پول کالای صادراتی باید در چند کشور حواله شده تا به ایران برسد

دستاورد دانشگاه‌ها در حوزه «خودروهای برقی و خورشیدی» چه زمانی تجاری می‌شود؟
11 شهریور 1396
واردات بی رویه مانع رشد صنعت نوشت افزار در کشور شده است
13 شهریور 1396

پول کالای صادراتی باید در چند کشور حواله شده تا به ایران برسد

خبرگزاری تسنیم یکشنبه 12 شهریور 96 شناسه خبر 1509320 : عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان نمونه ایران گفت: هنوز پول کالای صادراتی باید در چند کشور حواله شده تا به ایران برسد.
به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری تسنیم، سید مصطفی موسوی عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان نمونه ایران در اولین نشست خبری این انجمن اظهار کرد: قوانین صادراتی کشور باید اصلاح  و مشکلات مرزنشینان باید رفع و صنایع بسته‌بندی اصلاح شود تا توسعه صادراتی کشور صورت پذیرید.

وی افزود: محصولات کشاورزی ایران هنوز به صورت فله صادر می‌شود و برای صادرات خشکبار مشکلات بسته‌بندی و هزینه‌های آن وجود دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن صادر کنندگان نمونه ادامه داد: شریعتمداری پایه‌گذار جوایز صادراتی در کشور بوده است و امیدواریم در دوره جدید فعالیت خود دوباره برای احیای جوایز صادراتی اقدام کند.

موسوی درباره دلایل استفاده برخی افراد از کارتهای بازرگانی اجاره‌ای گفت: بسیاری از صادرکنندگان حتی از صادرکنندگان نمونه کشور تمایلی به استفاده از کارت بازرگانی خود ندارند و از کارت بازرگانی اجاره‌‌ای استفاده می‌کنند. وقتی جوایز صادراتی به صادرکنندگان پرداخت نمی‌شود انگیزه آنها برای استفاده ازکارتهای خود کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد:‌امور مالیاتی برای سالهای 84 تا 89 نیز در حال محاسبه است در حالی که خیلی معامله‌ها در گذشته سنتی بوده و اسناد مربوط به آن وجود ندارد.

* تعرفه صادرات سیمان ایران به عراق بیشتر از دو برابر عربستان است

موسوی تصریح کرد: رقمهای نجومی برای ماده 169 صادر شده است و در مواقعی از یک میلیارد تومان تا 100 میلیارد تومان مطرح است و هیچ دستورالعملی برای بخشوده شدن آنها وجود ندارد. اگر حمایتی در این خصوص صورت نگیرد صادرات ما به ناکجاآباد می‌رود.

وی درباره دلایل عدم برقراری تعرفه ترجیحی بین دو کشور ایران وعراق گفت: عراق اکنون با برخی کشورها از زمان صدام تعرفه ترجیحی داشته که اکنون نیز حفظ شده است.

موسوی افزود: در حالی که ایران سیمان خود را با تعرفه 40 تا 50 درصدی به عراق صادر می‌کند که این تعرفه برای عربستان 15 تا 20 درصد است و این شرایط برای صادرکنندگان ما دیگر به صرفه نیست.

*پول کالاهای صادراتی بعد از برجام باید در چند کشور حواله شود تا به ایران برسد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به تسنیم درباره چگونگی واردات ارز به کشور بعد از اجرای برجام گفت: بعد از اجرای برجام نیز ارز وارداتی به کشور باید از چند کشور عبور کرده و حواله شود تا به ایران برسد که این امر باعث افزایش کارمزد می‌شود و سود صادرکنندگان کاهش می‌یابد.

فراز جبلی دبیر کل انجمن صادرکنندگان نمونه ایران درباره کاهش صادرات غیرنفتی کشور گفت: یکی از مهمترین دلایل کاهش صادرات غیرنفتی کشور در 4 ماهه ابتدایی سالجاری حاشیه سود پایین کالاهای صادراتی است.

وی افزود: این حاشیه سود پایین باعث می‌شود که با کوچکترین مشکل ممکن صادرات موجود از بین برود.

دبیرکل صادرکنندگان نمونه ایران گفت: نوسانات نرخ ارز، تغییرات یک مرتبه قوانین و مسائلی از این دست از جمله دلایلی است که باعث از دست رفتن صادراتی می‌شود که حاشیه سود پایینی دارد که این امر منجر به کاهش صادرات کشور می‌شود.

* مشکلات نقل و انتقال پول هنوز با روسیه برطرف نشده است

فرشچیان نایب رئیس انجمن صادر کنندگان ایران در اولین نشست خبری این انجمن اظهار کرد: بعد از 5 سال موازنه صادرات و واردات در 4 ماهه سالجاری منفی شد و باید مسئولین به این سوال پاسخ دهند که چرا نتوانسته‌ایم وضعیت صادرات خود را حفظ کنیم.

وی افزود: نرخ واقعی ارز برای هیچ کس تعریف نشده است. روز گذشته نرخ سود بانکی کاهش یافت این امر باعث شد که امروز 40 تومان بر نرخ ارز افزوده شود.

فرشچیان درباره صادرات به روسیه گفت: بازار روسیه تنها بعد از قطع ارتباط با ترکیه از بین نرفت بلکه 3 مرتبه شرایط حضور مناسب برای ایران وجود دا شت که نتوانستیم به درستی از آن بهره گیریم.

وی افزود: دولت می‌توانست میان دو کشور ایران و روسیه تعرفه ترجیحی از طریق روبل و ریال برقرار کند اما این مهم محقق نشد.

نایب رئیس انجمن صادر کنندگان ایران  ادامه داد: در شرایطی که دو کشور با تحریمهای بین‌المللی مواجه بودند بانک مرکزی از طریق برقراری تعرفه ترجیحی می‌توانست مشکلات نقل و انتقال پول را حل کند.

وی افزود: برای حمل و نقل انتقال پول هنوز هم مشکل وجود دارد و پرداختهای دوجانبه نیز برقرار نشده است.