تولید دغدغه جدی دولت نیست؛ آماربانک مرکزی را قبول نداریم

بهترین راهکار برای چالش اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی است
9 مهر 1395
رشد ۶۹ درصدی صادرات ترکیه به ایران در هشتمین ماه ۲۰۱۶
9 مهر 1395

تولید دغدغه جدی دولت نیست؛ آماربانک مرکزی را قبول نداریم

خبرگزاری تسنیم جمعه 9 مهر 95 شناسه خبر 1200283 : رئیس کمیسیون صنایع بازرگانی اتاق ایران با گلایه از اینکه امروز بخش تولید دغدغه اصلی دولت نیست، گفت:آمار اعلامی وزارت صنعت و بانک مرکزی در مورد میزان واحدهای تولیدی که تسهیلات ۱۶ هزار میلیاردی گرفته اند را قبول ندارد.
ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه بخش خصوصی آمار اعلامی وزارت صنعت و بانک مرکزی در مورد میزان واحدهای تولیدی که امکان دریافت تسهیلات 16 هزار میلیاردی را داشته‌اند؛ قبول ندارد، اظهار داشت: بخشی از این آماری که بانک مرکزی در خصوص ارائه تسهیلات به بخش تولید عنوان می‌کند به تمدید وام های گذشته تولیدکنندگان اختصاص داشته و در قالب تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی نیست.

وی با بیان اینکه با توجه به تعامل اتاق بازرگانی ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی با استان‌های مختلف  گله‌مندی زیادی از سوی واحدهای تولیدی در مورد تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی دریافت می‌شود، افزود: بانک مرکزی و وزارت صنعت اعلام می‌کند که در مجموع حدود 9 هزار واحد تولیدی تسهیلات جدید را دریافت کرده‌اند، این درحالی است که ما این آمار را قبول نداریم زیرا شرایط امروز واحدهای تولیدی در استان‌های مختلف خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

رئیس کمیسیون صنایع بازرگانی اتاق ایران افزود: بسته حمایتی دولت برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی خوب بود اما متأسفانه به نحو مناسبی عملیاتی نمی‌شود. البته باید این سوال را پرسید که دولت تا چه زمان می‌خواهد برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی از این بسته‌ها رونمایی کند. بسیاری از مشکلات واحدهای کوچک و متوسط با این ارقام حل نمی‌شوند و نیازمند تدبیر جدی است.

روغنی با اعلام اینکه در کارتهای اعتبار جدید بانک مرکزی شرایط برای فروش کالاهای خارجی فراهم شده است، تصریح کرد: هنوز هیچ تدبیر جدی برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی از سوی دولت اجرایی نشده است در گذشته مشکل اصلی تولیدکننده سیستم بانکی بود اما امروز رکود حاکم بر بازار اصلی‌ترین مشکل تولیدکننده داخلی است.

وی افزود: امروز بازار کشش و ظرفیت ندارد و تولیدکننده نمی‌تواند در این شرایط رکود به فرودش محصولات خود بپردازد اما دولت به جای کمک مطالبات خود در بخش مالیات، تأمین اجتماعی و سایر هزینه‌ها را از تولیدکننده دریافت می‌کند که این موضوع فشار مضاعفی را به واحدهای تولیدی وارد می‌کند.

*بخش تولید دغدغه اصلی دولت نیست

رئیس کمیسیون صنایع بازرگانی اتاق ایران با اعلام اینکه براساس توافقات می بایست برخی از این هزینه‌هامانند مالیات با تقسیط پرداخت شود، گفت: اما در بعضی موارد شرایط سخت و جریمه‌های سنگینی برای پرداخت مالیات تأیین می‌شود که همین موضوع بر حجم مشکلات افزوده است.

روغنی به معضل سیستم بانکی نیز اشاره کرد و افزود: وقتی تورم تک رقمی می‌شود باید بهره‌های بانکی نیز همراستای آن کاهش پیدا کند اما متأسفانه امروز علی رغم اینکه گفته می‌شود بهره های بانکی 16 درصد است اما عملاً سیستم بانکی بیشتر از آن از تولیدکننده دریافت می‌کند.

وی با گلایه از اینکه امروز بخش تولید دغدغه اصلی دولت نیست اظهار داشت: ما در اتاق بازرگانی مسئول شناسایی معضلات و ارائه راهکار به مسئولین هستیم در این رابطه نیز وظایف خود را انجام می‌دهیم اما از طرف دیگر این پیشنهادات قابلیت اجرا پیدا نمی‌کنند و در حل پیشنهاد باقی می‌مانند البته به زودی اتاق بیانیه‌ای در مورد مشکل تولید و سیستم بانکی اعلام می‌کند تا مشکلات با ابعاد بهتری مطرح شود.