پروژه قطع وابستگی ایران به واردات ورق گرم/ خام‌فروشی سنگ آهن به صفر می رسد

تامین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور با استفاده از منابع موجود در عراق
7 تیر 1399
واکاوی دلایل انباشت ۹۳ هزار کانتینر پشت دیوار گمرک/ ۸۰ درصد کالاهای رسوبی غیر اساسی سرمایه‌ای و تولیدی است
7 تیر 1399

پروژه قطع وابستگی ایران به واردات ورق گرم/ خام‌فروشی سنگ آهن به صفر می رسد

خبرگزاری تسنیم جمعه 30 خرداد 99 : روز گذشته در حوزه صنایع معدنی ایران در اصفهان طرح هایی افتتاح شد یا کلنگ خورد که نوید قطع وابستگی کشور به واردات ورق گرم و صفر شدن خام فروشی سنگ آهن را در آینده نه چندان دور می دهد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دیروز در سفری یک روزه به استان اصفهان رفت و تعدادی از طرح های صنعتی این استان را افتتاح کرد. این طرح‌ها که دارای پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد هستند، قرار است تا شهریور 1400 به بهره‌برداری برسند.

وی در ابتدای این سفر نخست به پروژه بازیافت حرارتی نیروگاه گازی و پست‌های اصلی توزیع برق در شرکت فولاد مبارکه رفت و فعالیت این طرح صنعتی با حضور او افتتاح شد.

وی همچنین در مراسم کلنگ زنی پروژه نورد گرم شماره 2 فولاد مبارکه هم شرکت کرد و در قالب نشستی با مدیران مجتمع فولاد مبارکه و تشکل های صنعتی مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار داد.

بازدید از سه طرح کوره بلند شماره یک و پروژه تزریق بوفر زغال و تولید خطوط ریل در شرکت ذوب آهن از دیگر برنامه های سفر مدرس خیابانی به استان اصفهان بود که با مدیران این بخش ها انجام شد.

*اعمال ممنوعیت بر واردات انواع صفحه و پلیت باطری

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازدید و آغاز عملیات اجرایی چند طرح در شرکت های فولاد مبارکه و ذوب آهن، طرح توسعه مجتمع صنعتی سپاهان باطری تولید کننده انواع باتری های خودرو را مورد بهره برداری قرار داد.

مجتمع صنعتی سپاهان باطری تولید کننده انواع باتریهای خودرو در آمپرهای مختلف، باتریهای اتومبیل با تکنولوژی برتر EFB_AGM و گرمسیری، باتریهای UPS و صنعتی و انواع صفحات پانچ است که در انواع اتومبیلهای ساخت داخل و وارداتی و باتری برای مصارف صنعتی بکار می رود.

این طرح در شهرک صنعتی اشتران واقع شده و با میزان سرمایه گذاری ریالی بالغ 120 میلیارد ریال و ارزی بیش از 21 میلیون یورو تکمیل شده و برای 85 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی کرده است.

شرکت مجتمع سپاهان باتری بزرگترین تولید کننده باتری در کشور در بخش خصوصی می باشد که طرح توسعه انجام شده ظرفیت تولید را 50% افزایش داده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم تاکید کرد: ثبت سفارش انواع صفحه و پلیت های باتری ممنوع می شود و انتظار داریم ظرفیت های صادراتی این واحد بیش از پیش فعال شود.

وی افزود: در این شرایط، از این که افزایش تولید فقط یک مجتمع صنعتی ما در حوزه تولید انواع باتری، از 3 میلیون دستگاه به 5.3 میلیون واحد رسیده است، تحقق واقعی و عینی “جهش تولید” است.

وی با اشاره به افتتاح طرح های مجتمع فولاد مبارکه با سرمایه گذاری بیش از یک هزار میلیارد تومان، گفت: هم اکنون بهره برداری از شرکت سپاهان باطری با سرمایه‌گذاری بالغ بر 600 میلیارد تومان و به دست توانای مهندسین و کارشناسان جوان و آینده دار این سرزمین محقق شده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز نه تنها تحریم‌های سخت آمریکا و همدستان آن که به تعبیری شدیدترین نوع تحریم های اعمالی در حق یک کشور است، مانع حرکت ما نبوده، اتفاقا بر خلاف تصور آنها حتی اقدامات توسعه ای کشور نیز با قدرت در حال انجام است.

