تولید ۲۶ میلیون تن خوراک آماده در برنامه چشم انداز ۱۴۱۰/ ۶۰ درصد ظرفیت صنایع خالی است

رتبه اولی بانک سپه در رشد منابع و پرداخت تسهیلات تولید
9 مرداد 1396
جزئیات قرارداد ۲.۵ میلیارد یورویی ایران با مسکو/روسیه کارخانه واگن ایرانی را می‎خرد
9 مرداد 1396

تولید ۲۶ میلیون تن خوراک آماده در برنامه چشم انداز ۱۴۱۰/ ۶۰ درصد ظرفیت صنایع خالی است

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 9 مرداد 96 شناسه خبر 1479548 : مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و دبیر همایش بین المللی فیداکسپو، در تشریح وضعیت صنعت خوراک آماده در کشور اظهار کرد: با توجه به ظرفیت خالی ۶۰ تا ۷۰ درصدی صنایع خوراک آماده، صادرات این محصولات در اولویت برنامه های معاونت امور دام قرار دارد.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری تسنیم، تورج صارمی، در نشست خبری سومین همایش و نمایشگاه جانبی بین المللی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان، گفت: استفاده از تمامی ظرفیت های ایجاد شده در این صنعت و افزایش تولید از دیگر برنامه های اصلی ما است. در این راستا تولید 26 میلیون تن خوراک آماده در برنامه چشم انداز 1410 را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به ظرفیت اسمی تولید خوراک آماده در کشور، اظهار کرد: بیش از 650 کارخانه خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور با ظرفیت اسمی سالانه 19 میلیون تن ایجاد شده است که 30 درصد از ظرفیت های این واحدها استفاده می شود و 60 تا 70 درصد ظرفیت ها خالی است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام افزود: صنعت خوراک آماده با مزایای تغییر رویکرد سنتی واحدهای پرورش به صنعتی، سهم بسزایی در تامین بهداشت، سلامت و کیفیت تغذیه در جامعه دارد.

وی با اشاره به سهم 60 تا 70 درصدی هزینه های خوراک در تولید محصولات پروتئینی، افزود: با توجه به عملکرد و همچنین ظرفیت این صنعت در تولید اقلام و محصولات پروتئینی مانند مرغ، گوشت، تخم مرغ و ماهی، بیش از 24 هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور سهم دارد.

صارمی همچنین به سهم این صنعت در جهان اشاره و اظهار کرد: سالانه بیش از یک میلیارد تن خوراک آماده به ارزش 469 میلیارد دلار (سال 2016) در دنیا تولید می شود و بیش از 30 هزار کارخانه این میزان تولید را بر عهده دارند.

وی بزرگ ترین کشورهای تولیدکننده خوراک آماده را چین و آمریکا اعلام کرد و افزود: این دو کشور به تنهایی حدود یک سوم از کل تولیدات خوراک آماده دنیا را تولید می کنند و توجه به خوراک آماده در صنعت پرورش حاصل تلاش این کشورهای پیشرو است.

دبیر همایش و نمایشگاه جانبی بین المللی فیداکسپو، پیشینه صنعت خوراک آماده در ایران را مربوط به 50 سال پیش دانست و گفت: از آن زمان تا کنون سه نسل از واحدهای تولیدی فعالیت کرده اند و آخرین نسل از این واحدها، کارخانه های بزرگ و مدرنی هستند که با تکنولوژی های مدرن و به روز دنیا محصولات با کیفیت تولید و عرضه می کنند.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه امور دام، روند موجود در صنعت خوراک آماده کشور را رو به توسعه برشمرد و افزود: با برنامه های توسعه ای و عملیاتی که برای این صنعت در 10 سال آینده پیش بینی کرده ایم، افزایش تولید تا 26 میلیون تن در سال را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: بیشترین ظرفیت تولید خوراک آماده در استان های خراسان رضوی، مازندران، خراسان جنوبی، فارس، آذربایجان غربی،کردستان و کرمانشاه ایجاد شده است و در سال 92 تا 95 در تولید خوراک دام رشد 12 درصدی داشتیم.

