۱۶ گامی که دولت باید در جهت حمایت از کالای ایرانی بردارد

ایران شانزدهمین خودروساز جهان شد + جدول
14 فروردین 1397
وزیر صنعت: ۹۷ سالی پر از امید برای تولید ملی خواهد بود
14 فروردین 1397

۱۶ گامی که دولت باید در جهت حمایت از کالای ایرانی بردارد

خبرگزاری تسنیم پنجشنبه 9 فروردین 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی راهبرد اقتصادی سال 97 را «حمایت از کالای ایرانی » مطرح کرده‌اند. این راهبرد استمرار سیاست اقتصادی ایران در یک دهه گذشته نیز بوده است. در تحقق شعار سال هر کدام از دستگاه‌ها وظایفی دارند که در این رابطه گفت‌وگویی با حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی برای واکاوی بیشتر این راهبرد داشته‌ایم؛

وی با بیان اینکه در اهمیت موضوع حمایت از کالای ایرانی همین بس که رهبر معظم سال 97 را به این عنوان نامگذاری کردند گفت: حمایت از کالای ایرانی دارای زوایا و جنبه‌های مختلفی است.

حاجی‌دلیگانی با ابراز اینکه یکی از زوایای حمایت از کالای ایرانی فعال کردن زمینه صادرات کالا است گفت: اما مهمتر از این بخش تأمین کردن نیازهای داخل است زیرا کشور خود یک بازار 80میلیونی است که یک بازار بسیار بزرگی در منطقه است.

* لازمه ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در کشور اقبال مردم به‌سوی کالای ایرانی

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید به اینکه در تحقق شعار سال همه اعم از نمایندگان، دولتمردان و همه اقشار نقش دارند گفت: حتی نقش مردم نیز در این زمینه تأثیرگذار است کما اینکه رهبر معظم انقلاب ابتدا مردم را مخاطب قرار دادند.

وی با اظهار اینکه مردم باید بدانند لازمه اینکه اقتصاد و اشتغال کشور به یک سرانجامی برسد حمایت از کالای ایرانی است گفت: حمایت مردم از کالای ایرانی این است که وقتی کالای ایرانی باکیفیت در بازار وجود دارد سراغ کالای خارجی نروند و این بازار بزرگ 80میلیونی را در اختیار کشورهایی چون چین، کره، هند و… نگذارند.

حاجی‌دلیگانی با تذکر اینکه مردم ایران باید همانند مردم چین، آمریکا، ژاپن، کره و سایر کشورها در این عرصه وارد شوند گفت: اگر مردم ایران در این عرصه وارد شوند به‌جهت ابعاد اعتقادی و حس وطن‌دوستی خاصی که بین مردم ایران وجود دارد در این زمینه بدون شک از سایر کشورها جلوتر گام بر خواهند داشت.

وی با تذکر اینکه مردم باید در این عرصه پایداری کنند تا موضوع اشتغال کشور حل شود گفت: در حال حاضر در آمار رسمی بیش از 4 میلیون بیکار وجود دارد که اگر فرهنگ خرید کالای ایرانی بین مردم رسوخ کند می‌تواند زمینه اشتغال بسیاری از این افراد باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 4 میلیون اشتغال یعنی جمعیتی بالغ بر 12 الی 16 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار دادن، گفت: هرچقدر اشتغال در کشور افزایش پیدا کند باعث تولید ثروت، رفع فقر، کاهش آمار طلاق و آسیبهای اجتماعی می‌شود.

*هشدار به تولیدکنندگان داخلی؛ ایرانی بنجل‌بخر نیست

حاجی‌دلیگانی با یادآوری اینکه همکاری مردم از یک طرف است، گفت: طرف دیگر تولید کنندگان هستند که باید بدانند ایرانی جنس بنجل نخواهد خرید؛ بنابراین با استانداردسازی کالای خود تلاش کنند که کالای باکیفیت تحویل مردم خوب ایران بدهند.

وی افزود: مردم کشورمان باید بدانند که اکنون مردم دنیا به‌روی کالای ساخت خود تعصب دارند مثلاً چین که بزرگترین بازار جمعیتی جهان را دارد ابتدا سعی کردند که در اختیار خودشان باشد یا کشور آمریکا برای اینکه از کالای مکزیکی به داخل کشورشان جلوگیری کنند دیوار می‌کشد.

* شعاری که ترامپ را رئیس‌جمهور آمریکا کرد؛ حمایت از کالای آمریکایی

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه شعار اصلی ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری حمایت از تولید داخلی بود گفت: ترامپ با شعار حمایت از کالای آمریکایی توانست نظر مردم آمریکا را جلب کند.

حاجی‌دلیگانی با اظهار اینکه هرکس  وارد کره جنوبی می‌شود حق ندارد به‌همراه خود کالایی را داشته باشد گفت: مثلاً حتی برای عکس‌برداری با خود حق به‌همراه داشتن یک دوربین را ندارد و باید در کشور کره جنوبی دوربین خریداری و از آن استفاده کند.

وی با بیان اینکه اکنون نزاع بین آمریکا و چین بر سر همین واردات کالا است گفت: در چنین شرایطی وظیفه دولت این است که همانند سایر کشورهای جهان تولید ملی برایش اهمیت داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وظایف دولت در این زمینه بسیار است گفت: در یک جمع‌بندی می‌توان آن را به 16 محور تقسیم کرد که مهمترین آن این است که دولتمردان به توانایی کشورمان در تولید کالا ایمان و اعتقاد داشته باشند.

