اخذ مالیات از خریداران ۲۵ سکه به بالا /کاهش مالیات تولید در دستورکار قرار گرفت

قطعات خودرو وارداتی را باید در داخل تولید کنیم
22 شهریور 1397
مکانیزم جدید قیمتگذاری تایر؛ تولیدکنندگان قیمت می گذارند سازمان حمایت تایید می کند
22 شهریور 1397

اخذ مالیات از خریداران ۲۵ سکه به بالا /کاهش مالیات تولید در دستورکار قرار گرفت

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 20 شهریور 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید کامل تقوی نژاد در نشست خبری که صبح امروز در سازمان مالیاتی برگزار شد با بیان اینکه، در سال 97 به دنبال اعتماد آفرینی هستیم که این امر منجر به حفظ حقوق مودیان خواهد شد.

وی گفت: در این بین مبارزه با فرار مالیاتی در کنار حمایت از تولید و اشتغال در دستور کار سازمان قرار دارد.

رییس سازمان مالیاتی تاکید کرد، در سال جاری به دنبال کاهش مالیات عملکرد تولید از 25 درصد به 20 درصد هستیم.

به گفته تقوی نژاد، مجلس و نهاد ریاست جمهوری نیز موافقت کلی خود را با این موضوع اعلام کرده اند.

*اخذ مالیات از خریداران 25 سکه به بالا

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه اطلاعات مربوط به 50 خریدار اول سکه از بانک مرکزی دریافت شد،گفت: بر اساس پیشنهاد ما به شورای هماهنگی اقتصاد خریداران تا 25 سکه معاف از مالیات و خریداران بیش از 1000 سکه باید تا 35 درصد مالیات بپردازند.

وی افزود، در خصوص واردکنندگان خودرو عملیات ماده 181 قانون مالیاتهای مستقیم اجرا میشود. براین اساس تنها برای یک واردکننده 830 میلیارد برگ تشخیص مالیات صادر شده است.

تقوی نژاد ادامه داد، واردکنندگان خودرو اجازه دارند اظهارنامه خود را در تیر 98 ارایه کنند و وصول مالیات آنها به سال 99 موکول میشد اما تصمیم گرفتیم از ظرفیت ماده 163 قانون مالیاتهای مستقیم استفاده کنیم. به این ترتیب با مکاتبه انجام شده به دنبال اخذ مالیات علی الحساب هستیم.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه در سال گذشته تاکنون 22 هزار میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی برگ تشخیص صادر شده است گفت: تمرکز روی مالیات ستانی از صاحبان اصلی کارت‌های بازرگانی یک مصرف در دستور کار قرار گرفته به عنان مثال مشخص شد یک سبزی‌فروش با 3 میلیون تومان شناسنامه خود را د راختیار افرداد سودجو قرارداده و 12 میلیارد تومان بدهی مالیاتی برای این شخص صادر شده است همچنین به همین روش از یک فرد لحاف‌دوز استفاده شده و 30 میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است.

وی با اشاره به اطلاعات اندک تجاری کارت‌های بازرگانی گفت: از همین محل در یکی از استانهای کشور 3 هزار میلیارد تومان برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است.

تقوی‌نژاد افزود: با بررسی‌ تراکنش مالیات یک فرد که 880 میلیارد تومان نگردش مالی داشته 220 میلیارد برگ تشخیص مالیاتی صادر شده است.

رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه از ابتدای وصول مالیات ارزش افزوده 262 هزار میلیارد تومان مالیات اخذ شده است گفت: از این رقم 89 هزار میلیارد تومان عوارض به حساب شهرداریها و دهیاریها واریز شده است.

وی افزود: 70 درصد شهرداریهای کشور 80 درصد از درآمدهایه خود را از محل مالیات و عوارض تامین می‌کنند. همچنین 14 هزار و 400 میلیارد تمان در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و از ابتدای سالجاری تاکنون 2200 میلیارد تومان از محل عوارض صرف تحول سلامت تخصیص پیدا کرده است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در پنج ماهه ابتدای سالجاری 36 هزار 600 میلیارد تومان مالیات اخذ شده است 8500 میلیارد عوارض به حساب شهرداریها واریز شده است و این نشان می‌دهد عملکرد سازمان نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد رشد داشته است.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه در سال 96 درآمدهای مالیاتی 99 هزار میلیارد بوده که 97 درصد آن محقق شده گفت: سهم مالیات 15 درصد و سهم عوارض 20 درصد رشد داشته است.

