۱۳۷میلیارد ریال واردات رسمی “سبد و حصیر تزئینی” در سال ۹۵

سنگ اندازی دولتی‌ها پیش پای تولید/ قاچاق هم گریبان تولید را گرفته است
11 اردیبهشت 1396
۱۳۸ هزار میلیارد تومانی که دولت یازدهم به جیب چینی‌ها ریخت
13 اردیبهشت 1396

۱۳۷میلیارد ریال واردات رسمی “سبد و حصیر تزئینی” در سال ۹۵

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 12 اردیبهشت 96 شناسه خبر 1394262 : آمارهای رسمی سایت گمرک ایران نشان می‌دهد میان اقلام وارداتی ایران، «سبد و حصیر» تزئینی به چشم می‌خورد، که این هنر را در داخل با چالش مواجه کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، واردات اقلام مصرفی و نیز اقلامی که تولید آنها در داخل کشور میسر است همواره مورد انتقاد کارشناسان بوده است. میان آمارهایی که اخیراً توسط گمرک ایران منتشر شده، واردات اقلامی سؤال‌برانگیز بوده است، برای مثال این آمارها نشان می‌دهد مقادیر قابل توجهی «حصیر و سبد» و اقلام تزئینی مرتبط در سال 95 در 270 نوبت به کشور وارد شده است.

وزن این محصولات 934 تن، ارزش ریالی آن 137 میلیارد ریال و ارزش دلاری آن بالغ بر 4.3 میلیون دلار بوده است. (به این ترتیب دلار تخصیص یافته با نرخ 3180 تومان محاسبه شده است).

مهمترین سرفصلهای این اقلام وارداتی به‌شرح زیر است:

سبدبافی وحصیربافی
مصنوعات سبد و حصیربافی و اشیائی که مستقیماً به‌شکل معین از مواد قابل بافت ساخته شده‌اند از بامبو.
سایر مبلمان (furniture) اقلام آسایشی یا تزئینی قابل جابه‌جایی جهت تجهیز محلهای زندگی یا کار و اماکن عمومی یا خصوصی، مانند میز, مبل وغیره از سایر مواد شامل حصیر, بید سبدی و بامبو یا مواد مشابه.
سایر نشیمنها (seats) از حصیر (cane) و بید سبدی (oaier) یا مواد مشابه.
مصنوعات سبد و حصیربافی و اشیائی که  مستقیماً به‌شکل معین از مواد قابل بافت (غیر از مواد نباتی)
مصنوعات سبد و حصیربافی و اشیائی که مستقیماً به‌شکل معین از مواد قابل بافت ساخته شده‌اند از نخل رونده به‌غیر از صنایع دستی کپوبافی
مصنوعات سبد و حصیربافی و اشیائی که مستقیماً به‌شکل معین از مواد قابل بافت ساخته شده‌اند از سایر مواد گیاهی غیر مذکور به‌جز صنایع دستی کپوبافی