یک مقام دولتی: ماه رمضان کالای اساسی گران نمی‎شود
2 اردیبهشت 1397
خسارت سنگین سرمازدگی به باغات کشور
2 اردیبهشت 1397

گرفتاری جدید برای “قیر” ایرانی

خبرگزاری تسنیم پنجشنبه 30 فروردین 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، وحید شیخی گفت: یکی از مشکلات تولیدکنندگان قیر ایران ، واردات ته مانده بی کیفیت پالایشگاه های عراق به نام (وی.آر) به داخل کشور و صادرات مجدد آن با نام قیر ایرانی است که این موضوع به نام قیر ایران در بازارهای جهانی آسیب جدی واردکرده است.

وی در خصوص دلایل این مسئله افزود: متاسفانه قیر عراق بسیار بی کیفیت و ارزان است و عرضه آن به نام قیر ایران در بازارهای جهانی ، محصول قیر ما را نیز بدنام ساخته است.

رئیس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه واردات قیر عراق بصورت قانونی انجام می شود گفت: با توجه به اینکه پالایشگاه های کشور به میزان لازم وکیوم باتوم تولید می کنند و درسال حمایت از کالای ایرانی درخواست ما از مسئولان این است که هرگونه واردات وی آر یا قیر عراقی به کشور را ممنوع کنند تا قیر ایرانی بازارهای هدف باقی مانده خود را حفظ کند.

این فعال صنعت قیر افزود: البته جا دارد پالایشگاه های کشور نیز که افزایش نرخ وکیوم باتوم برایشان جذاب بود توجه داشته باشند که این شرایط باعث واردات محصولات مشابه از کشورهای همسایه می گردد و در بلند مدت صدمه خواهند دید.

وحید شیخی یکی دیگر از چالش های پیش روی صنعت قیر کشور را مشکلات ناشی از عملکرد ناعادلانه بورس کالا دانست و افزود: متاسفانه 6 ماه پیش بورس کالا بعنوان متولی جمع بندی نظرات جهت تنظیم بازار قیر تعیین شد و ازآنجاکه این شرکت و ذینفعانش از این صنعت منفعت زیادی دارند ، نمی توانند بی طرفانه عمل کنند و وظایف نظارتی و حاکمیتی داشته باشد و این مسئله موجب نابسامانی در بازار قیر و تعطیلی واحدهای تولیدی و صادراتی و بی کاری پرسنل این صنعت شده است .

رئیس کمیسیون قیر صادرکنندگان فرآورده های نفت ، گاز و پتروشیمی افزود: در این ارتباط طوماری ازجانب اتحادیه های مختلف امضاء شده و از مسئولان شورای رقابت خواسته ایم تا رسیدگی به اعتراضات صنعت قیر و دیگر اتحادیه ها از بورس صورت گیرد همچنین جلسه کارگروه تنظیم بازار و شورای ملی رقابت هرچه سریعتر تشکیل و مسئولیت جمع بندی موضوعات به یک نهاد بی طرف ، همانند اتحادیه سپرده شود تا بتواند خارج از هرگونه رانتی ، شرایط برابر رقابتی ایجاد کند.

شیخی با بیان اینکه شرکت پالایش و پخش اعلام نموده که آمادگی دارد بطور سالانه 8 میلیون تن ماده اولیه قیر با نام «وکیوم باتوم» ، در اختیار شرکتهای قیرساز قرار دهد و این مقدار همچنان قابل افزایش است تصریح کرد: در حال حاضر 5/5 میلیون تن از وکیوم باتوم کشور به قیر تبدیل می شود و باقی آن صرف تولید نفت کوره می شود.

وی با بیان اینکه نفت کوره تولیدی ایران به دلیل دارا بودن 3.5% گوگرد، محصول ارزشمندی نیست و مصرف نفت کوره حاوی این میزان گوگرد تا سال 2020 در جهان ممنوع خواهد شد افزود: اگر چه گوگرد در نفت کوره یک امتیاز منفی است اما وجود این ماده در قیر، باعث بالاتر رفتن کیفیت آن می شود. بنابراین با توجه به اینکه تا دوسال دیگر نمی توانیم این نفت کوره ها را صادرات کنیم و مصرف نفت کوره در داخل نیز نزدیک به صفر خواهد شد باید ازهمین امروز به فکر یافتن بازارهای جدید باشیم تا درسال های آینده وکیوم باتوم تولیدی پالایشگاه های کشور را به قیر تبدیل کرده و با ارزش افزوده بالاتر به بازارهای جهانی عرضه کنیم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اهمیت ایجاد نهاد رگولاتوری گفت: ایجاد نهاد رگولاتوری می تواند باعث فراهم آمدن شرایط عادلانه و هماهنگ بمنظور ایجاد ارزش افزوده بر روی مواد خام تولیدی کشور و اشتغالزایی شود.

وی درخصوص آخرین تحولات بازار ارز هم گفت: ماهم با ارز تک نرخی موافقیم و ازآن استقبال می کنیم زیرا در صورتی که نرخ ارز تک‌ نرخی شود، رقابت‌های ناسالم و رانت از بین خواهد رفت اما مصوبات دولت به نحوی باشد که باعث خود تحریمی و جلوگیری از صادرات نگردد.

بااین حال وی افزود: اتفاقی که برای تولید کنندگان قیر افتاده این است که طی 6 ماه گذشته نرخ ارز را برای ماده اولیه آنها با نرخ دلار آزاد محاسبه شده و در ماه جاری نیز نرخ دلار برای وکیوم باتوم را مبلغ 4760 تومان محاسبه کرده اند و حالا ناچارند؛ محصول خود را با نرخ 4200 تومان بفروشند که حدود 15 درصد زیان می کنند.

این فعال صنعت کشور در پایان ابراز امیدواری کرد، دولت تمهیداتی بیاندیشد که بتوان منافع تولیدکنندگان و صادرکنندگان خسته از تحریم ها در آن لحاظ گردد و با همفکری با اتحادیه ها و انجمن های صنفی مصوباتی تنظیم گردد تا بتوانیم به شرایط پایدار برسیم.