صنعت‌گران و نخبگان را به همکاری دعوت می‌کنیم
11 مهر 1397
پیش بینی صادرات ۵۵۰ میلیون دلاری شیلات/ تامین تجهیزات پرورش ماهی در قفس با ارز دولتی
11 مهر 1397

چه کسانی بازار شیر و شیرخشک را به هم زدند؟

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 11 مهر 97 : به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی در برنامه تیتر امشبگفت: در دو ماه اخیر اتفاقی نیفتاده که باعث کاهش تولید شیر شده باشد و بررسی های میدانی نشان می دهد تولید شیر 11.7 درصد افزایش داشته و میانگین افزایش در کل کشور 5.7 است.

وی افزود: کارخانجات تا دو ماه پیش، شیر را پس می زدند و نمی دانیم در این دو ماه برای شیر چه اتفاقی افتاده است، شیر محصولی فاسد شدنی است و به محض تولید باید به کارخانجات شیر خشک یا محصولات لبنی تحویل شود.

مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی گفت: محاسبات نشان می دهد که نهاده های دامی حدود ده درصد بهای تمام شده شیر را تشکیل می دهد.

عباسی گفت: با واردات نباید به صنایع لبنی و شیرخشک آسیب بزنیم و باید به سود منطقی و عرفی در همه بخش ها قانع باشیم و نباید دامدار متضرر شود.

مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران هم گفت: 25 درصد واردات شیر که دو میلیون تن می شود برای کارخانجات عدد بزرگی است، مگر چه اتفاقی افتاده که این قدر کاهش تولید داشته باشیم.

مقدسی افزود: الان ما 30 کارخانه تولید شیر خشک داریم و خودکفا شده ایم و سالانه 150 تن شیر خشک تولید می شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان این که نباید فرافکنی کنیم افزود: ما در 4 ماه نخست، 31 میلیون دلار صادرات شیر خشک داشتیم و نیازی به واردات نیست اما می خواهند برای واردات ارز 4200 تومان بگیرند و تعرفه واردات را به 6 درصد کاهش دهند ولی ما مخالفیم برای این که ما به اندازه کافی شیر و شیر خشک تولید می کنیم.

کلامی مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: معتقدم نباید فرافکنی کنیم باید بپذیریم که شیر در سبد غذایی خانوار اهمیت دارد و اگر این کالا گران شود قطعا با کالای دیگر جایگزین می شود یا سهم آن در سبد خانوار کاهش خواهد یافت.

مدیرکل تنظیم بازار وزارت صنعت گفت: از هر 11.5 کیلو شیر یک کیلوگرم شیرخشک و یک کیلو گرم خامه 40 درصد چربی به دست می آید که در مجموع بهای تمام شده یک کیلو گرم شیر خشک حدود 8 هزار تومان می شد اما الان حدود 19 هزار تومان است، چرا به بهای واقعی تمام شده کالا توجه نمی شود.

باکری دبیر انجمن صنفی لبنی هم گفت: کاهش ارائه شیر به کارخانجات به تولید و ظرفیت شیرخشک ربطی ندارد و دبیر انجمن صنفی شیر خشک گفته که پارسال 5 هزار تن شیر خام دریافت می کردند و امسال 2500 تن دریافت می کنند.