلامی را تقویت می‌کند  در اقتصاد مقاومتی مورد غفلت واقع شده است.

وی با تصریح به اینکه در یک نگاه اقتصاد فرهنگ یک بخش جذاب برای سرمایه‌گذاری است گفت: از مصادیق اقتصاد فرهنگ می‌توان به تهیه و تولید فیلمهایی همچون پیامبر اعظم(ص)، حضرت یوسف،‌ مریم مقدس، مختارنامه و… اشاره کرد. گوشه‌ای از ظرفیتهای بی شمار کشور است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رضائی افزود: اگر بخواهیم از حوزه اقتصاد فرهنگ منتفع بشویم و اقتصا مقاومتی را پیش ببریم باید بنیانهای اقتصادی کشور را تقویت کنیم و بعد دیگر مهم آن تقویت فرهنگ چه در داخل و چه در خارج از کشور است که باعث انتفاع کشور در زمینه منافع اقتصاد فرهنگ می‌شود.

وی در مورد راهکارهای  تقویت فرهنگ گفت:‌ برای تقویت فرهنگ نیازمند منطق و مفاهیمی شبیه حوزه اقتصاد هستیم؛ به عنوان مثال در بازاریابی اقتصادی مفهومی  تحت عنوان چرخ عمر محصول یا سازمان داریم یعنی محصولات یا سازمانها ابتدا متولد می‌شوند، بعد از مدتی رشد می کنند، بعد از مدتی به بلوغ می‌رسند و پس از بلوغ نوبت افول آنها می شود بنابراین متخصصان این سازمانها و کارخانه‌ها باید پیش از آنکه دوره افول آنها برسد و در حالی که در دوره بلوغ و شکوفایی هستند باید از خلاقیات و نوآوری در محصول و سازمان به وجود بیاورند و  محصولات جدیدی را تولید کنند. یعنی محصول جدید پیش از اینکه محصول قبلی وارد چرخه افول قرار گیرد وارد چرخه خودش قرار می‌گیرد و همین که محصول قبلی بخواهد افول کند محصول جدید رشد خود را آغاز می کند.

رضائی تاکید کرد که لازمه بهره‌مندی از مواهب اقتصاد فرهنگ حضور فعالانه در عرصه فرهنگ است.

وی با انتقاد از عدم توجه دولتمردان به رویکرد فعالانه به فرهنگ گفت:‌ آنچه باعث انتفاع اقتصادی از اقتصاد فرهنگ می‌شود جریان سازی است که با رویکرد فعالانه فرهنگی به وجود می آید.

وی افزود:‌ به عنوان مثال غرب شخصیتهای خیالی چون باب اسفنجی،‌ مرد عنکوبتی،‌ پرندگان خشمگین و…. را می‌سازند گفت:‌ این قدر که این قهرمانان خیالی برای مردم ایران و فرزندانمان شناخته شده‌اند قهرمانان واقعی خودمان را نمی شناسیم و این ربطی ندارد که ما نسبت به فرهنگ آمریکایی چه دیدگاهی داریم که این نفوذ فرهنگی باعث فراهم آوردن سودهای کلان اقتصادی این قهرمانان خیالی برای اقتصاد آمریکا شده است؛‌ چراکه انواع و اقسام محصولات با چهره آنها در لوازم التحریر،‌ لباس و … عرضه می‌شود.