صارمی پیش‌بینی کرد در سا ل 96 تا سقف 10 میلیون تن خوراک دام تولید شود و افزود: کارخانه هایی با ظرفیت های بالاتر از 30 هزار تن داریم که در حال کار هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام در رابطه با واحدهای تولیدی و نظارت بر آنها تصریح کرد: واحدهای تولیدی تحت نظارت‌های بهداشتی هستند و مورد ارزیابی قرار گرفته است. همچنین توسعه صادرات در اولویت بوده و باعث توسعه فعالیت‌ها در بخش خوراک دامی شده است.

وی اظهار کرد: درسال 90 ما 26 هزار تن صادرات با ارزش 10 میلیون دلار داشتیم که این میزان در سا ل 95 به 173 هزار تن و ارزش 76 میلیون دلار افزایش یافت. از سال 94 تا 95 در این بخش رشد 33 درصدی داشتیم و در حال حاضر به 16 کشور مانند امارات، قطر، عمان و ترکیه صادرات داریم.

صارمی در خصوص تدوین دستورالعمل نظارت کنترل کیفی نیز توضیح داد و گفت: تدوین دستورالعمل نظارت بر کنترل کیفی خوراک دام و طیور و آبزیان با همکاری کارگروهی از وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان تشکل‌ها و کارشناسان سازمان‌های وابسته تشکیل شده است.

وی افزود: این دستورالعمل پس از تدوین در سال گذشته توسط وزیر جهاد ابلاغ شد و بسترهای استفاده از تولید خوراک را عملی کرد. هدف ما ارتقای بهره‌وری خوراک دامی است. در نظام فنی و کنترل کیفی نیز دریافت گواهینامه فنی برای کارخانجات را برای توسعه صادرات پیش بینی کرده ایم.

صارمی گفت: استفاده بهینه از بقایای کشاورزی و صنایع غذایی در تغذیه دام از اهداف دیگر صنعت خوراک آماده است. ما در شرایط خاص تغییر اقلیم قرار گرفته‌ایم و خشکسالی‌های پیش‌بینی شده در 50 سال پیش به وقوع پیوسته است. یکی از جهت‌گیری‌های ما این است که واردات را کاهش داده و تولید با کیفیت داشته باشیم.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه تمور دام، تصریح کرد: سالانه بیش از 19.5 میلیون تن بقایای کشاورزی و باغی در کشور تولید می‌شود و 5 میلیون تن بقایای کارخانجات و صنایع غذایی داریم که هنوز به صورت کامل برای تغذیه دام استفاده نمی‌شود.

وی افزود: ما سال گذشته حجم مناسبی از بقایای پسته، سرشاخه نیشکر، خرما و بقایای سیب‌زمینی را برای خوراک آماده استفاده کردیم و در حال پیگیری هرچه بیشتر دستورالعمل اجرایی آن هستیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام گفت: برنامه دیگر ما استفاده از خوراک‌های کمتر رایج در تغذیه طیور است. مطمئناً این مساله می‌تواند باعث کاهش واردات شود. جایگزینی کاشت علوفه‌هایی با نیاز آبی کمتر مانند تاج خروس، ارزن و سورگوم را در دستور کار قرار داده‌ایم. بخش عمده منابع خوراکی واحدهای صنعتی اتلاف می‌شود که با روش‌های فرآوری سیلو و افزایش بهر وری این مشکل را حل خواهیم کرد.

دبیر همایش بین المللی Feedexpo اظهار کرد:  این همایش زمانی در کشور برگزار می شود که ما نیاز به تبادل فناوری و دستگاه‌های روز را با دنیا احساس می کنیم. این همایش که امسال سومین دوره آن به صورت بین‌المللی در کشور برگزار می شود، با حضور شرکت های بزرگ خارجی و داخلی و با رویکرد تبادل اطلاعات و دانش و تکنولوژی روز دنیا است.

وی ادامه داد: شرکت‌های جهانی که ملاقات با مدیران آنها دشوار است نیز در این رویداد حضور دارند و تولیدکنندگان داخلی می توانند با آنها در نمایشگاه جانبی فیداکسپو، معامله و مبادله کنند.