ایران می‌تواند ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیوم را تامین کند

سبک مدیریتی اقتصاد کشور باید تغییر کند
10 تیر 1402
تجارت خارجی ایران ۲۶.۵میلیارد دلار شد/ دلیل افت صادرات چیست؟
10 تیر 1402

ایران می‌تواند ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیوم را تامین کند

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 4 تیر 1402 : نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام کشف یک معدن بزرگ لیتیوم در همدان اعلام کرد: این معدن توانایی تامین ۲۰ درصد نیاز جهان به لیتیوم را دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین فلاحی گفت: یک معدن ذخایر لیتیوم در استان همدان کشف شده است. ما جزو کشورهایی با بزرگترین ذخایر استراتژیک و نیروی انسانی توانمند هستیم ولی از آن استفاده نمی کنیم. این کشف باعث شده خیلی از کشورها درخواست بدهند که این معدن استخراج شود. این دستاورد ما را جزو کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم قرار می دهد.

وی افزود: برای باتری ماشین های برقی می توانیم از این انرژی استفاده کنیم و با این حجم می توانیم 20 درصد لیتیوم جهان را تامین کنیم. ما به بخش خصوصی کمتر میدان داده ایم و می توانیم با استفاده از بخش خصوصی از این معادن استفاده کنیم. ما در زمینه معادن برنامه درستی نداشته ایم و باید به این حوزه توجه لازم، برنامه ریزی قوی و استخراج اصولی داشته باشیم.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: استرالیا در این زمینه پیشرفت خوبی داشته و اولین جلسه را با این کشور داشته ایم و چین هم اعلام آمادگی کرده که به ما در استخراج این معادن کمک کند. چند گروه از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این معدن اعلام آمادگی کرده اند. این معدن یک توانمندی بین المللی برای ما ایجاد می کند و باید وزارت صمت برنامه ریزی دقیقی برای آن داشته باشد.

وی افزود: منطقه کشف این معدن بکر و استراتژیک است و ظرفیت های فراوانی دارد. نیازمند یک برنامه منسجم برای بهره برداری از این معدن هستیم. در همین شرایط تحریم هم کشورهای دیگر با توجه به استراتژیک بودن این معدن حاضرند در کشور ما سرمایه گذاری کنند.

معدن لیتیوم 8 و نیم میلیون تن ذخیره دارد

دبیر کل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران هم در این برنامه گفت: لیتیوم به واسطه اینکه فلز بسیار سبکی با مقاومت گرمایی بالا است در صنعت فضایی های تک و هواپیمایی و کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد. فلز لیتیوم در حوزه آلایندگی بسیار حائز اهمیت است و در بحث انرژی های تجدید پذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لیتیوم اثرات سوء زیست محیطی اندکی دارد. استخراج این معدن توسط یک جوان در بخش خصوصی از سال 99 شروع شده و اسفند 1401 توانست موفق به کشف به لیتیوم شود.

وی ادامه داد: این معدن 8 و نیم میلیون تن ذخیره لیتیوم دارد این کشف باعث شد ما بین کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم قرار بگیریم. شیلی، استرالیا و چین 3 کشور دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستند. رشد قیمت لیتیوم در سال های گذشته فوق العاده بالا بوده است.

پیری افزود: تا 2030 بازار لیتیوم به 192 میلیارد دلار خواهد رسید. آمریکا در حال حاضر 180 میلیارد دلار مگا پروژه در زمینه لیتیوم دارد. برای اولین بار گواهی کشف لیتیوم در کشور صادر شده به همین دلیل تکنولوژی استخراج لیتیوم را نداریم.