الکتروموتورهای ایرانی که تعجب برندهای خارجی را برانگیخت

خبر خوش برای تولید/۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید رسید
27 خرداد 1396
سفر هیئت عالی رتبه اتریشی به تهران برای عادی سازی روابط تجاری
27 خرداد 1396

الکتروموتورهای ایرانی که تعجب برندهای خارجی را برانگیخت

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 23 خرداد 96 شناسه خبر 1435158 : شرکت «جمکو» یکی از شرکتهای داخلی است که کار ساخت، اورهال، تعمیر و بازتوانی الکتروموتورهای داخلی و خارجی را باکیفیت کم‌نظیر انجام می‌دهد، به‌گونه‌ای که نمایندگان برندهای خارجی از توانمندی مهندسان این شرکت متعجب شده‌اند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران، میزبان شرکتهای موفق نوپای داخلی بود که با اتکا به توانمندی متخصصان و نخبگان جوان ایرانی توانسته‌اند قابلیتهای فنی و مهندسی کسب کنند که با برندهای اروپایی رقابت تنگاتنگی داشته باشند. یکی از این شرکتها – که به‌خوبی مورد استقبال صاحبان صنایع نیز قرار گرفت – علاوه بر ساخت و ارائه موتورهای باکیفیت داخلی، توان اورهال، تعمیر و بازتوانی الکتروموتورهای اروپایی موجود را نیز داراست. موضوعی که با تشدید تحریمها، همواره مورد نیاز صاحبان صنایع قرار گرفته است. در این خصوص «محمدهادی گلرخیان» با ارگان سازمان کوثر، گفتگو کرده که در راستای معرفی شرکتهای توانمند داخلی توسط خبرگزاری تسنیم، مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید.

* * * * * * * *

بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران را در حالی پشت سر گذاشتیم که شرکت «جمکو» در این دوره حضوری فعال داشت. نمایشگاه امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در نمایشگاه امسال شاهد حضور تعداد زیادی از شرکتهای داخلی و خارجی یا نمایندگان این شرکتها بودیم. به تبع این حضور گسترده، تعداد مذاکرات با شرکتهای تولیدی و تعداد مراجعات و بازدیدها از توانمندی‌های ارائه شده در غرفه‌ها بیشتر بود. در غرفه جمکو نیز که تلاش شده بود تا توانمندی‌ها و دستاوردها به‌صورت کامل و مؤثر ارائه شود، شاهد حضور متقاضیان متعددی در بخش خرید و همچنین ارائه خدمات فنی و مهندسی و بهره‌گیری از خدمات پس از فروش جمکو بودیم.

* ارائه خدمات پس از فروش نامحدود با شرایط ویژه

اشاره کردید تقاضا برای بهره‌گیری از خدمات پس از فروش جمکو وجود داشت. در خصوص خدمات پس از فروش این شرکت بیشتر توضیح بفرمایید.

ارائه خدمات مطلوب پس از فروش، یکی از نقاط قوت شرکت جمکو است. این شرکت در ارتباط با مشتریان خود، پس از فروش محصولات، خدمات پس از فروش نامحدود ارائه می‌کند. برای هر محصولی که ارائه می‌شود یک بازه زمانی به‌عنوان زمان گارانتی تعیین می شود که در آن بازه زمانی، اگر کوچکترین اتفاقی برای محصول بیفتد، قطعه مربوطه به شرکت جمکو آورده شده و تمامی اقدامات لازم برای رفع مشکل پیش آمده انجام می‌شود و قطعه‌ای کاملاً سالم دوباره برای مشتری ارسال و نصب می‌شود. حتی هزینه کرایه حمل و ارسال به کارخانه جمکو و ارسال مجدد برای مشتری و هزینه نصب مجدد آن، بر عهده جمکو است. این مدت گارانتی طبق قرارداد برای موتورهای روتین ما 15 ماه است و برای دیگر موتورها بستگی به قراردادی دارد که منعقد می‌شود، و بین زمان 18 ماه تا 24 ماه متغیر است.

