۹۰ درصد لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی به فروش می‌رسد/ لوازم خانگی در کشور نقشه راه ندارد

کریدور ایران ـ افغانستان ـ تاجیکستان ـ قرقیزستان برای ترانزیت کالا باز شد
13 شهریور 1400
افزایش تولید و اشتغال اصناف در شهرک های صنفی
13 شهریور 1400

۹۰ درصد لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی به فروش می‌رسد/ لوازم خانگی در کشور نقشه راه ندارد

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 7 شهریور 1400 : رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: هم اکنون ۹۰ درصد لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی به فروش می‌رسد و قسمت کوچکی از آن در کف مغازه‌ها فروخته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکبر پازوکی گفت: به جرات می‌توان گفت 90 درصد کالا‌های موجود خارجی در واحد‌های صنفی قاچاق هستند به دلیل اینکه شرکت‌های خارجی از سال 96 حق حضور در بازار‌های ایران را ندارند.

وی ادامه داد: متاسفانه از چهار سال گذشته که تصمیم گرفتند ورود لوازم خانگی خارجی را به کشور ممنوع کنند بازار لوازم خانگی ایران را نسنجیدند که آیا تولید داخل کفاف جامعه را می‌دهد؟ و یا خیر.

پازوکی گفت: سال 96 این رصد در بازار ایران نشد که آیا همه لوازم خانگی که در سطح دنیا می‌بینیم آیا در داخل هم تولید می‌شود یا خیر.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: یک جدایی بین اصناف و آقایان دولتی وجود دارد، مخصوصا در صنف لوازم خانگی، البته برای این صنف پشت در‌های بسته تصمیم گیری می‌شود و لوازم خانگی در کشور نقشه راه ندارد.

وی گفت: وقتی می‌خواهند قانون گذاری کنند از کف بازار شروع می‌کنند، قیمت گذاری‌ها هم از کف بازار شروع می‌شود و کاسب، کالای کامل شده را با قیمت مشخص خریداری می‌کند و در نهایت با سودی که قانون لحاظ کرده در واحد‌های صنفی عرضه می‌کند.

پازوکی در خصوص قاچاق هم افزود: قاچاق لوازم خانگی نسبت به 4 سال گذشته خیلی کمتر شده، امروز همه نشان‌های تجاری (برند) مثل ال جی، سامسونگ، بوش، زیمنس و آاگ در کشور ما قاچاق هستند.

وی گفت: در حال حاضر 15 کارخانه در کشور لوازم خانگی کوچک تولید می‌کنند و در حال زمینه سازی برای ورود دیگر شرکت‌ها هم هست و اگر در سال 96 برای صنعت لوازم خانگی کشور نقشه راه مشخص بود امروز نه با افزایش قیمت روبرو بودیم و نه در سال 96 و 97 با کمبود کالا، و همه چیز دست به دست هم می‌داد تا بازار رونق داشته باشد.

پازوکی افزود: امروز برخی کسبه مغازه‌ها را بستند چرا که سرمایه اصلی خود را از دست داده اند و کارگران خود را اخراج کرده اند آن هم به دلیل افزایش بیش از حد قیمت لوازم خانگی.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: سال 96 یک کاسب واحد صنفی با یک عددی از سرمایه می‌توانست ده عدد یخچال بخرد، اما امسال با همان رقم می‌تواند فقط 3 یخچال خریداری کند.

وی در خصوص این که چرا با کالای قاچاق درب مغازه‌ها برخورد نمی‌شود؟ افزود: در حال حاضر 90 درصد کالای قاچاق لوازم خانگی در فضای مجازی به فروش می‌رسد و قسمت کوچکی از آن در کف مغازه‌ها فروخته می‌شود.

کلاهبرداری قاچاقچیان در شهر‌های مرزی

پازوکی ادامه داد: متاسفانه در برخی از شهر‌های مرزی، کالا‌هایی خریداری شده که بعنوان مثال لباسشویی 5 کیلویی را به جای لباسشویی 8 کیلویی به مردم فروخته اند و کالا‌های بی کیفیت را با مارک‌های معروف کارتن می‌زنند و بعد هم به راحتی با کارت گارانتی و برچسب بیمه گذاری می‌فروشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص واحد‌های صنفی بدون جواز هم گفت: در تهران 5 بورس فروش لوازم خانگی در سه راه امین حضور – خیابان شریعتی – خیابان جمهوری، عباسی و شوش در حال فروش لوازم خانگی هستند که دو بازرس اتحادیه 24 ساعته مشغول بازرسی از این واحد‌های صنفی هستند تا تکلیف واحد‌های صنفی که جواز کسب ندارند را مشخص کنند.

پازوکی در خصوص مشکلات گرفتن جواز کسب هم افزود: متاسفانه امروزه برای کسب جواز، با مشکلات عدیده‌ای مانند فرایند اداری شهرداری، اداره دارایی، اداره اماکن و … روبرو هستیم.

وی در خصوص قیمت‌های لوازم خانگی در کشور هم گفت: اصل موضوع قیمت گذاری را انجمن تولید کنندگان باید نظر دهند، اما از آنجائیکه 70 درصد مواد اولیه تولید لوازم خانگی در کشور داخلی و بسیار گران است، بنابراین وقتی تولید کننده محصول را گران تولید کند، گران هم می‌فروشد.

وضعیت بازار لوازم خانگی در ایام کرونا

پازوکی اضافه کرد: در ایام کرونایی دولت هیچ کمکی به صنف لوازم خانگی نکرد در حالی که تعطیلی مغازه‌ها با هزینه‌های بالایی روبرو است از حقوق کارمند گرفته تا دارایی و تامین اجتماعی,، اما هیچ کس کسبه را حمایت نمی‌کند.

وی گفت: دولت حداقل می‌توانست یک سال دغدغه مالیات واحد‌های صنفی را با بخشش حل کند.

پازوکی در پایان افزود: از دولت جدید می‌خواهیم تا حداقل یک بار هم که شده پای درد و دل اصناف بنشیند چرا که صنف لوازم خانگی یکی از اصناف تاثیرگذار در جامعه و در کارآفرینی، معیشت و ازدواج مردم نقش دارند.