وی افزود:‌ در برنامه ششم توسعه مقرر شده علاوه بر شهرداریها و وزارت بهداشت 27 صدم درصد از محل مالیات اخذ شده برای وزارت ورزش برای توسعه ورزش همکاری قرار گیرد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در خرداد و تیر سالجاری 4 میلیون و 863 اظهارنامه الکترونیکی در سازمان دریافت شده است گفت: در این سال صددرصد اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی دریافت شده است.

وی افزود: در تیرماه 705 هزار اظهارنامه از اشخاص حقیقی وصول شده که 278 هزار اظهارنامه مربوط به اشخاص حقوقی و 426 هزار متعلق به سازمان املاک تجاری دریافت شده است.

تقوی‌نژاد با بیان اینکه در سال 97 وصول مالیاتهای معوق در دستور کار قرار گرفته گفت: مقرر شده کلیه پرونده‌های مربوط به سال 95 و ماقبل در سال 97 تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: 85 درصد از درآمدهای ناشی از مالیات ارزش افزوده از طریق خودابرازی و توافق طرفین صورت گرفته است به همین دلیل علت مخالفت با مالیات ارزش افزوده فرار از شفافیت و مشخص شدن طرفین معاملات است.

وی با بیان اینکه چه قشری موظف به استفاده از دستگاه‌های پُز نیست گفت: پایانه‌های پرداخت یک ابزار دقیق برای شناسایی مالیات است ما در سازمان مالیاتی به دنبال اجرای طرح انبوه مکانیزه فروش هستیم و تاکنون 450 هزار نفر در پی فراخوانهای انجام شده در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس سازمان مالیاتی  با بیان اینکه سازمان مالیاتی مجوز بررسی تراکنش‌های بالای 5 میلیارد را دارد گفت: بر همین اساس 6005 تراکنش مشکوک رسیدگی شده و 12 هزارمیلیارد درآمد مالیاتی شناسایی شده است همچنین 70 میلیون رکورد تراکنش مشکوک مالی در اختیار قرار گرفته تا توسط سازمان مالیاتی بررسی شود.

وی افزود: در حال حاضر 4 هزار مورد مشکوک به فرار مالیاتی شناسایی شده است که هزار مورد آن حاصل اقدام مشترک با دستگاه‌‌های اطلاعاتی بوده است.

تقوی‌نژاد ادامه داد: در سه ماهه نخست امسال 23 عملیات اجرایی از سوی سازمان مالیاتی انجام شده است به طور مثال در محله‌های اطراف بازار تهران منازل مسکونی کشف شده‌اند که 24 مورد شرکتهای که فعالیتهای گسترده مالی داشته‌اند شناسایی شدند.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه با بررسی‌های انجام شده تمرکز ویژه ای روی معاملات بورس کالا انجام شده گفت: با بررسی‌های انجام شد ه در خصوص سوءاستفاده از معافیت‌های صادراتی در مناطق آزاد 4 هزار میلیارد تومان مالیات و جریمه صادر شده است.

تقوی‌نژاد تاکید کرد: پدیده تشکیل شرکتهای سوری و کاغذی مختص کشور ما نیست و در فرانسه به این شرکتها عنوان ققنوس داده‌اند یعنی بعد از دو سال این شرکتها به طور کلی ناپدید می‌شوشد در سال 96 پانصد شرکت سوری شناسایی شد و کل شرکتها سوری شناسایش شده حدود 4 هزار شرکت می‌باشد.

وی با بیان اینکه یک میلیارد و 300 میلیون رکورد اطلاعاتی در دسترس سازمان قرار گرفته گفت: 12 دستگاه کلیدی مانند گمرک، سازمان ثبت به عنوان ثبت اسناد و احوال برای دریافت اطلاعات تعریف شده‌اند.

رئیس سازمان مالیاتی افزود: تاکنون اطلاعات تسهیلات همه بانکها در اختیار قرار گرفته است اما فقط یک بانک و یک موسسه اطلاعات سپرده‌ها در اختیار بانک مرکزی نگذاشته‌اند.

وی با بیان اینکه این اطلاعات در ماه جاری به طور کامل توسط بانک مرکزی دریافت و بعد از تجمیع به سازمان مالیاتی ارسال خواهد شد گفت: اطلاعات مربوط به سپرده‌ها برای مالیات سال 96 مورد استفاده قرار می‌گیرد.