صادرات ۵ میلیون دلاری گل و گیاه به ۲۳ کشور در ۳ ماه

بلاتکلیفی جلسات ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه و بودجه/ سکان حمایت از تولید در دولت رها شد؟
12 مرداد 1399
ماجرای کارخانه کاغذی که معطل تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب برای فعالیت است
12 مرداد 1399

صادرات ۵ میلیون دلاری گل و گیاه به ۲۳ کشور در ۳ ماه

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 8 مرداد 99 : بر اساس آمارهای گمرک، در ۳ ماهه اول سال ۹۹ بیش از ۲ هزار و۳۵۶ تن انواع گل وگیاه به ارزش ۵ میلیون و ۳۳۳هزار ۶۶۰ دلار ازایران صادر شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت : کشورمان در 3 ماهه اول سال جاری اقدام به صادرات بیش از 2هزار و356 تن گل وگیاه وانواع نباتات به ارزش 5 میلیون و333 هزار و660 دلار به 23 کشور جهان کرده است .

وی افزود: کشور عراق با  خرید بیش  ازیک هزارو543 تن محصول برابر با 2 میلیون و389 هزارو  694 دلار اصلی ترین خریدار محصولات گل و گیاهی کشورمان بوده است .

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در ادامه گفت: کشور های ویتنام با خرید بیش از 15 تن انواع گل و گیاه و کشورهلند با خرید بیش از 5 تن گل سرخ و ارمنستان با 226 تن انواع نباتات، مقاصد اصلی وشرکای تجاری گل وگیاه ایران هستند .

لطیفی درتوضیح محصولات گیاهی صادراتی افزود: انواع درخت، بوته ، درختچه های دارای میوه خوراکی، انواع نباتات، غنچه گل ، گل خشک ، گل سرخ وسایر گل های زینتی محصولات صادراتی کشور هستند .

لطیفی  خاطر نشان کرد: در خصوص واردات گل وگیاه نیز در مدت زمان 3 ماه اخیر صرفا بیش از 28 تن انواع درختچه وگل وگیاه از 3 کشور ترکیه  ، آلمان وهلند ، به ارزش 121 هزار و172 دلار واردات شده است .

لطیفی گفت : ما در دنیا مقام هفدهم تولید گل و گیاه را داریم ولی در صادرات آن در مقام 107 قرار گرفته‌ایم.

همچنین وی ادامه داد: سالانه سه میلیارد شاخه گل و گیاه تولید می‌شود که از این میان فقط 200 میلیون آن صادر می‌شود که 100 میلیون شاخه گل و 100 میلیون آن گیاه آپارتمانی هستند و ارزآوری این میزان برای کشورظرفیتی برابر با 200 میلیون دلار برآورد شده است.

لطیفی در تشریح دشواریهای صادرات گل وگیاه گفت: مهم‌ترین دشواریهای صادرات در این بخش رامی‌توان به بحث‌هایی مانند گرانی نرخ کرایه حمل هوایی، مشکلات حمل زمینی از محل کشت، پایانه ، مشکلات مربوط به تنظیم زمان‌بندی تولید و حمل و در نتیجه عدم تحقیق به موقع محصول متناسب با نیاز مشتری و همچنین ورود انفرادی صادر کنندگان ایرانی به بازار‌های جهانی و عدم پیروی از یک استراتژی مشترک می‌توان اشاره کرد.البته طبیعی است که ورود کشور‌های جدید و نوپا در عرصه صادرات گل و گیاه و فشرده شدن رقابت در بازار‌های جهانی هم در این امر بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: از سوی دیگر افزایش فروش گل به قیمت پایین به واحد‌های فرآوری در خارج از کشور به دلیل نبود امکانات فرآوری در ایران و همچنین بروز ضایعات فراوان و تبدیل به زباله گل به دلیل نبود سیستم‌های نگهداری و فرآوری که منجر به افزایش تناژ و کاهش عرضه این محصول می‌شوند از دیگر موانعی به شمار می‌رود که بر سر صادرات این محصول وجود دارد.