چشم امید صنعت تایر کشور به توافق ایران با اتحادیه اورآسیایی

پشت پرده چرایی عدم حضور سرمایه‌گذار در کارخانه ارج و آزمایش
27 تیر 1396
تازه‌ترین گزارش رسمی از گرانی سفره مردم/ مرغ یک‌هفته‌ای ۸.۷درصد گران شد
27 تیر 1396

چشم امید صنعت تایر کشور به توافق ایران با اتحادیه اورآسیایی

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 25 تیر 96 شناسه خبر 1466268 : با توافق اولیه ایران و اتحادیه اوراسیا بر سر تبادل تجاری ۵۳۰ کالای صنعتی با تعرفه ترجیحی یا سود بازرگانی صفر، امکان مناسبی برای صادرات محصولات صنعتی ایران به یک بازار ۱۸۰ میلیون نفری فراهم می شود.
خبرگزاری تسنیم- با توافق اولیه ایران و اتحادیه اوراسیا بر سر تبادل تجاری 530 کالای صنعتی با تعرفه ترجیحی یا سود بازرگانی صفر، امکان مناسبی برای صادرات محصولات صنعتی ایران به یک بازار 180 میلیون نفری فراهم می شود.

محصولات نهایی صنایع پایین‌دست پتروشیمی، با توجه به تکمیل زنجیره ارزش صنایع نفت و گاز کشور، ایجاد ارزش افزوده بالا و جلوگیری از خام‌فروشی، می‌توانند از مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران به اتحادیه اوراسیا در این لیست توافقی باشند. یکی از این محصولات تایر است که بیش از نیمی از مواد اولیه تشکیل‌دهنده‌ی آن، از صنایع پتروشیمی تأمین می‌شود.

مطابق با برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، ظرفیت تولید صنایع تایرسازی کشور تا سال 1404 باید به میزان 700 هزار تن (یعنی حدود دو برابر ظرفیت فعلی) برسد. این صنعت که در حال حاضر، کم‌تر از 0.1 % صادرات صنعتی کشور را  در اختیار دارد، مطابق برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1404 باید به سهم 1 % از صادرات کشور دست یابد. بر این اساس، طرح راه‌اندازی 4 واحد 50 هزارتنی در کشور در دستور کار این وزارت‌خانه قرار گرفته است.

با توجه به طر‌ح‌های توسعه واحدهای تایرسازی کشور و 4 طرح فوق، ظرفیت تولید صنعت تایر کشور افزایش می‌یابد که لازم است، بازار صادراتی مناسبی نیز برای این میزان از تولیدات کشور در نظر گرفته شود. از بین کشورهای اوراسیا، تنها روسیه و بلاروس تولیدکننده تایر هستند و مجموع واردات تایر به این کشورها حدود 3 میلیارد دلار و صادرات تایر از این کشورها 1.5 میلیارد دلار است.

در حال حاضر، صادرات تایر از ایران در حدود 30 میلیون دلار است که بخش عمده‌ی آن به کشورهایی است که ثبات اقتصادی و سیاسی چندانی ندارند. صادرات به کشورهای دیگر نیز با چالش‌هایی نظیر موانع تعرفه‌ای و کاهش رقابت‌پذیری قیمتی محصولات ایرانی همراه است. در نتیجه تولیدکنندگان داخلی با توجه به تعرفه 32 % حاکم بر واردات تایر به کشور، انگیزه‌ی چندانی برای صادرات محصول ندارند که این در درازمدت، منجر به کاهش سطح توان رقابت‌پذیری این شرکت‌ها در مقایسه با رقبای بین‌المللی شد.

رفع موانع تعرفه‌ای در قالب پیمان ترجیحی فوق می‌تواند زمینه‌ی مناسبی برای صادرات تایر به این کشورها شود تا طی چند سال آینده، توان کیفی محصولات تولیدی کشور نیز به سطح قابل قبولی ارتقا یابد و بازار بین‌المللی پایداری برای این محصول صنعتی ایجاد شود. بنابراین، با توجه به اهداف توسعه‌ای صنعت تایر در برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و فرصت مناسب فراهم‌شده در صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، لازم است این محصول در توافق نهایی فی‌مابین گنجانده شود.