کاهش قابل توجه کالاهای متروکه در گمرک شهید رجایی/ متروکه شدن کالاها نباید به دروازه جدید ورود کالا به کشور تبدیل شود

افزایش قدرت خرید کارگران به نفع تولیدکنندگان است
7 فروردین 1401
افزایش تولید و آغاز واردات خودرو از خرداد/ عرضه سهام دولت در خودروسازها از چند ماه آینده
7 فروردین 1401

کاهش قابل توجه کالاهای متروکه در گمرک شهید رجایی/ متروکه شدن کالاها نباید به دروازه جدید ورود کالا به کشور تبدیل شود

خبرگزاری تسنیم سه شنبه 24 اسفند 1400 : معاون صادرات و ترانزیت گمرک شهید رجایی با بیان اینکه متروکه شدن کالاها تبدیل به دروازه جدید ورود کالا به کشور شده است،گفت:کالاهای متروکه نیازی به ثبت سفارش و کد رهگیری بانک ندارند و این مسئله می‌تواند برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی را با مشکل مواجه کند.
«مهدی سعیدی» معاون صادرات و ترانزیت گمرک شهید رجایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر افزایش حجم کالاهای متروکه با توجه به کاهش مدت زمان متروکه شدن کالاها و تسریع در فرآیند فروش کالاهای متروکه تأثیری در برنامه‌ریزی کلان کشور، گفت: در گذشته دولت با عرضه ارز در بازار قیمت آن را کنترل می‌کرد اما با توجه به تحریم‌ها از سال 1396 بر کنترل ارز از طریق تقاضا متمرکز شد. در ادامه این روند دولت اعلام کرد که هر کسی که می‌خواهد کالایی وارد کشور کند باید ابتدا ثبت سفارش و تخصیص ارز از بانک مرکزی دریافت نماید.

وی افزود: از طرفی دیگر قانون‌گذار بحث متروکه را به عنوان یک سوپاپ اطمینان و برای تعیین تکلیف کالاهایی که در انبار باقی می‌مانند در نظر گرفته است تا انبارها را برای کالاهای جدید باز کنند اما مشکلات ارزی و کاهش زمان متروکه شدن کالاها به دو ماه سبب شده تا یک دروازه جدید برای واردات کالا به وجود بیاید.

سعیدی ادامه داد: حجم بالای کالاهای متروکه‌ای را در نظر بگیرید که بیش از 80 تا 90 درصد آنها متروکه واقعی نیستند لیکن به دلیل مشکلات ارزی امکان اخذ مجوز ثبت سفارش و مجوز بانک آن در مدت زمان کوتاه وجود ندارد و صاحب کالا جهت ترخیص آنها اقدام می‌نماید. اگر قرار است کلیه کالاهای متروکه شده بلافاصله بعد از دو ماه جهت فروش به سازمان اموال تملیکی تحویل شود، با توجه به اینکه در حال حاضر بانک مرکزی از طریق کنترل تقاضا نرخ ارز را کنترل می‌کند (به عبارتی دیگر کالاها با اجازه بانک مرکزی وارد کشور می‌شوند) و برای این موضوع برنامه‌ریزی صورت گرفته است، مشکلات زیادی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: به علت اینکه پس از متروکه شدن کالا و تحویل آن به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی جهت فروش، این سازمان برای ورود کالا به کشور، ثبت سفارش و کد تخصیص ارز دریافت نمی‌نماید، مضافاً بر اینکه صاحبان کالایی که کالای خود را قبل از اخذ ثبت سفارش و کد رهگیری بانک وارد کرده‌اند، بعضاً به علت عدم امکان اخذ مجوزهای فوق، اجازه می‌دهند کالا متروکه شده و خود اقدام به خرید کالا از سازمان اموال تملیکی می‌نمایند و کالا را بدون مجوزهای یاد شده وارد کشور می‌کنند و همه این موارد باعث می‌گردد بانک مرکزی در برنامه‌ریزی‌های کلان خود دچار مشکل شود.

معاون صادرات و ترانزیت گمرک شهید رجایی تأکید کرد: این به این معنا است که اگر با متروکه کردن کالاها اقدام به فروش آنها و واردات کالا به کشور کنیم علاوه بر اینکه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های بانک مرکزی در کنترل ارز دچار مشکل خواهد شد، پیش‌بینی درآمدهای مربوط به حقوق ورودی به کشور نیز محقق نخواهد شد.

وی گفت: بنابراین اگر واردکننده‌ای قبل از اخذ ثبت سفارش و کد تخصیص ارز، کالا را وارد نماید مسئولیت خراب شدن کالا به عهده خودش است. چرا که شرایط تعیین شده را رعایت نکرده است. از سویی دیگر با توجه به نگرانی‌های صاحبان کالا در خصوص تشدید تحریم‌ها و تغییر شرایط تجارت بین‌الملل برای کشور ایران و سخت شدن حمل کالا و یا واردات کالا، واردکنندگان پیش از ثبت سفارش و دریافت کد رهگیری بانک اقدام به ورود کالا به کشور می‌نمایند و این موضوع باعث رسوب کالا و یا در برخی از مواقع خرابی کالا می‌شود.

سعیدی در ادامه افزود: بنابراین جهت کاهش حجم کالاهای متروکه و جلوگیری از خرابی کالاها در بنادر پیشنهاد می‌گردد با توجه به شرایط کشور صاحبان کالا قبل از ورود کالا نسبت به اخذ کد ثبت سفارش و تخصیص ارز نمایند و همچنین مدت زمان کالاهای مهلت منقضی متناسب با متوسط زمان ترخیص کالا تعیین گردد.

کاهش قابل توجه کالاهای متروکه در گمرک شهید رجایی

وی با بیان آماری در خصوص کالاهای متروکه گمرک شهید رجایی گفت: ما تا سال 1400 حدود 6906 کانتینر کالای متروکه داشتیم که در حال حاضر این عدد به کمتر از چهار هزار کانتینر کاهش یافته است. سال 1399 نیز هزار و 800 کانتینر کالای متروکه داشتیم که این عدد به 513 کانتینر کاهش یافته است.

معاون صادرات و ترانزیت گمرک شهید رجایی اذعان داشت: تا ابتدای سال 1401 دیگر کالای متروکه که مربوط به پیش از سال 1400 باشد را نخواهیم داشت و همگی مربوط به سال 1400 است که اغلب در حال ترخیص می‌باشند. این موضوع نشان می‌دهد که اگر کمی مشکلات ارزی کاهش پیدا کند و روند ترخیص تسهیل شود، دیگر کالای متروکه را به شکل امروزی نمی‌بینید.