حضور ایران در مهم‌ترین رویداد صنعت بیمه اعتبار صادراتی

پشتیبانی امور دام با وجود ضرر ۸۰۰میلیاردی مرغداران یک تخم‌مرغ مازاد هم نخرید
31 فروردین 1394
مسکن اجتماعی در حد حرف باقی ماند
6 اردیبهشت 1394

حضور ایران در مهم‌ترین رویداد صنعت بیمه اعتبار صادراتی

گروه اقتصادی، طاهر شه حامد مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات در مورد نقش تاثیرگذار موسسات بیمه اعتبار صادراتی یا ECAها در فاینانس تجاری و پروژه‌ای و همچنین جایگاه ایران در این اتحادیه می‌گوید: اتحادیه بیمه‌گران اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری از سال 1934 یعنی بیش از 80 سال پیش توسط موسسات بیمه اعتبار صادراتی کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و انگلیس در شهر برن سوئیس تشکیل شده و به همین دلیل به «اتحادیه برن» معروف شده است.

وی به سابقه تشکیل این گروه اشاره می کند و اینکه کلوپ پراگ نیز از سال 1993 با حضور چند عضو از اروپای شرقی آغاز به کار کرد و به همین دلیل نیز نام اتحادیه کلوپ «پراگ» نامیده شده است. ایران نیز از سال 1999 با هدف گسترش فعالیت‌های بیمه اعتبار صادراتی و تبادل اطلاعات و دانش فنی به عضویت این اتحادیه در آمده و تاکنون در تمامی اجلاس‌های آن حضوری فعال و موثر داشته است.

به گفته مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات صندوق در پیش از انقلاب اسلامی نیز در اتحادیه برن عضویت داشت که با توجه به تاسیس دوباره در سال 1375، موضوع عضویت رسمی در اتحادیه برن مجددا در سال 1381 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی در مورد تعداد اعضای عضو این اتحادیه نیز به این نکته اشاره می‌کند که در حال حاضر 50 موسسه در اتحادیه برن و 38 موسسه از جمله صندوق ضمانت صادرات ایران در «کلوپ پراگ» که زیرمجموعه اتحادیه برن است، عضویت دارند. کلوپ پراگ عمدتا از کشورهای در حال توسعه در اروپای شرقی، خاورمیانه، خاور دور، آسیای میانه و آفریقا تشکیل شده است.ایران، جمهوری چک، اسلونی و آفریقای جنوبی جزء فعال ترین اعضای این اتحادیه هستند. البته چند موسسه از جمله موسسه اسلامی بیمه اعتبار صادراتی و سرمایه‌گذاری ICIEC و EGAPجمهوری چک در هر دو اتحادیه عضویت دارند. اخیراً موسسه بیمه صادراتی روسیه بنام EXIAR که سال 2011 تاسیس شده نیز به این مجموعه اضافه شده و درخواستهای عضویت جدیدی نیز در دست بررسی است.

شه حامد در مورد نحوه تعامل صندوق با موسسات همتا در چارچوب این اتحادیه توضیحاتی ارائه می‌دهد و می‌گوید: صندوق تاکنون با بیشتر اعضاء کلوپ پراگ تفاهمنامه همکاری متقابل منعقد کرده و در این چارچوب همکاری‌های خوبی به ویژه در زمینه اعتبار سنجی از خریداران و تجار در کشورهای عضو دارد. اما اجلاس مشترک با اتحادیه برن ظرفیتهای جدیدی برای صندوق ایجاد نموده و به طور مثال در اجلاس پیش رو موضوع عقد توفقنامه همکاری متقابل با موسسه ساچه ایتالیا و چند کشور اروپایی دیگر در دستور کار صندوق قرار دارد.

وی اذعان می کند که همکاری با موسسات همتا تاکنون کمک‌های بسیاری برای موضوع وصول مطالبات خارجی و اعتبارسنجی خریداران خارجی به صندوق نموده و خصوصا در شرایط تحریم، دسترسی ما به بسیاری از بانکهای اطلاعاتی قطع شد و اگر این همکاریها نبود در بسیاری بخشها با مشکل مواجه می‌شدیم.

نکته قابل توجه دیگر مزایا عضویت ایران در اتحادیه برن است که مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات خاطرنشان می‌کند: در واقع ایران با حضور در این اتحادیه امکان برقراری نوعی تعامل مثبت و تبادل اطلاعات و دانش فنی بصورت شبکه‌ای و تشریک مساعی و حل و فصل بسیاری از معضلات و حتی وصول مطالبات خود از خریداران بد حساب در کشورهای دیگر را فراهم می آورد.

در اجلاس اخیر دو پیشنهاد مشخص از سوی ایران برای اعضا مطرح شد اول پیشنهاد ادغام اتحادیه برن و کلوپ پراگ و پیشنهاد دیگر استفاده از استانداردهای یکنواخت برای محاسبه ذخیره فنی و گزارش دهی مالی توسط کلیه اعضاء بود. در واقع با استفاده یک سیستم یکپارچه میزان سود دهی و یا زیاندهی اعضاء در نتیجه عملیات بیمه گری ایشان قابل تطبیق و مقایسه با یکدیگر خواهد شد.

وی در ادامه بر این نکته هم تاکید می کند که اجرای این پیشنهادات نیازمند ارتقای دانش فنی برخی از اعضاء و بسترسازی مناسب نرم افزاری و سخت افزاری است و می‌افزاید: امیدواریم با مشارکت سایر کشورها در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن آنها باشیم. همچنین اداره میزگرد ریسک کشوری بر عهده تیم صندوق قرار دارد. کارگاه های ویژه ای برای اعضا در زمینه اتکایی ریسکهای بلندمدت توسط مونیخ ری و سایر اتکایی گران ترتیب داده شده که بسیار برای صندوق راهگشا است. چراکه تاکنون به سبب تحریم‌ها، عمده ریسک‌های ایجاد شده در خود صندوق نگهداری می‌شود و این موضوع فشار سنگینی به سرمایه صندوق و در واقع دولت وارد می‌کند.

شه حامد همچنین معتقد است در صورتی که اگر امکان واگذاری اتکایی برقرار شود بسیاری از این فشارها قطع خواهد شد.

به گزارش فارس، برگزاری ده‌ها نشست و کارگاه آموزشی طی شش روز در اجلاس برن برگزار خواهد شد و بیش از 400 مدیر ارشد و کارشناسان خبره این صنعت به تبادل نظر خواهند پرداخت. موضوع ادغام دو اتحادیه که بسیار برای صندوق حیاتی است در این اجلاس به رای گذاشته خواهد شد و صندوق تلاش دارد با رایزنی با موسسات اروپایی و آسیایی زمینه این رویداد مهم را فراهم کند. در نهایت 87 موسسه از بیش از 60 کشور جهان در مجمع عمومی اتحادیه برن و کلوپ پراگ، مصوبات لازم برای اداره اتحادیه در سال 2015 و 2016 را نهائی نموده و استراتژی‌های صنعت در این دوسال را تدوین می‌‌کنند.

منبع : خبرگزاری تسنیم