حساب‌های بانکی نیابتی، ابزار فرار مالیاتی/مشکل اقتصاد آمریکا نیست، باندبازی خودمان است

ایران از واردات لوله‌های آلیاژی بر پایه مس بی نیاز شد
24 آذر 1398
بی‌مهری دستگاه‌های دولتی به تولید داخل/ تحریم فرصت است نه تهدید
1 دی 1398

حساب‌های بانکی نیابتی، ابزار فرار مالیاتی/مشکل اقتصاد آمریکا نیست، باندبازی خودمان است

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 24 آذر 98 : قلی ­الله قلی­زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره مقابله با فرارهای مالیاتی گفت: درآمد اصلی دولت­ها در ایران از دو محل فروش نفت و میعانات گازی و همچنین مالیات است. ولی به دلیل ضعف دولت تا امروز از عده­ ای مالیات اخذ نشده که باید براساس قانون به سراغ این افراد رفت. زیرا در حالی که کارمندی با حقوق دو میلیون تومانی در ماه، مالیات می­ پردازد، عدم وصول مالیات از اشخاصی که درآمدهای کلان دارند ناعدالتی و تبعیض محسوب می ­شود.

وی تصریح کرد: داشتن درآمد زیاد بد نیست و ای کاش تجار و فعالین اقتصادی ما درآمدهای به مراتب بیشتری داشتند تا می ­توانستند مالیات بیشتری هم بپردازند. در این صورت عموم مردم از آن بهره­ مند می­ شدند. بنابراین در شرایط کنونی دولت باید به سراغ همه صنوف برود، ولی نه با روش سنتی­ ای که داریم.

وی ادامه داد:  تا زمانی که سامانه هوشمند الکترونیکی و جامعی برای همه فعالیت­ها از جمله اخذ مالیات نداشته باشیم، با مشکلات اینچینی دست به گریبان خواهیم بود. زیرا مودی و ممیز مالیاتی مستقیم در ارتباط با هم هستند و متاسفانه هر کسی هم قیمتی دارد. بنابراین این افراد می­ توانند به راحتی با هم کنار بیایند و معامله کنند.

نماینده مردم کلیبر در مجلس خاطر نشان کرد: اما وقتی سیستم اخذ مالیات الکترونیکی شود، اپراتور اجازه دخل و تصرف و کم و زیاد کردن مالیات­ها را نمی­ دهد و در نتیجه هر شخصی مطابق درآمدی که دارد مالیات می­ پردازد. من رقم دقیقی از میزان فرارهای مالیاتی ندارم اما سوال اینجاست وقتی بر وجود چنین پدیده ­ای صحه می­گذاریم چرا نسخه منطقی، قابل قبول، علمی و الکترونیکی برایش نمی­ پیچیم؟ در این خصوص یک ساعت زودتر اقدام کنیم به نفع مردم و مملکت است.

قلی­زاده با بیان اینکه حساب­های نیابتی و کارت­های بازرگانی اجاره­ای فرار مالیاتی را تسهیل می‌کنند، گفت: در حال حاضر سودجویان با استفاده از حساب‌های بانکی دیگران و اجاره کارت‌های بازرگانی افراد غیر مطلع اقدام به فرار مالیاتی می‌کنند. در صورت الکترونیکی شدن سازوکارهای مالیاتی دیگر این ابزارها محلی از اعراب نخواهند داشت. زیرا همه چیز شفاف می ­شود. در این صورت کسی کارت یا حساب بانکی خود را اجاره نمی ­دهد زیرا می­داند مسئول این کار خودش است و باید مالیاتش را بپردازد.

وی در مورد پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی چنین سامانه ­ای را راه ­اندازی نمی­ کند گفت: مشکل ما در این چهل سال فقط آمریکا نیست. آمریکا درصدی از گرفتاری­های ما را باعث شده است. اصل مشکل خودمان هستیم. درگیری ­های داخلی، باندبازی­ ها، سیاسی­ کاری ­ها و ضعف مدیریت علت اصلی است. علی­رغم اینکه ما مدیران توانمندی در کشور داریم این ضعف وجود دارد. ما جوانانی داریم که می ­توانند موشک دور برد بسازد تا جایی که امروز آمریکا و ایادی­ اش جرات نزدیک شدن به ما را نداشته باشند، اما کسی نیست که این پتانسیل را سامان دهد و در سایر بخش­ها هم استفاده کند.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: کشوری که در انرژی هسته ­ای و سیستم نظامی و دفاعی حرف برای گفتن دارد، چرا نمی ­تواند در خودروسازی موفق باشد؟ چرا در اداره کارخانه ­ها و تولید فرآورده ­های نفتی مشکل دارد؟ یکی از بدبختی­ های ما این است که نه تنها نفت را خام می ­فروشیم بلکه سایر کانی­ها را هم خام ­فروشی می­ کنیم. با عنایت به تاکیدات رهبری به نظر من خام فروشی گناه دارد و حرام است. اما تا زمانی که نتوانیم بحث مدیریت را تقویت کنیم و مدیران پایین دستی را از امروز برای آینده تربیت نکنیم، این مشکل را خواهیم داشت که البته معمولا برای این موضوعات برنامه نداریم.