کدام شرکتها بحران اقتصادی را پشت سر می‌گذارند؟/ ۴ پیشنهاد به واحدهای تولیدی

جلسه ویژه وزیر اقتصاد با قطعه سازان/ کرباسیان: از تولید اشتغال آفرین حمایت می‌کنیم
26 مرداد 1397
معاون وزیر صنعت: افزایش قیمت فولاد به بهانه گران شدن دلار غیر منطقی است
26 مرداد 1397

کدام شرکتها بحران اقتصادی را پشت سر می‌گذارند؟/ ۴ پیشنهاد به واحدهای تولیدی

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 23 مرداد 97 : به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  التهابات اخیر ارزی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی را نگران کرده است. بسیاری از تحلیل گران شرایط پیش امده ناشی از شروع موج جدید تحریمها را به عنوان یک تهدید برای اقتصاد ایران به حساب می آوردند این در حالی است که به عقیده برخی کارشناسان از این تهدید میتوان به عنوان فرصتی برای نوسازی صنایع و شکل‌دهی برندهای پر قدرت در کشور استفاده کرد. تحلیلگران حوزه کسب و کار معتقدند، ادغام شرکتهای کوچک، صادرات کالاها با زنجیره ارزش قوی، تولید محصولات جدید و ارتقا برند نسخه 4پایه ای است که می‌تواند شرکتهای ایرانی را از بحران اقتصادی و التهابات ارزی اخیر عبور دهد.

ناصر پاشاپور با اشاره به اینکه برای عبور از دور جدید تحریمها که میتواند یک بحران اقتصادی برای کشور ایجاد کند، گفت: تجربیات تحریمهای سال 91 نشان میدهد، 3 نوع برخورد متفاوت از سوی شرکتها با پدیده تحریم دیده شد که الگوگیری از شرکتهایی که به سلامت از بحران قبلی عبور کردند می‌تواند در دور جدید به کمک شرکتها تولیدی بیاید.

این کارشناس اقتصادی معتقد است، هرچند تحریمهای جدید و التهابات ارزی  نوعی تهدید به حساب می‌اید اما زمینه ای برای رشد واحدهای تولیدی با مزیت رقابتی  است.

وی افزود، بعد از بحرانهای اقتصادی شرکتهای کوچک داخلی با توان  تولیدی محدود و برند کم قدرت به راحتی در مقابل رقبا خارجی میدان را واگذار می‌کنند. شرکتهای بزرگ به عنوان پارتنرهای شرکتهای خارجی انتخاب میشوند و واحدهای کوچک به سادگی از بازار رقابتی حذف شده یا سهم بازار را از دست میدهند.
به گفته این تحلیل گر فضای کسب و کار، سوالی مهمی که در پس بخرانهای اقتصادی وجود دارد این است که ایا شرکتها میخواهد در صدر جدول انتخاب بعد از بحران قرار بگیرند یا فقط به فکر بقا در شرایط بحران هستند. به هر حال از شرایط بحرانی کشور عبور خواهد کرد و این شرکتهای کوچک هستند که باید خود را برای ان دوره آماده کنند.

پاشاپور ادامه داد، 3 رفتار مختلف از وی بازندگان، برندگان و سودجویان از شرایط تحریمی کشور قابل تصور است و به نظر میرسد بسیاری از شرکتها و واحدهای تولیدی ذیل همین سه دسته قرار بگیرند. بر این اساس شرکتهای مثل پاک وش که نتوانستند از بحران قبلی عبور کنند مجبور هستند با شرکتهای بزرگ تلفیق شوند اما شرکتهای سودجو از آب گل آلود ایجاد شده ماهی میگیرند و در دوران گذار بسیار فعال می‌شوند.

وی گفت: به نظر میرسد در دور قبلی تحریمها شرکتهای پیروز درک درستی از مصرف کننده و رقبا داشته اند و به جای دفاع محض در فکر حمله بوده اند. به این ترتیب به نظر میرسد در شرایط بحران اقتصادی شرکتهای کوچک باید با هم ادغام شده تا در بحران کمترین آسیب را ببینند. همچنین صادرات کالاها با زنجیره ارزش بالا استراتژی مهمی است که باید در دستور کار شرکتها قرار بگیرد.

پاشاپور تاکید کرد، در این بین توسعه و ورود به تولید محصولات جدید سومین ایده ای است که شرکتها باید به ان توجه کنند. از سوی دیگر پایه چهارم این نسخه ارتقا برند در زمان بحران است. به این ترتیب پر قدرت شدن برند شرکتهای کوچک و اماده سازی زیرساختهای انها باید در دوران بحران بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

محمد موسوی تحلیگر مسائل اقتصادی نیز معتقد است، بازار خودروی کشور قبل از سال 2015 با عرضه بسیار گسترده از سوی شرکتهای چینی مواجه شد اما در دو سال گذشته با کنار رفتن تحریمها شرکتهای اروپایی وارد بازار خودرو شدند و جلوی تحرک شرکتهای چینی گرفته شد. موضوع مهمی که در اینجا وجود دارد این است که برند های غیر مطرح چینی در خلا حضور بازیگر فعال ایرانی بازار را بدست گرفتند و بعد از بحران از بازار خارج شدند.

به گفته موسوی، هرچه قدر کالاها به سمت اساسی و ضروری تر میل کنند مزیت شرکتهای ایرانی در انها بیشتر شده و اتفاقا در این کالاها برند سازی شکل میگیرد. نکته مهم این است که این برندها بتوانند به روند خود ادامه داده و در دوران بعد از تحریم نیز توان رقابت با بازیگران بزرگ را داشته باشند نه اینکه بلافاصله بعد از بحران  سهم بازار خود را از دست بدهند.