۴۰ سال پیش پوشاک ایران برتر از ترکیه بود؛ امروز ترکیه جهانی و ما نابود شدیم

ایران در کانون پروژه هزار میلیارد دلاری «یک کمربند، یک جاده»
4 مرداد 1396
کارخانه روغن نباتی جهان زنجان دوباره “تعطیل” شد
4 مرداد 1396

۴۰ سال پیش پوشاک ایران برتر از ترکیه بود؛ امروز ترکیه جهانی و ما نابود شدیم

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 4 مرداد 96 شناسه خبر 1474161: یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر ضعیف ترین مدیران سکان هدایت و حمایت تولید را در دست گرفته اند، گفت: واگذاری بازارهای مصرف کشور به برندهای خارجی با شعار حمایت از تولید ملی سنخیتی ندارد.
داود چراغی استادیار پژوهشکده بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی تولید در کشور به کارگیری مدیران ناکارامد در بخشهای مختلف دولتی است، گفت: نبود دانش کافی در بین مدیرانی که با تولید کشور سر و کار دارند باعث شده است نتوانیم رقابت پذیری کافی را ایجاد کنیم. عدم ایجاد سازوکار مناسب برای حمایت از تولید و به تبع آن ناتوانی در رقابت پذیر کردن صنایع داخلی کشور باعث شد که تولید کنندگان نسبت به رقبا خارجی در بدترین شرایط ممکن قرار بگیرند.

به گفته چراغی، بخش عمده ای از رکود در اقتصاد مربوط به عملکرد دولت در حوزه صنعت و تجارت است. باید توجه کنیم که هدایت و مدیریت یک وزارت خانه با مدیریت یک کارخانه متفاوت است، متاسفانه باید اذعان کرد بسیاری از مدیران دانش راهبردی کلان را ندارند.

وی تاکید کرد، بایستی هزینه های از دست دادن بازارهای کشور را بالا ببریم تا حضور برندهای خارجی که قصد تولید در کشور را ندارند و تنها بدنبال قبضه بازارها هستند پر هزینه شود. راه جایگزین این است که برندهای خارجی در تولید یا عرضه مشترک فعال شوند.

چراغی گفت: وقتی بازارهای مصرف کشور به صورت یک طرفه مثلا به کشور ترکیه واگذار می‌شود، مصرف کننده نیز به سمت استفاده از محصولات وارداتی سوق پیدا میکند و در نتیجه تولید داخل نابود می‌شود.باید توجه داشته باشیم که با توجه به جمعیت بالای کشور یکی از مزیتهای ایران در مصرف است و  بیشتر شدن وابستگی به محصولات واردات میتواند یک زنگ خطر برای اقتصاد کشور تلقی شود.

استادیار پژوهشکده بازرگانی با بیان اینکه نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای داخلی باعث ایجاد تحرک در بازار مصرف شده است، گفت: فروشگاههای زنجیره ای عمومی بایستی از استاندارهای جهانی استفاده کنند و با توجه به تعدد مشکلات در نظام توزیع کشور استفاده از فروشگاههای مدرن زنجیره‌ای برای توزیع محصولات تولید داخل می‌تواند یک راهبرد مفید تلقی شود.

چراغی افزود، اخیرا بحثهایی در خصوص راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای ترکیه‌ای با هدف توزیع محصولات این کشور در ایران مطرح شده است، اگر قرار باشد این فروشگاهها محصولات برندهای خارجی را در کشور توزیع کنند، لطمات سنگینی به اقتصاد کشور وارد خواهد شد و چنین اقدامی قابل پذیرش نیست.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بایستی از تجارب سایر کشورها برای ارتقا  نظام توزیع استفاده کرد، گفت: 40سال قبل ایران از کشور ترکیه در زمینه تولید پوشاک بسیار جلوتر بود اما امروز می بینیم که تولیدات این کشور در سطح جهامی مطرح شده و صنایع تولیدی ایران در مرز نابودی قرار دارد، به نظر می رسد عمده دلیل ایجاد این وضعیت به ناکارامدی نظام توزیع محصولات داخلی مرتبط باشد.