اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر جایگاه اقتصادی مقاومتی در برنامه ششم

توان طراحی و ساخت انواع اسکله و موج‌شکن در قرارگاه خاتم/ احداث طولانی‌ترین تونل‌‌ انتقال آب با قطر‌ ۶ متر‌
6 مهر 1395
۹۵ درصد سموم کشاورزی وارداتی است/ کشاورزان سموم بی‌کیفیت را معرفی کنند برخورد می‌کنیم
6 مهر 1395

اختلاف نظر دولت و مجلس بر سر جایگاه اقتصادی مقاومتی در برنامه ششم

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 6 مهر 95 شناسه خبر 1197055 : بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که برنامه ششم توسعه هیچ سنخیتی با اقتصاد مقاومتی ندارد ولی مقامات دولتی نسبت به موضع‌گیری‌ها بی‌توجه هستند و حرف خودشان را می‌زنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، مجید انصاری در حاشیه برگزاری نشست کمیته ماده 76 در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به اینکه لایحه برنامه ششم توسعه از سوی دولت به مجلس ارسال شده است، گفت: در این برنامه به اقتصاد مقاومتی توجه شده و امیدواریم که مجلس دربررسی‌ها کمک کند تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه این برنامه کاملا با اقتصاد مقاومتی یکسان سازی شده است، افزود: دولت اساس برنامه ششم توسعه را در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی تنظیم کرده و از دیدگاه من آنچه دولت به مجلس داده برنامه‌های درست و جامعی است.

معاون حقوقی رئیس جمهور درحالی از تطابق برنامه ششم توسعه با اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید که رهبر معظم انقلاب در بند 6 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی «افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی (به ویژه در اقلام وارداتی)، اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص» را مورد اهمیت و توجه ویژه برنامه‌نویسان به تولید بیان کرده‌اند.

اما بخش مهم و کلیدی اقتصاد کشور یعنی تولید تا حد قابل توجهی در برنامه ششم توسعه مغفول مانده است. امروز تولیدکنندگان با مشکلات متعددی دست و پنچه نرم می‌کنند و دولت در این رابطه باید برنامه مناسبی را تدوین نماید. اما با بررسی لایحه برنامه ششم توسعه می‌توان به این نتیجه رسید که دولت هنوز برنامه روشنی برای اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در بخش تولید، تأمین نقدینگی واحدها، رفع مشکلات مالیاتی، تسهیل صادرات و حمایت از تولید داخلی ندارد.

در لایحه برنامه ششم دولت، به صورت روشن سیاستی برای حمایت از تولید داخل بیان نشده و حتی در بخش تأمین مالی پیش‌بینی برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی که امروز به مرز تعطیلی رسیده‌اند و با بدهی‌های سنگین مواجه هستند، عنوان نشده است.

یکی دیگر از مواردی که در بندهای سوم و بیستم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته؛ اشتغال است. با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری بر اهمیت اشتغالزایی، در برنامه ششم توسعه راهکاری برای تحقق آن ارائه نشده است.

امروزه یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصاد کشور معضل بیکاری جوانان به خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که برنامه ششم فاقد هرگونه برنامه‌ریزی برای آن است و موضوع اشتغال همچنان مورد غفلت واقع شده است.

بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که برنامه ششم توسعه هیچ سنخیتی با اقتصاد مقاومتی ندارد و بارها نیز با استفاده از رسانه‌های مختلفی نظرات خود را ارائه کرده‌اند ولی مشاهده می‌کنیم که مقامات دولتی نسبت به موضع‌گیری‌ها بی‌توجه هستند و حرف خودشان را می‌زنند.

از جمله اظهارنظرها در مورد عدم تطابق برنامه ششم توسعه با اقتصاد مقاومتی سخنان محمدرضا پورابراهیمیریاست فعلی کمیسیون اقتصادی مجلس در فروردین امسال یا سخنان نمایندگانی چون حشمت‌الله فلاحت پیشه واکبر رنجبرزاده است.