کفش ملی با یک پنجم ظرفیت کار می‌کند/ قاچاق و واردات اشتغال را به چالش کشید

افت ۲۶۸ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی ایران در ۴ ساله دولت یازدهم + سند
11 اردیبهشت 1396
واردات «صنایع هنری ایران» از چین
11 اردیبهشت 1396

کفش ملی با یک پنجم ظرفیت کار می‌کند/ قاچاق و واردات اشتغال را به چالش کشید

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 10 اردیبهشت 96 شناسه خبر 1393794 : یک فعال اقتصادی با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا و محدود کردن وارداتی که به تولید داخل لطمه میزند، می‌تواند در همه عرصه های اقتصادی تحول ایجاد کند، گفت: امروز کفش ملی با یک پنجم ظرفیت کار میکند و درصورت مبارزه با قاچاق این ظرفیت افزایش می‌یابد.
یک فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ با اشاره به معضلات پدیده قاچاق و به طور کلی ورود کالاهای خارجی گفت: هرچند امیدواریم با تاکیداتی که در این حوزه صورت گرفته، شاهد یک فضای رو به جلو در صنایع و اقتصاد کشور باشیم، اما هنوز ما می‌بینیم که افراد بسیاری در این مسیر بدنبال سودهای نجومی از طریق وادرات و قاچاق هستند و مشخص است که تداوم این مسیر تنها منجر به نابودی تعداد بیشتری از صنایع کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه، امروز کفش ملی با 20 درصد توان خود فعالیت می‌کند، گفت: شاید اگر این حجم بالای کالای وارداتی و قاچاق به کشور وجود نداشت چه بسا امکان فعالیت با تمام ظرفیت برای این کارخانه هم ایجاد می‌شد و به طور طبیعی میزان اشتغال زایی در این زمینه هم به صورت چشم گیر می‌یافت. البته محدود کردن وارداتی که به تولید داخل لطمه می‌زند و مبارزه با قاچاق کالا، میتواند در همه عرصه‌های اقتصادی تحول ایجاد کند.

به گفته این فعال اقتصادی،گروه صنعتی کفش ملی در سال 1330 ابتدا کار خود را در زمینه فروش کفش و سایر اقلام مرتبط با تعداد 10000کارگرآغاز کرد این شرکت زمانی بیش از 52 کارخانه در صنعت کفش و چرم داشت.رشد و ترقی گروه به حدی بود که به بزرگترین تولیدکننده کفش ماشینی در خاورمیانه مبدل شد و محصولات آن به اقصی نقاط جهان صادر گردید.

وی ادامه داد، امروز گروه صنعتی کفش ملی به دلیل مشکلات واردات کفشهای بی کیفیت مجبور به تعطیلی نیمی از کارخانه‌های خود کرده است و فقط با 700 کارگر در حال ادامه کار است.

این فعال اقتصادی در پایان تاکید کرد، باید به این نکته توجه داشته باشیم که صنایع کشور به هم وابسته هستند، اگر فلان کارخانه دوچرخه سازی تعطیل شود، کارگران آن شغل خود را ازدست میدهند. به همین ترتیب اگر این وضع را به فضای بزرگتری نسبت دهیم می بینیم که  قدرت خرید مردم به صورت چشم گیر کاهش یافته و این کاهش سطح درآمد فروش کارخانجات سرپا را هم دچار مشکل میکند. خود به خود با ادامه این وضعیت و کاهش تقاضای عمومی مجبور میشویم در کارخانه تعدیل نیرو داشته باشیم و متاسفانه دور افزایش بیکاری به این ترتیب ادامه پیدا میکند.