خلأهای قانونی عامل اصلی تخلف واردکنندگان در گمرکات است
8 دی 1395
بدون نوسازی صنایع، وام دادن همان “وام‌بازی” است/سود بالاتر از ۵ درصد به درد تولید نمی‌خورد
8 دی 1395

بازار تب‌دار گوشت قرمز

آرمان سه شنبه 7 دی 95 کد خبر ۱۷۳۴۶۸: امیر داداشی: شاید پر بیراه نباشد که گوشت را یکی از اقلام اساسی مورد نیاز خانوارهای ایرانی در تامین مایحتاج غذایی خود بدانیم. با این حال روزهای ابتدایی زمستان امسال با خبر گرانی گوشت برای ایرانیان آغاز شد و دهمین ماه این سال در حالی آغاز شد که دو محصول اولیه در هر خانواده در وضعیت نامناسبی قرار گرفت، طوری که قیمت گوشت به حد غیرقابل پیش بینی بالا رفت و قیمت مرغ نیز به دلیل بی‌اعتمادی مردم به سالم بودن آن پایین آمد.

عرضه دام کم نیست

چندی پیش فعالان بازار و مسئولان اتحادیه گوشت گوسفندی اعلام کردند که قیمت گوشت به دلیل کمبود دام با افزایش قیمت روبه رو شده و در مقابل، وزارت جهاد کشاورزی آن را تکذیب کرد. اما زمستان امسال برای اولین بار نیست که این اتفاق رخ می‌دهد، بلکه از ابتدای سال تا کنون دو محصول گوشت قرمز و مرغ دچار نوسان قیمت شدند و چندین بار افزایش قیمت چشمگیر را تجربه کردند، با این حال آبان‌ سال جاری از التهابات بازار تا اندازه‌ای کاسته شد اما این روزها بار دیگر قیمت گوشت گوسفندی روند صعودی به خود گرفت و رکورد افزایش شش هزار تومانی قیمت باعث شد تا برخی خانواده‌ها از خرید این محصول صرف نظر ‌کنند. با این حال شواهد نشان می‌دهند که به دلیل کمبود نظارت‌ها فروشندگان به صورت خودجوش دست به افزایش قیمت‌ها زده‌اند. زیرا علاوه بر اینکه وزارت کشاورزی کمبود دام را تکذیب کرد، حداکثر قیمت عرضه این محصول را ۳۴ هزار تومان اعلام داشته است. بنابراین به نظر می‌رسد اکنون به دلیل عملکرد ضعیف نظام کنترل بازار، عرضه محصولات توسط فروشندگان به کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان در بازار مصرف رسیده است. آنها نیز یک بار بازگشت زائران کربلا را بهانه می‌کنند، بار دیگر پای عید قربان را وسط می‌کشند و به این دلیل گران‌فروشی خود را توجیه می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که از ابتدای پاییز و قبل از عید قربان تاکنون بازار گوشت قرمز با نوسان همراه بوده است که در این میان وزارت جهاد کشاورزی دلالی و سودجویی در بازار توزیع را عامل این گرانی می‌داند و توزیع‌کنندگان این محصول معتقدند که صادرات بیش از حد دام زنده عامل کمبود و گرانی گوشت قرمز شده است. البته می‌توان به افزایش قیمت گوشت منجمد وارداتی در پی افزایش نرخ تعرفه‌ها و افزایش نرخ ارز به عنوان یکی دیگر از عوامل موثر در گرانی گوشت قرمز در بازار اشاره کرد.

حضور دلالان در بازار گوشت

با اینکه وزارت کشاورزی کمبود دام را به طور کلی رد می‌کند، اما رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی یکی از دلایل گرانی این کالا را کمبود دام می‌داند و عنوان می‌کند: همیشه در این فصل از سال و با نزدیک شدن به انتهای سال عرضه دام کم می‌شود، بنابراین ما نیاز به واردات داریم تا شرایط بازار بهبود یابد و اوضاع بدتر نشود. علی اصغر ملکی افزایش قیمت دلار را نیز مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: همین مساله باعث شده قاچاقچیان برای خروج غیرقانونی دام از کشور انگیزه زیادی پیدا کنند و قاچاق زیاد شود. در همین زمینه معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: نبود دام در کشور، حرف منطقی و معقولی نیست و اگر کسی به قصابی‌ها مراجعه کند با نبود گوشت در آنجا مواجه نمی‌شود، ضمن اینکه هم اکنون فقط هزاران لاشه دام در تهران وجود دارد. حسن رکنی با بیان اینکه از خروج غیرمجاز دام از کشور اطلاع ندارم، ادامه می‌دهد: حدود ۹۰ درصد نیاز گوشت قرمز کشور در داخل تولید و نزدیک به ۱۰ درصد آن نیز وارد می‌شود؛ برای واردات این کالا هم هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد. این مقام مسئول تصریح می‌کند: علاوه بر این، واردات گوشت محدود به کشور خاصی هم نیست و هر کشوری که پروتکل‌های بهداشتی و استانداردهای موردنظر ما را داشته باشد می‌تواند مبدا وارداتی‌مان قرار بگیرد، بنابراین کشور نه با  کمبود دام مواجه است و نه کمبود گوشت و امکان واردات نیز به هر میزان که لازم باشد وجود دارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید می‌کند: در کشور حدود ۶۴ میلیون راس دام سبک وجود دارد که در طول سال، به صورت مستمر بخشی از آنها به بازار عرضه می‌شود بنابراین در عرضه گوشت گرم محدودیتی وجود ندارد. رکنی می‌افزاید: درسال‌ جاری هم واردات گوشت گرم از برخی کشورها که دامپزشکی آنها را تایید کرده بود، انجام شد و در حال حاضر نیز این کار انجام می‌شود. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که منصور پوریان، رئیس شورای ملی تامین دام زنده اعلام می‌دارد که هیچ کمبودی در زمینه تامین دام زنده وجود ندارد و اگر برخی تشکل‌ها یا قصابی‌ها نمی‌توانند نسبت به تامین آن اقدام کنند به دلیل بدحسابی و بدقولی آنها در پرداخت بها و دسترنج دامداران است، اما اگر تشکل‌ها و متقاضیان دام زنده تعهد دهند که پول دامداران را به موقع و به صورت نقدی پرداخت کنند این شورا توانایی تامین ۷۰ هزار راس دام زنده سبک را به صورت روزانه برای کل کشور دارد و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد. او تصریح می‌کند: برخی که معتقدند افزایش صادرات دام زنده عامل گرانی گوشت قرمز است باید بدانند که طی ماه‌های اخیر صادرات دام زنده از استان‌های کردستان، کرمانشاه و خوزستان که تامین‌کننده گوشت قرمز پایتخت هستند صورت نگرفته و به شدت کاهش یافته یا قطع شده است؛ بنابراین این دلیل درستی برای افزایش قیمت گوشت قرمز نیست. البته افزایش نرخ تعرفه واردات گوشت از پنج درصد در سال گذشته به ۲۶ درصد در سال جاری و افزایش نرخ ارز به ویژه در سه ماهه سوم امسال سبب شده هر کیلوگرم گوشت گوساله منجمد وارداتی (گوشت مخلوط سردست به اضافه ران) از کیلویی حدود ۱۷۶۰۰ تومان به حدود ۲۱۰۰۰ الی ۲۲۸۰۰ تومان در سه ماهه سوم امسال برسد که می‌توان به این عامل به عنوان یکی از عوامل موثر در قیمت گوشت منجمد وارداتی اشاره کرد.