مدرس خیابانی اعلام کرد: طی دو هفته اخیر 600 ردیف کالایی از سوی وزارت صمت، مشمول ممنوعیت واردات شده همچنین ثبت سفارش واردات ریل به کشور ممنوع می شود؛ ممنوعیت واردات انواع صفحه و پلیت باطری به کشور نیز در دستور کار قرار گرفته و ثبت سفارش آنها هم مسدود می‌شود.

*تمام نیاز ورق فولادی کشور تامین می شود

مدرس خیابانی در روند پروژه‌های مرتبط با فولاد مبارکه  گفت: امروز مجموعه پروژه طرح نورد گرم 2 به ظرفت 4.2 میلیون تن کلنگ زده شد؛ و مدیرعامل این مجموعه متعهد شده است تا کمتر از 900 روز دیگر، این طرح را به مرحله عملیاتی و بهره‌برداری برساند.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: ماحصل این افتتاح‌ها، قطع وابستگی به واردات ورق گرم در کشور است؛ چراکه در حال حاضر، به میزان بسیار جزئی برای مصارف مختلف صنایع پایین‌دستی، واردات ورق صورت می‌گیرد؛ اما با افتتاح پروژه نورد گرم فولاد مبارکه، مجموعه نیازهای واحدهای خودروسازی، کشتی‌سازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل و سایر صنایع پایین‌دستی برطرف می‌شود و کشور نیازی به واردات ورق گرم نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: شرکت فولاد مبارکه همچنین متعهد شده تا اجرای این پروژه‌ را با حداکثر استفاده از توان تولید داخلی به ثمر برساند و همانطور که در مجموعه تولیدات صنعتی، کشور به یک خودباوری و روحیه خودکفایی دست یافته است، در بخش فناوری و انتقال تکنولوژی نیز، با تکیه بر توان مجموعه‌های دانش‌بنیان این طرح را با حداکثر ساخت داخلی پیش برد.

مدرس خیابانی گفت: در مجموعه 4.2 میلیون تنی فولاد مبارکه، حتما سهم عمده‌ای از ساخت داخلی باید در نظر گرفته شود و این موضوعی بسیار حائز اهمیت برای کشور به شمار می‌رود؛ این در حالی است فولاد مبارکه متعهد شده تا حداکثر توان شرکت‌های مهندسی داخلی را به لحاظ رطراحی، ساخت و نصب مورد استفاده قرار دهد.

حمیدرضا عظیمیان، مدیر عامل فولاد مبارکه هم اعلام کرد: با اجرای بسته توسعه ای فولاد مبارکه کل نیاز ورق فولادی کشور تامین می شود.در دهه 80 مجوز افزایش ظرفیت 5 میلیون تن در طرح شهید خرازی داده شد که همه بخش های آن انجام شد و حلقه آخر (نورد گرم شماره 2) با ظرفیت 4.2 میلیون تن فعالیت خود را آغاز کرده است.

با اجرای بسته توسعه ای فولاد مبارکه (نورد گرم 2، توسعه 1.5 به 2 میلیون تنی فولاد هرمزگان، 800 هزار تنی فولاد سفید دشت)، کل نیاز ورق فولادی کشور تامین می شود. علاوه بر این با راه اندازی این واحد،  حداقل 7 میلیون تن ورق تولید کنیم و همه صنایع اعم از خانگی، فولاد، نفت و گاز و غیره، به اندازه نیاز خود، ورق دریافت خواهد کرد.

*اجرای 900 میلیون یورو و 10 هزار میلیارد تومان پروژه توسعه‌ای در فولاد مبارکه

در ادامه برنامه سفر حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به استان اصفهان، تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان زمین شناسی کشور و شرکت فولاد مبارکه هم با اولویت توسعه عملیات اکتشافی با محوریت سنگ آهن به امضا رسید.

هدف از این تفاهم نامه، ارتقای سطح فعالیتهای زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، تسریع و افزایش اثربخشی فعالیت های اکتشافی شرکت فولاد مبارکه جهت دستیابی به ذخایر معدنی مصرفی در این شرکت، تعیین زمینه های مشارکت، بستر سازی انعقاد قراردادها و تسریع در انجام فعالیت های اجرایی اکتشاف و تسهیل همکاری میان نیروهای متخصص، در تمامی زمینه‌های مورد تفاهم خواهد بود.

گفتنی است؛ در چارچوب این تفاهم نامه، انجام عملیات اکتشاف در وسعت 116 هزار کیلومتر مربع با اولویت سنگ آهن در دستور کار طرفین قرار گرفت.

