۴ ماموریت ویژه وزارت صنعت برای تحقق اهداف جهش تولید

یک تولیدکننده پوشاک: بانک‌ها وام نمی دهند می‌گویند از رئیس‌جمهور بگیرید
14 تیر 1399
«معدن، گنج پنهان»|تعطیلی ۱۰۰۰ معدن سنگ ایران و بازار صادراتی ۱ میلیارد دلاری که به رقبا واگذار شد
14 تیر 1399

۴ ماموریت ویژه وزارت صنعت برای تحقق اهداف جهش تولید

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 10 تیر 99 : سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه امسال با وجود همه مشکلات، ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی شده است، گفت: برای این وزارت صنعت ۴ ماموریت ویژه وزارت صنعت برای تحقق اهداف جهش تولید تعریف شده بود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مراسم روز ملی صنعت و معدن امروز با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به صورت نمادین برگزار شد.

در این مراسم که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، 30 برگزیده صنعتی و معدنی که توسط کمیته برگزیدگان ستاد بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن انتخاب شده بودند، مورد تجلیل قرار گرفتند.

در حاشیه این مراسم نمایشگاه نیازمندیهای حوزه تحقیق و توسعه مخابرات، مهمترین اقدامات بومی سازی شرکت های زشکی، بهداشتی و معدنی، دستاوردهای خودروسازان بزرگ از جمله سایپا و ایران خودرو در زمینه خودکفایی در قطعات، اقدامات ساخت داخل ایمیدرو و دستاوردهای سازمان صنایع هوایی در معرض دید قرار گرفت.

* 4 ماموریت ویژه وزارت صنعت برای تحقق اهداف جهش تولید

مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با اشاره به اینکه آمار تولیدات منتخب کالایی کشور با وجود محدودیت های کرونایی و تشدید تحریم ها طی سه ماه نخست امسال افزایشی بوده  است، افزود: با گشایش به وجود آمده در تامین مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت امیدواریم که این شرایط به صورت مستمر رشد داشته باشد.

وی اضافه کرد: در این مدت به رغم همه محدودیت‌ها، تولید ماسک بیش از 30 برابر افزایش تولید داشته و از 200 هزار عدد به 6 میلیون عدد رسیده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: امروز حدود 23 درصد اشتغال کشور و 76 درصد صادرات غیرنفتی مربوط به بخش صنعت می باشد.

مدرس خیابانی اعلام کرد: خوشبختانه در بازدیدهایی که از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور داشتم، نه تنها صنعت متوقف نشده بلکه گام‌های محکمی در راستای تکمیل و بهره برداری طرح‌های جدید و توسعه ای برداشته شده است.

به گفته سرپرست وزارت صنعت، در دو ماه اول امسال مشکلات عدیده ای در بازگشایی مرزهای تجاری و برقراری صادرات کشور داشتیم که خوشبختانه با مدیریتی که انجام شد، اکنون حدود 80 درصد از مرزهای تجاری و 75 درصد از بازارچه‌های مرزی کشور فعال هستند و تجارت تقریباً در آستانه شرایط تبلیغ قرار دارد.

سرپرست وزارت صمت تاکید کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت امسال 4 ماموریت ویژه برای تحقق اهداف جهش تولید برای خود تعریف کرده و در دستور کار خود قرار داده است.

مدرس خیابانی “تعمیق ساخت داخل” را اولین محور فعالیت وزارت صمت در سال 99 عنوان کرد و گفت: باید حتما روی صنایع داخلی و دانش‌بنیان و توانایی جوانان خودمان سرمایه گذاری و متمرکز شویم. در همین راستا، تامین مواد اولیه به عنوان اولویت کاری وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته و خوشبختانه با همکاری بانک مرکزی در خرداد ماه گشایش خوبی در این بخش به وجود آمده است.

سرپرست وزارت صمت اعلام کرد: امسال تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در همین راستا بیش از 12 هزار و 500 طرح صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد مراحل تکمیل خود را طی می‌کنند.

مدرس خیابانی گفت: در قالب پویش ملی “تولید، تداوم امید” بهره برداری 200 طرح بزرگ و پیشران با ارزش سرمایه گذاری بیش از 170 هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی بالغ بر 41 هزار نفر در حال انجام است و خوشبختانه هفته اول این پویش با فرمان رئیس جمهور وارد فاز عملیاتی خود شد.

*برنامه‌ریزی 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی

وی اضافه کرد: سومین ماموریت وزارت صمت در سال جهش تولید توسعه صادرات و کنترل واردات است و با توجه به اینکه افزایش تولید نیازمند بازارهای صادراتی جدید است؛ در همین زمینه دستیابی به رقم 41 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در این وزارتخانه هدف‌گذاری شده و با وجود شکاف آمار صادراتی در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده و با روند حاضر به رقم مد نظر دست یابیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در کنترل واردات نیز این وزارتخانه کاملاً جدی عمل می‌کند و جز سه محور اصلی مدنظر دولت، از جمله در بخش واردات مواد اولیه محدودیت واردات، سایر اقلام در دستور کار است و در تلاش هستیم اقلام مورد نیاز را از محل تولیدات داخلی تامین کنیم.

مدرس خیابانی در پایان ماموریت چهارم وزارت صمت را کنترل و تنظیم بازار عنوان کرد و گفت: استمرار تولید با رعایت پروتکل های بهداشتی و تامین به هنگام کالاهای مورد نیاز مانع از خالی شدن فروشگاه‌ها و تامین مناسب کالاها در مراکز عرضه شده و حتماً این روند تداوم خواهد یافت.