کشاورزی ارگانیک تنها راه دستیابی به غذای سالم است/ دولت حمایت نمی‌کند

کیفیت خدمات پروازی پس از آزادسازی نرخ‌ها بهتر نشد/ارائه خدمات بهتر به ایرلاین‌های خوش‌حساب
20 دی 1395
قاچاق بلای جان تولید و اشتغال کشور شده است
22 دی 1395

کشاورزی ارگانیک تنها راه دستیابی به غذای سالم است/ دولت حمایت نمی‌کند

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 20 دی 95 شناسه خبر 1291814 : رئیس انجمن ارگانیک ایران با بیان این که کشاورزی ارگانیک راه نجات بشر برای دستیابی به غذای سالم است گفت: متاسفانه تاکنون هیچ گونه حمایتی ازسوی دولت برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در کشور صورت نگرفته است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید رضا نورانی  در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: ظرفیت تولید انواع محصولات ارگانیک در تمامی استان های کشور وجود دارد مشروط به اینکه دولت از کشاورزان حمایت جدی داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه هزینه تولید محصولات ارگانیک نسبت به محصولات تراریخته بسیار بالا ست، اظهارداشت: دولت به نهاده های مجاز کشاورزی ارگانیک مانند سموم و کودهای بیو باید یارانه پرداخت کند تا چرخ تولید این نوع از محصولات تندتر از گذشته بچرخد.

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: محصولات تراریخته به دلیل افزایش تولید در واحد سطح و پائین بودن هزینه کاشت، داشت و برداشت خیلی ارزان تر از محصولات سالم و ارگانیک به بازار عرضه می شود.

وی همچنین ارزش افزوده، اشتغالزایی، رونق صادرات و قدرت ارزآوری بالا را از مزیت های مهم تولید محصولات ارگانیک برشمرد و افزود: کشاورزی ارگانیک راه نجات بشر برای دستیابی به غذای سالم است.

نورانی بیان داشت: کشاورزی ارگانیک باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم‌های زیستی، چرخه‌های زیستی و فعالیت های بیولوژیکی سیستم کشت می‌شود.

وی گفت: متاسفانه تاکنون هیچ گونه حمایتی ازسوی دولت برای تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در کشور صورت نگرفته در حالیکه محصولات ارگانیک پیوند ناگسستنی با سلامت مردم دارند.

رئیس انجمن ارگانیک ایران با اشاره به پتانسیل بالای کشور در تولید محصولات ارگانیک افزود: ایران در تولید محصولاتی مانند چای، گوجه فرنگی، صنایع دارویی، عسل، انار، پسته، برنج، فندق و سایرمحصولات ظرفیت بالایی دارد.

وی با بیان اینکه ایران در بحث صادرات عسل ارگانیک پیشگام است، افزود: خوشبختانه طی سالیان اخیر در تولید پسته ارگانیک نیز اقدامات زیربنایی خوبی از سوی بخش خصوصی در کشور صورت گرفته است.

نورانی در ادامه با بیان اینکه جهش تولید و صادرات محصولات ارگانیک مستلزم حمایت های دولتی از بخش خصوصی است، اظهارداشت: مسئله غذا و سلامت غذایی یکی از اساسی ترین چالش های جمعیت رو به افزایش دنیا است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش مصرف کود و آفت کش ها در بخش کشاورزی و در نتیجه آلودگی هوا، آب و غذا نگرانی های روزافزونی درباره محیط زیست جهانی ایجاد و مفهوم کشاورزی ارگانیک اهمیت بیشتری در دنیا پیدا کرده است.

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: در حال حاضر به دلیل بالا بودن هزینه تولید انواع محصولات کشاورزی قدرت و توان صادراتی ایران در بازارهای بین المللی به شدت کاهش یافته است.

وی افزود: دنیا امروز به سمت مصرف محصولات ارگانیک در حال حرکت است بنابراین با افزایش تولید این نوع تولیدات می توان ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، سرعت چرخ صادرات محصولات کشاورزی و قدرت ارزآوری در این حوزه را شتاب بخشید.

نورانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در برنامه ششم موضوع توسعه ارگانیک مورد توجه است، گفت: در این برنامه درباره روند بی ضابطه عرضه محصولات تراریخته ممنوعیت ایجاد و پایش و برچسب‌زنی این محصولات اجباری شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی طرح خوبی را درباره ممنوعیت تراریخته‌ها و توسعه ارگانیک به تصویب رسانده است بر ضرورت اجرای صحیح این قوانین در جامعه تاکید کرد.