بلاتکلیفی جلسات ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه و بودجه/ سکان حمایت از تولید در دولت رها شد؟

گروه ملی فولاد ایران رکورد ۵ساله را در سال جهش تولید شکست/تولید کلاف آجدار سایز ۶ در کارخانه نوردمیلگرد و مفتول
12 مرداد 1399
صادرات ۵ میلیون دلاری گل و گیاه به ۲۳ کشور در ۳ ماه
12 مرداد 1399

بلاتکلیفی جلسات ستاد راهبری جهش تولید در سازمان برنامه و بودجه/ سکان حمایت از تولید در دولت رها شد؟

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 7 مرداد 99 : ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید در حالی در سازمان برنامه و بودجه کشور ایجاد شد که چندماهی است که خروجی مشخصی از جلسات این ستاد منتشر نشده، بر این اساس و بعد از نامشخص بودن جلسات ستاد مذکور مشخص نیست متولی جدید جهش تولید در دولت کدام دستگاه است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از روزهای آغازین سال 1399 و بعد از اعلام رسمی نام سال جدید به عنوان سال جهش تولید سازمان برنامه و بودجه کشور اقدام به راه اندازی ستادی تحت عنوان ستاد برنامه‌ریزی و راهبری جهش تولید در این سازمان کرد.

نکته جالب توجه این که جلسات این ستاد با حضور انبوهی از مدیران مختلف از دستگاههای اجرایی گرفته تا نظارتی باحضور رئیس سازمان برنامه و بودجه به عنوان رئیس این ستاد و همچنین معاون اقتصادی سازمان به عنوان دبیر ستاد مذکور تشکیل شد اما بعد از مدتی هیچ گونه اطلاع رسانی از ادامه جلسات این ستاد انجام نشده است.

یکی از دستور کارهای این ستاد که اتفاقا در فروردین ماه و در اوج موج اول کرونا برگزار میشد دعوت از وزرا و بحث و بررسی موردی برنامه‌ها و نیازهای انها برای تحقق جهش تولید بود.

در این جلسات، علاوه بر مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه، سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس که مدت زیادی در این پست نماند، به همراه نمایندگانی از نهادهای انقلابی، معاونین دستگاههای اجرایی، مرکز امار، برخی دستگاههای نظارتی حضور داشتند. بسته به دستور کار هر جلسه وزرای مختلف در سازمان برنامه و بودجه حاضر شده و بخشهای از برنامه های خود برای تحقق جهش تولید را ارائه میکردند.

لازم به ذکر است، روز دوم فروردین ماه نوبخت  ضمن تشکر از تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) برای نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهش تولید، اعضای ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید را متشکل از نمایندگان وزارتخانه های اقتصادی و تولیدی تعیین و در احکام جداگانه ای ابلاغ نمودند. تمام دستگاه های اجرایی به همراه معاونتها، سازمان های تابعه و استانی سازمان برنامه و بودجه کشور موظف به همکاری با ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید شدند.

گفتنی است، در این جلسا، وزاری نفت، صنعت، نیرو، راه و شهرسازی، سرپرست وقت وزارت جهاد کشاورزی، و همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور حضور داشتند.

یکی از محورهای مهم این جلسات برنامه ریزی برای کاهش ارز بری کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی بود که تا در سال جهش تولید نیازهای ارزی کشور به نحوی مدیریت شود. این در حالی است که در در تیر ماه اقتصاد ایران با یک شوک ارزی جدید مواجه شد تامین ارزی کالاهای اساسی نیز ظاهرا بامشکلاتی همراه شده است.

ماجرای منابع 200 هزار میلیارد تومانی برای جهش تولید

در یکی از این جلسات که در اوایل فروردین ماه برگزار شده بود، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه که این روزها مشغول تدوین آخرین بودجه در دولت تدبیر و امید است، گفته بود، رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع 200هزار میلیارد تومانی دولت برای راهبری جهش تولید فراهم خواهد شد. 70هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی، 40 هزار میلیارد تومان منابع مختلف موجود در بودجه و همچنین سرمایه‌گذاری 100هزار میلیاردی شرکتهای دولتی بخشی از منابع قابل استفاده در راستای حمایت از پروژه‌هایی است که در راستای جهش تولید اولویت‌بندی خواهند شد.

در این بین سوالی که مطرح میشود این است که سرنوشت این منابع چه شد و چه اقدامی برای تعیین تکلیف اعتبارات عمرانی با هدف گذاری جهش تولید انجام شده است. آیا هدف گذاری جهش تولید در سال 99 با انچه که امروز و در دهه اول مرداد ماه در متن اقتصاد ایران می‌گذرد همخوانی دارد؟

سرنوشت جهش تولید در حوزه صنعت بعد از برکناری رحمانی و اداره وزارت صمت با سرپرست

نوبخت در جلسه 26 فروردین ماه این ستاد گفته بود، هر یک از وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین نفت برنامه‌های خود را در راستای تحقق شعار جهش تولید آماده کرده‌اند،  این برنامه‌ها در جایگاه خود جای توجه دارد، بر این اساس در بخش صنعت 40 برنامه از طرف وزیر صنعت ارائه شده است که بر این اساس می‌توان از ظرفیت داخل برای سیاست داخل‌سازی کالاهای وارداتی استفاده کرد.

ستاد برنامه ریزی و راهبری چهش تولید در حالی در سازمان برنامه و بودجه کشور ایجاد  شد که چندماهی است که خروجی مشخصی از جلسات این ستاد منتشر نشده، بر این اساس و بعد از نامشخص بودن جلسات ستاد مذکور مشخص نیست متولی جدید جهش تولید در دولت کدام دستگاه است.