همانطور که عرض کردم، ارائه خدمات پس از فروش شرکت جمکو نامحدود است و حتی در زمانی که موتور خریداری شده از زمان گارانتی خود خارج شده باشد و حتی در مواردی که موتورهای خریداری شده از محصولات جمکو نباشد نیز این خدمات ارائه می‌شود.

* متخصصان جمکو کار تعمیر برندهای خارجی را با گارانتی جمکو برعهده می‌گیرند

یعنی اگر الکتروموتوری خارجی که در یک شرکت ایرانی نصب شده دچار اشکال شود، گروه جمکو کار تعمیرات و بازسازی آنرا بر عهده می‌گیرد؟

بله، اگر شرکتی الکتروموتوری تهیه کرده که از برندهای خارجی است و برای تعمیر یا اورهال آن نیاز به ارائه خدمات فنی و مهندسی متخصصان امر داشته باشد، در بخش خدمات پس از فروش جمکو، ما ارائه خدمات مورد نیاز را حتی برای موتورهای برندهای دیگر نیز انجام می‌دهیم.

در این خصوص موارد متعددی در کارخانجات مختلف مثل کارخانه سیمان و فولاد و همچنین شرکتهای فعال در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی داشتیم که موتورهایی نصب شده بود که برای شرکتهای خارجی و گاهی اروپایی بوده و بعد از مدتی این موتورها در مدار بهره‌برداری دچار مشکلات فنی شده بودند و مالکان شرکتهای مذکور هر چه تلاش کردند نتوانستند پاسخ روشنی از سازندگان این تجهیزات برای ارائه خدمات پس از فروش دریافت کنند. از این رو به شرکت جمکو مراجعه کردند و متخصصان ایرانی فعال در این شرکت برای ارائه خدمات فنی و مهندسی که غالباً در بخش تعمیر و اورهال الکتروموتورها بوده اقدام کرده‌اند.

در شرایطی که صنایع ما نگران کاهش و یا توقف تولید خود ناشی از خراب شدن یک الکتروموتور بودند، متخصصان شرکت جمکو به میدان آمدند و به بهترین شکل تعمیر و اورهال قطعات معیوب را برای آنها انجام داده‌اند. نکته جالب توجه این است که وقتی شرکت جمکو این تعمیرات و اورهال را روی الکتروموتورهای معیوب خارجی انجام می‌دهد، آنقدر کیفیت این تعمیرات بالا است که حتی برای الکتروموتورهایی که تولید جمکو نیستند و بعضاً اروپایی هستند، جمکو بعد از انجام تعمیرات، 6 ماه کارکرد این الکتروموتورها را گارانتی می‌کند.

* فولاد مبارکه اصفهان چگونه مشتری جمکو شد؟

نمونه‌ای برای مثال در خاطرتان هست؟

بله، به‌طور مثال یک دستگاه موتور LDW با ظرفیت 5.5 مگاوات از شرکتی اروپایی خریداری شده بود و در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان نصب شده بود. این موتور تنها بعد از حدود 3 ماه در مدار بهره‌برداری بودن، حین کار دچار نقص فنی شد و مسئولان مربوطه در شرکت فولاد مبارکه هرچه تلاش کرده بودند و هرچه تماس گرفتند، از طرف شرکت اروپایی سازنده این موتور، هیچ پاسخ روشنی دریافت نکردند. گویا در نهایت به آنها گفته بودند که خرید شما به‌صورت مستقیم نبوده و ما هیچ تضمینی روی این موتور نداریم.