علاوه بر این غریب پور، رییس هیات عامل ایمیدرو که در این سفر سرپرست وزارت صنعت را همراهی می کرد، در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی پویش «تولید، تداوم امید» در استان اصفهان گفت: فولاد مبارکه طرح‌های توسعه‌ای خود را با سرمایه‌گذاری 900 میلیون یورو و 10 هزار میلیارد تومانی تامین مالی کرده و افزایش سرمایه ده هزار میلیارد تومانی را در دستور کار دارد.

*خام فروشی سنگ آهن به صفر می رسد/معدنی ها دیگر واحد فولادی نمی زنند

به گفته وی ، با احداث کارخانه های فرآوری (گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی) در مجموعه صنایع فولادی کشور نظیر چادرملو، گل گهر، سنگان و غیره، اقدام به خام فروشی سنگ آهن نداریم. علاوه بر این طرح جامع فولاد تدوین شده و دیگر موضوعی به نام احداث واحد فولادی توسط معدنی ها اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود :هفته گذشته اتاق بازرگانی اصفهان، بازارچه تخصصی قیمتی و نیمه قیمتی را افتتاح کرد که رویداد بزرگی بود که در این استان، 100 معدن قیمتی و نیمه قیمتی وجود دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود : با اختصاص صادرات این سنگ ها به شرکت آسکوتک، کنسرسیوم سنگ های تزیینی می توانند از این طریق اقدام به صادرات کنند.

در روند این سفر مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای پویش ملی تولید، تداوم‌ امید، پست اصلی توزیع برق 400 و 63 کیلو ولت شهید خرازی را هم در مجتمع فولاد مبارکه را افتتاح کرد.

پست‌ اصلی توزیع برق 400 و 63 کیلو ولت شهیدخرازی با هدف پایداری شبکه داخلی و تامین برق مورد نیاز توسعه شرکت از دیگر طرح‌های زیرساختی است که با حضور سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهره برداری رسید.این طرح نیز برای 80 نفر به صورت مستقیم شغل به وجود آورده است.

*مواد اولیه ذوب آهن تأمین می شود/گرانفروشی در هیچ یک از محصولات صنعتی قابل پذیرش نیست

سرپرست وزارت صنعت در ادامه این سفر یک روزه به سری به ذوب آهن اصفهان زد و  از تامین یک میلیون تن گندله برای تولید محصولات ذوب‌آهن خبر داد و گفت: قرار بر این است که فولاد مبارکه نیز سالانه یک میلیون تن گندله در اختیار ذوب آهن اصفهان قرار دهد؛ ضمن اینکه سهمیه 1 میلیون و 750 هزار تنی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز قرار است که محقق شود که در این صورت، مجموعه تولید فولاد ذوب آهن اصفهان به سه میلیون تن خواهد رسید.

وی با اشاره به  برآورد تولید سالانه 3.6 میلیون تنی ذوب‌آهن بر اساس ظرفیت‌های کنونی، افزود: علت کاهش و کارکرد زیر ظرفیت ذوب آهن اصفهان، عدم دسترسی مکفی به مواد اولیه بوده است که بر این اساس تلاش داریم تا مواد اولیه مورد نیاز آن را تامین کنیم؛ اما باید توجه داشت که موضوع تامین مواد اولیه مجموعه‌های فولادی و نیاز آنها به سنگ‌آهن، یک موضوع بسیار جدی است که بر این اساس، وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است تا بتواند چاره‌ای موثر برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی تدبیر کند.

وی با بیان اینکه امسال باید تلاش کرد که ظرفیت های تولید را فراتر از سال‌های گذشته افزایش داد، ادامه داد: طرح‌های توسعه‌ای نیز به این منظور در حال تکمیل و بهره‌برداری هستند، بنابراین سیاست دولت هم در قیمتگذاری محصولات تولیدی، انقباضی نیست، اما اگر عده‌ای از فضای کنونی سوءاستفاده کرده و در حال گرانفروشی هستند، به هیچ عنوان پذیرفته شده نبوده و بنابراین دولت با آنها، به شدت برخورد خواهد کرد.

مدرس خیابانی با بیان اینکه با هر گونه افزایش خودسرانه قیمت که مبنای منطقی و قانونی ندارد، برخورد می شود، گفت: در مقابل تغییرات قیمت متناسب با شاخص‌های منطقی و نهاده‌های تولیدی را می‌پذیریم تا تولید به مسیر خود ادامه دهد.