چالش بازار چوب در تامین مواد اولیه/ بازار بازیچه دلالان شد

شاهراه جدید پارسی| توافق کلیدی با چین برای ورود ایران به شاهراه جدید ابریشم با اسم رمز «سرخس»/ “لاجورد” کم‌رنگ شد
28 آبان 1401
جزئیات توافقات ایران و ونزوئلا؛ صادرات ۱۰۰ هزار خودرو از ایران در مدت ۵ سال
28 آبان 1401

چالش بازار چوب در تامین مواد اولیه/ بازار بازیچه دلالان شد

خبرگزاری تسنیم دوشنبه 23 آبان 1401 : رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فرآورده های خام چوبی تهران در خصوص تامین کننده های مواد اولیه در بازار، گفت: اکنون با توجه به تولیدات کم کارخانجات داخلی و عدم واردات، بازار برای تامین مواد اولیه با کمبود مواجه شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل الهیان، رئیس اتحادیه فروشندگان چوب و تخته و فرآورده های خام چوبی تهران گفت: کمبود مواد اولیه درشرایطی اتفاق می افتد که با گرانی سرسام آور نیز روبه رو هستیم. وقتی همه چیز گران می شود مواد اولیه برای تامین کالاها نیز گران می گردد؛ بطوریکه هیزم زمانی کیلویی 500 هزار تومان تا یک میلیون و 800 هزار تومان معامله می شد؛ اما به دلیل عدم واردات و انحصار آن در دست عده ای با هر مبلغی که خریدار بالاتر بخرد فروخته می شود. بازار بازیچه ای در دست دلالان است.

الهیان در ادامه تاکید کرد: تولید داخلی تنها 60 درصد نیاز کشور برای تولید را تامین می کند؛ حال آنکه 40 درصد بازار با کمبود مواجه است؛ لذا مسئولان باید به این نکته توجه کنند که برای رشد و افزایش کیفیت تولید داخلی، بازار نیاز به وجود کالای مشابه خارجی آن دارد.

وی تصریح کرد: نباید بازار تامین ‎کنندگان به میدانی بلامنازع تبدیل شود. عدم واردات موجب نابودی رقابت و در نهایت انحصار و اجبار مصرف کننده برای خرید تنها محصول موجود در بازار است. با این رویه به مرور تولید انحصاری تبدیل به کالای بی کیفیت و گران خواهد شد و هر آنچه را که به بازار بدهد مصرف کننده می خرد و در انتها با کالاهای بی کیفیتی رو به رو می شویم که پس از مدت کمی تبدیل به زباله در کشور خواهد شد و سرمایه نقدی افراد به خاک می رود. هر تولیدی در کشور نیاز به رقیب دارد تا پیشرفت کند.

الهیان تاکید کرد: بارها مشکلات را به مسئولان انتقال داده ام اما تاکنون که توجهی نشده است. برای هر تولید یا صادرات یا وارداتی باید با اتحادیه مربوطه که اشراف کامل به نیازهای بازار دارد هماهنگ باشند. متخصصینی که طی سال ها تجربه نقاط ضعف و قوت بازار و نیاز کشور را بخوبی می دانند در تصمیم گیری ها دخالت داده نمی شوند و این به زیان کشور است.