در نهایت موتور 5.5 مگاواتی با آن عظمت روی دستشان مانده بود و نمی‌دانستند چه کنند، تا اینکه پس از بررسی‌هایی که انجام داده بودند، متوجه حضور جمکو و فعالیت این شرکت شده بودند و درخواست خود را مبنی بر تعمیر این یک دستگاه موتور LDW به جمکو ارسال کردند. شرکت جمکو نیز قبول زحمت کرد و این موتوری که سه ماه کار کرده بود را برای تعمیر به محل کارخانه آورد. در کارخانه جمکو این موتور عظیم‌الجثه تخلیه شد، تخلیه شفت انجام گرفت و شفت مجدد برای موتور در جمکو ساخته شده و جای‌گذاری شد. جمکو پس از تعمیر این موتور، 6 ماه کارکرد آن بدون مشکل را با گارانتی خود تضمین کرد که این مسئله مورد تعجب و شگفتی مسئولان شرکت فولاد مبارکه بود. الآن از آن تاریخ حدود 2 سال می‌گذرد و آن موتور 5.5 مگاواتی بدون هیچ مشکلی در این 2 سال، در حال کار است و بررسی‌های صورت گرفته از مهندسان کارخانه فولاد مبارکه حاکی از این است که شفتی که در داخل ایران و در کارخانه جمکو برای این موتور ساختیم خیلی بهتر از شفت اولیه دارد کار می‌کند و هیچ مشکلی ندارد.

این است که ما کلاً برای تعمیرات هم روی تمام محصولات تولیدی خودمان و هم روی تمامی محصولات تولیدی همه برندها، در شرکت جمکو ارائه خدمات می‌کنیم و پس از انجام تعمیرات، کارکرد صحیح الکتروموتور را تا 6 ماه هم گارانتی می‌کنیم.

* دانش ساخت الکتروموتور در بدنه جمکو نهادینه شده است

این موضوع که متخصصان شرکت جمکو توانایی انجام تعمیرات را بر روی هر نوع الکتروموتوری حتی تولیدی دیگر برندها را نیز دارند، از دستیابی به توان و دانش طراحی الکتروموتور ناشی می‌شود؟

دقیقاً همینطور است. مهندسانی که در بخش ارائه خدمات پس از فروش مشغول به کارند، دانش طراحی و ساخت الکتروموتور را می‌فهمند. دستیابی به این دانش موجب شده هر الکتروموتوری که دچار عیوب فنی می‌شود، پس از آنکه توسط متخصصان شرکت جمکو در بخش تعمیرات و خدمات پس از فروش باز می‌شود، کاملاً مسئله‌ای حل شده و مشخص است و می‌دانند که کدام ایراد فنی موجب کارکرد نامناسب هر الکتروموتور از هر نوع شده است؛ چرا که این توانایی در مجموعه جمکو نهادینه شده تا ساخت الکتروموتور را از ابتدا انجام دهند.

تا امروز علاوه بر الکتروموتورهای ساخت جمکو، تعمیر و بازسازی الکتروموتورهای چه برندهایی را انجام داده‌اید؟

این کار روی الکتروموتورهای تولیدی برندهای مختلفی صورت گرفته که معروف ترین آنها برندهای لوهر، زیمنس، ABB و LDW هستند که بعضاً برخی از اقدامات برای تعمیر این الکتروموتورها با حضور بازرسها و کارشناسان خود این شرکت‌ها انجام شده که کسب و ارائه این توانمندی از سوی یک شرکت ایرانی برای آنها بسیار جالب بوده است.

در یک پروژه‌ای که حدود دو سال پیش قرارداد آن به امضا رسیده بود، شرکت مپنا تعداد حدود 30 دستگاه موتور از کره‌جنوبی خریداری کرده بود که از این تعداد، 2 موتور 2 مگاواتی در نیروگاه یزد نصب شده بود که پس از مدتی کار، یکی از این موتورها سوخت و برای تعمیر به شرکت جمکو ارسال شد. در جمکو کلیه سیستم خنک‌کاری را بازسازی کردیم و تغییراتی روی این موتور انجام دادیم که اکنون با بهترین کیفیت دارد کار می‌کند و مشکلی هم ندارد.