حاجی‌دلیگانی با تأکید به اینکه دولتمردان بایست باور داشته باشند که راهی برای اقتصاد کشور جز حمایت از تولید ملی نیست گفت: چنین باوری است که عمل در این راستا را به‌وجود می‌آورد و انتخاب مدیران را نیز بر اساس این تفکر شکل می‌دهد.

* بی‌معنابودن حمایت از تولید ملی وقتی منافع مدیران در گروی واردات کالای خارجی است

وی با تصریح به اینکه تا وقتی منافع مدیران در گروی واردات کالای خارجی است حمایت از تولید  ملی معنا ندارد گفت: مشکل عده‌ای دیگر از مدیران این است که چشمشان به‌سمت خارج است و نمی‌توانند توانایی کشورمان را درک کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی محور بعدی را کنترل وارداتی دانست که به کشور منتقل می‌شود و اضافه کرد: محور بعدی جلوگیری از تقلب در واردات کالا است یعنی اکنون مشاهده می‌شود که کالایی به اسم کالای دیگری که در تعرفه نوشته شده است  وارد کشور می‌شود.

حاجی‌دلیگانی محور چهارم را اتخاذ سیاستهای پولی و ارزی در حمایت از کالای داخلی شمرد و ادامه داد: نحوه اتخاذ این سیاست از طرف دولت باید به‌گونه‌ای باشد که برای خریدار صرفه به خرید کالای داخلی باشد.

وی با اظهار اینکه محور پنجم این است که مبارزه جدی و مؤثر با قاچاق کالا باید صورت بگیرد گفت: محور ششم ممنوعیت عملی استفاده محصولات خارجی در دستگاه‌های دولتی است که باید صورت بگیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید استفاده از کارگران خارجی ارزان‌قیمت محدود شود گفت: این نیروی کاری که از خارج وارد کشور می‌شود باعث می‌شود که علی‌رغم تولید کالای ایرانی نتیجه‌اش اشتغال برای نیروی فعال کشور نباشد.

حاجی‌دلیگانی با اعلام اینکه محور بعدی در حمایت از تولید داخلی معافیت یا تخفیف‌های ویژه مالیاتی برای تولید کنندگان داخلی در نظر گرفته شود گفت: محور بعدی در این رابطه نیز گرفتن مالیات از وارد کنندگان باشد به‌گونه‌ای که اگر محاسبه شود مقدار مالیاتی که وارد کننده می‌پردازد بیشتر از مقداری باشد که تولید کننده می‌پردازد و این به‌خلاف رویه‌ای است که اکنون جاری است.

* پرداخت 30درصدی مالیات تولیدکنندگان در شرایط عدم‌پرداخت مالیات توسط واردکنندگان

وی با یادآوری اینکه اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که تولید کننده 30 درصد مالیات می‌دهد گفت: در شرایطی که وارد کنندگان به‌راحتی می‌توانند فرار مالیاتی کنند و اصلاً مالیات ندهند.

حاجی‌دلیگانی دهمین محور را اصلاح سازمان استاندارد دانست و افزود: اکنون مردم پشمی به کلاه سازمان استاندارد نمی‌بینند در صورتی که اگر سازمان استاندارد کمی قوی عمل می‌کرد مردم می‌توانستند به آن اعتماد کنند. وقتی همه کالاها استاندارد شد تقلبها از آن منقطع می‌شود.

* نرخ تسهیلات واردکننده 8درصد و نرخ تسهیلات تولیدکننده 18درصد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه شرایط دیگری که به‌سود وارد کننده و علیه تولید کننده است مقدار سود بانکی وام تولید کننده است گفت: حداقل انتظاری که تولید کنندگان از دولت دارند این است که نرخ سود ریالی وام تولید کنندگان برابر نرخ تسهیلات ارزی بشود که به وارد کنندگان از صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

وی با تصریح به اینکه اکنون ملاحظه می‌شود که اگر کسی بخواهد کالای سرمایه‌ای وارد کشور کند و وامی از صندوق توسعه ملی دریافت کند نرخ سودش 8 درصد است در حالی که وقتی تولید کننده‌ای در داخل وامی را دریافت می‌کند نرخ سودش 18 درصد است، در چنین شرایطی طبیعی است که میل به واردات بیشتر از تولید خواهد بود چرا که در چنین شرایطی ارزش افزوده‌ای که فرد از طریق واردات به دست می‌آورد بیشتر از تولید خواهد بود.

حاجی‌دلیگانی با اظهار اینکه یک تبعیض آشکار دیگر به‌نفع وارد کننندگان نسبت به تولید کنندگان وجود دارد گفت: اگر شخصی وام ارزی بگیرد محل پروژه را به‌عنوان وثیقه می‌پذیرند اما برای اعطای ریالی تولیدکنندگان محل پروژه را به‌عنوان وثیقه بانکهای داخلی نمی‌پذیرند. بانکها باید در اعطای وامهای ریالی همچون اعطای تسهیلات ارزی به وارد کنندگان محل پروژه را به‌عنوان وثیقه بپذیرند.

وی با بیان اینکه نحوه توزیع ارز صندوق توسعه ملی در واردات کالای صنعتی نیز اشتباه است گفت: باید ارز به طرف ایرانی پرداخت شود نه به طرف خارجی که قرار است آن کالا را وارد ایران کند و طرف ایرانی باید ارز را مدیریت کند تا قدرت مانور بیشتری داشته باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: عدم شفافیت و مشخص نبودن شرکتهای طرف ایرانی در چنین «فاینانس‌هایی» (تأمین منابع مالی طرح‌های تولیدی به‌وسیله وام کم‌سود بانک‌ها) نیز محل اشکال است.