۹۰ درصد اقتصاد ایران دانش‌بنیان نیست/ قانون جهش تولید دانش بنیان منافع بخش‌ خصوصی را تامین می‌کند

چرا دائماً در صنعت خودرو عقب هستیم؟
9 خرداد 1401
جزئیات تولید کالاهای منتخب صنعتی در اسفندماه ۱۴۰۰/ تولید ۱۶ کالای صنعتی افزایش یافت + جدول
9 خرداد 1401

۹۰ درصد اقتصاد ایران دانش‌بنیان نیست/ قانون جهش تولید دانش بنیان منافع بخش‌ خصوصی را تامین می‌کند

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 3 خرداد 1401 : سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز حوزه‌هایی مثل خودرو، نفت، فولاد و نفت دانش‌بنیان نشده است تصریح کرد: این صنایع ۹۰ درصد اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهند اما هنوز دانش بنیان نشده‌اند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سرپرست مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در سال جاری سازمان‌های مختلف پیرو تاکید رهبر معظم انقلاب مشتاقانه‌تر در مسیر همکاری با دانش بنیان‌ها قرار گرفته‌اند، گفت: بر این اساس امیدواریم نتیجه اقداماتی  که در خوزه فناورانه در 10 سال اخیر انجام شده بخشی از چالش‌های اقتصادی کشور را مرتفع کند. امروز حوزه‌های مثل خودرو، نفت، فولاد و نفت دانش‌بنیان نشده است. این صنایع 90 درصد اقتصاد  ایران را تشکیل می‌دهند اما هنوز دانش بنیان نشده‌اند.

اسدی‌فر افزود: امروز هرچند صادرات مس خام ارز آوری چند میلیارد دلاری دارد، اما اگر این حوزه در مسیر فناورانه و زنجیره دانشی قرار می‌گرفت به طور حتم  صادرات این حوزه چند برابر می‌شد.

وی گفت: باید نیازهای فوریت‌دار شناسایی شود، بعد از شناسایی چالش‌ها می‌توان فرصت را برای رفع چالش در اختیار مجموعه‌های دانش‌بنیان قرار داد.

این مقام مسئول، تصریح کرد: اگر سهم دولت در یک شرکت کمتر از 50 درصد باشد، می‌تواند از ظرفیت تسهیلات قانونی دانش بنیان استفاده کند. از طرف دیگر قانون جهش تولید دانش‌بنیان که هفته پیش ابلاغ شد ظرفیت‌ها و ابزارهای جدیدی مثل اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه ایجاد کرده است، یعنی هزینه این بخش از مالیات شرکت‌ها می‌کاهد.

وی گفت: از طرف دیگر، کمیته ساخت بار اول با نظارت معاونت علمی ریاست جمهوری  تا سقف 300 میلیارد تومان معافیت از تشریفات مناقصه را ایجاد می‌کند.

اسدی‌فر ادامه داد: ستادهای فناوری و سایر ظرفیت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در اختیار شرکت‌هایی که علاقه‌مند به رفع چالش‌های خود از مسیر مجموعه‌های دانش‌بنیان هستند قرار خواهد گرفت.

به گزارش تسنیم، واعظی نیز با اشاره به تفاهمنامه با معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: بزرگترین هولدینگ کشاورزی کشور با وجود حضور در بورس در 7 حوزه کسب و کار  فعالیت می‌کند.

وی افزود: هم اکنون ارتباط تنگاتنگی با پژوهشگران ایجاد شده و در بنگاههای راهبردی که برای کشور ایجاد می‌شود پیشقدم بودیم.

در ادامه این  نشست، یوزباشی با اشاره به اینکه، نقشه راه احصاء چالش تا توسعه فناوری تهیه شده و در این مسیر اقداماتی مثل تحلیل اقتصادی در کنار طرح نوآورانه و‌…انجام شده است گفت: در مجموعه‌های اقتصادی نیمه‌دولتی کشور امروز به کمک ظرفیت دانش‌بنیان‌ها جلوی واردات میلیون‌ها دلار واردات غیرضروری گرفته شده است.

واعظی با اشاره به، تحریم های ظالمانه بین المللی و تحولات جهانی از قبیل جنگ روسیه و اوکراین، گفت: عواملی مثل ممنوعیت صادرات گندم از هند، خشکسالی و تغییرات اقلیمی و… فرصت هایی برای خودکفایی و کاهش وابستگی به خارج هستند.

وی در خاتمه گفت: هر تحول فعالیتی دانش بنیان، مانند اصلاح بذر، تولید سموم کودها، داروها، واکسن ها، اصلاح تغذیه دام ها در فارم های سرمایه گذاری کشاورزی کوثر از آن جهت که گره های تولید را می گشاید و به تولید بیشتر می انجامد ارزش آفرین و با اهمیت است. بنابراین قطعا به دنبال اجرای مفاد تفاهمنامه و استمداد از متخصصان عرصه دانش و فناوری هستیم تا از مشکلات فرصت بسازیم.