* صاحبان الکتروموتورهای اروپایی، جذب توانمندی جمکو شده و مشتری تولید داخل می‌شوند

کارفرمایانی که شاهد تعمیر بهینه الکتروموتورهای خارجی خود از سوی متخصصان ایرانی شرکت جمکو هستند، پس از آن، مشتری جمکو می‌شوند؟

بله؛ به نکته مهمی اشاره کردید. همینطور است. مثلاً در همان موردی که اشاره شد در مورد تعمیر موتور LDW 5.5 مگاواتی در کارخانه فولاد مبارکه، پس از این که مسئولان این شرکت دیدند به بهترین نحو ممکن موتور صدمه دیده آنها تعمیر شد، به موتور 4 مگاواتی نیاز داشتند که این موتور را به‌جای اینکه از خارج از کشور تهیه کنند، با رضایت کامل و درخواست خودشان از شرکت جمکو خریداری کردند. این موتور 4 مگاواتی در جای مورد نظر در کارخانه فولاد مبارکه نصب شده و با بهترین شرایط بهره‌برداری، در حال کار است.

* باز شدن پای خدمات فنی و مهندسی جمکو به کشورهای منطقه

ارائه خدمات پس از فروش فقط برای محصولات فروخته شده در بازار داخلی صورت می‌گیرد یا اینکه اگر محصولی از شرکت جمکو به خارج از کشور صادر شود، این خدمات برای کشورهای خارجی نیز ارائه می شود؟

ارائه خدمات پس از فروش هم برای محصولاتی که در داخل کشور نصب می‌شوند و هم برای محصولاتی که در خارج از کشور به‌کار گرفته می‌شوند، ارائه می‌شود. همچنین فراتر از این، ارائه خدمات فنی و مهندسی به الکتروموتورهایی که محصول تولیدی جمکو نیستند و در کشورهای همسایه نصب شده‌اند نیز صورت می‌گیرد. مثلاً دو سال پیش یک موتور 5.5 مگاواتی ساخت شرکت زیمنس که در سیمان بارلی ترکمنستان نصب شده بود، دچار مشکل شد که مسئولان این کارخانه در گرفتن خدمات از شرکت زیمنس دچار مشکل شدند. این موضوع را با شرکت جمکو در میان گذاشتند. متخصصان شرکت جمکو با بازدید این موتور در محل کارخانه سیمان بارلی، تشخیص دادند که برای تعمیر باید این موتور به ایران انتقال داده شود. کار تعمیر این موتور 5.5 مگاواتی در ایران انجام شد و دوباره با انتقال به کارخانه سیمان بارلی، در محل مورد نظر نصب شد و در تمام 2 سال گذشته در شرایط عالی در حال کار است. پس از مشاهده عملکرد مطلوب شرکت جمکو، هم کارخانه سیمان بارلی و هم کارخانه سیمان جبل اقدام به خرید الکتروموتور از شرکت جمکو کردند. پس از آن، با توجه به اینکه ما هم مرز هستیم و راحت‌تر به ما دسترسی دارند، تعمیرات موتورهای خود را نیز به ما می‌سپارند.

در افغانستان نیز هم موتور فروختیم و هم ارائه خدمات دادیم. به عراق و کویت نیز موتورهای تولید جمکو را فروختیم، اما چون این موتورها با کیفیتی عالی در مدار بهره‌برداری هستند، تا امروز کارخانجات مربوطه در عراق و کویت خواهان استفاده از خدمات فنی و مهندسی در بخش خدمات پس از فروش جمکو نشده‌اند. چنانچه خدماتی یا قطعه‌ای بخواهند، این ظرفیت در جمکو وجود دارد که به تمامی کشورهای اطراف خدمات فنی و مهندسی خود را ارائه کند.

این خدمات فنی و مهندسی نامحدود جمکو هم برای الکتروموتورهای کوچک و فشار ضعیف است و هم برای الکتروموتورهای بزرگ و فشار قوی؟

بله، این ارائه خدمات در خصوص تمامی موتورهای فشار ضعیف، فشار متوسط و فشار قوی انجام می‌شود. از موتور 3 کیلووات تا موتورهای بزرگ 6.6 مگاوات که به‌عنوان بزرگترین موتورهای در حال کار خاورمیانه، در ایران ارائه و نصب شده، خدمات فنی و مهندسی و تعمیرات به صورت نامحدود انجام می‌گیرد.