پدیده جدید معامله کالا در اقیانوس توسط شرکت‌های رانتخوار

بانک مرکزی: نرخ ۸ گروه خوراکی افزایش یافت
8 اردیبهشت 1394
شاخص بورس به نیمه ارتفاع ۶۵ هزار واحد رسید
8 اردیبهشت 1394

پدیده جدید معامله کالا در اقیانوس توسط شرکت‌های رانتخوار

جواد سمساریلر در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم افزود: در سال‌های اخیر شاهد تجارت جدیدی درآب‌های آزاد و معامله آن برروی کشتی هستیم که بر خلاف نحوه تجارت بین الملل و روال سایر کشورها است.
سمساریلر با بیان اینکه این نوع تجارت اثرات مثبت و منفی بر اقتصاد کشور دارد، اظهار داشت: یکی از نکات منفی این نوع تجارت عدم انجام بررسی‌های لازم از لحاظ کیفیتی برروی کالا است.
رییس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی ادامه داد: این نوع واردات رانت اطلاعاتی مربوط به مجوز و قیمت این محصول را درپی دارد و همه بازرگانان به شکل برابر قادر به انجام این کار نیستند.
وی تصریح کرد: این نوع واردات به دلیل اینکه در آما‌رهای اولیه قرار نمی گیرد به اقتصاد کشور لطمه وارد می کند اما با توجه به تحریم‌ها و مشکلات بازگشایی اعتبار بانکی، این افراد یا شرکت ها با دراختیار داشتن رانت اطلاعاتی، شرایط واردات را تسهیل می کنند.
سمساریلر یادآورشد: به دلیل مشکلات جابه جایی پول و بوروکراسی اداری کسانی که به قول خودشان می خواهند تحریم ها را دور بزنند این کالاها را خریداری کرده و در شرایط مناسب به کشور وارد می کنند.

این مقام مسئول در حوزه حمل و نقل خاطر نشان کرد: در موارد متعددی مشاهده شده است که کالاهای ارزان قیمتی مانند شکر 6 تا 9 ماه در گمرک باقی مانده و مشمول پرداخت دموراژ شده اند اما در نهایت این افزایش هزینه واردات از جیب مردم پرداخت می‌شود.

واردات کالا با توافقات زیر میزی
وی تاکید کرد:این نوع واردت بر اساس توافقات زیر میزی انجام می‌شود و مشخص نیست که این افراد از چه کانالی اطلاعات واردات این محصولات را دریافت و قبل از دریافت مجوز های لازم اقدام به واردات می کنند.
وی گفت: “کسانی که اقدام به واردات به این شکل می کنند توان مالی بالایی دارند و به نظر نمی رسد که به بخش خصوصی مربوط باشند”.
سمساریلر اظهار داشت: این واردات به طور معمول در کالاهای اساسی ،مواد غذایی و مواردی که مربوط به نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها است و درحجم انبوه انجام می شود و کارخانه‌ها و تولید کننده به دلیل نیاز مصرفی مجبور به خرید از آنها هستند.
وی تاکید کرد: شرکت‌های بین المللی به طور معمول اقدام به خرید نیاز یک ساله خود نمی کنند اما در کشور ما به دلیل شرایط خاصی که وجود دارد شرکت ها مجبور به تامین نیاز خود به صورت سالانه هستند.

منبع : خبرگزاری تسنیم