وعده تو‌خالی مسئولان برای حل مشکل برق واحدهای تولیدی

معاون قضایی دادستان‌کل کشور: مزایده‌های مربوط به ۶هزار معدن غیرفعال فعلاً متوقف شده است
17 مرداد 1400
ورود روزانه ۲ هزار تلویزیون قاچاق به بازار مانع توسعه تولید داخل شده است
17 مرداد 1400

وعده تو‌خالی مسئولان برای حل مشکل برق واحدهای تولیدی

خبرگزاری تسنیم چهارشنبه 6 مرداد 1400 : در حالی به روزهای پایانی فعالیت دولت دوازدهم نزدیک می شویم که همچنان دولتمردان به جای حل مشکل برق واحدهای تولیدی وعده های توخالی را برای تولیدکنندگان عنوان می کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عمده صنایع کشور در دو ماه اخیر با قطعی مکرر برق آن هم بدون برنامه ریزی مواجه هستند که همین امر عاملی شده تا نه تنها خسارات زیادی به آنها در حوزه مواد اولیه برای واحدهای تولیدی بوجود آید بلکه ماشین آلات آنها نیز تاحدودی درگیر نوسانات برق دچار اختلال و خرابی شده است.

از جمله صنایعی که در طول یک ماه اخیر با تنش بسیار بالا در تولید روبرو شده را می توان تولیدکنندگان سیمان دانست چرا که نه تنها تولید آنها کاهش پیدا کرده بلکه بازار نیز شاهد رشد بالا و غیرمنطقی قیمتها شده است از آن طرف مسئولان مدام از وعده های مختلف برای حل مشکلات سخن می گویند اما در عمل هنوز هیچ اتفاقی در بازار به وجود نیامده و این خریداران و تولیدکنندگان هستند که مدام با ضرر روبرو شده و نمی دانند برای ادامه فعالیت صنعتی خود باید چه اقدامی را انجام دهند.

برخی نوسانات اخیر قیمت سیمان را متوجه بورس کالا محدودیت عرضه تولیدکنندگان در بورس و قیمت گزاری آن می دانند اما عمده تولیدکنندگان قطعی برق و مشکلات تولید را عامل دلال بازی و رشد قیمت سیمان در بازار عنوان می کنند البته علاوه بر سیمانی ها فولادی ها نیز با رشد بسیار بالای قیمتها روبرو هستند و حتی در بخش لاستیک نیز انها درگیر مشکلات تولید آن هم با بی برقی هستند.

نکته قابل تعجب آنجاست که مسئولان وزارت صنعت در قالب برگزاری جلسات مختلف در نهایت علام کرده اند با ایجاد شرایط عادی در کشور برای جبران ضرر و زیان تولیدکنندگان برق را با تعرفه صفر درصد در اختیار انها قرار خوهیم داد اما سوال اینجاست شرایط عادی چه زمانی ایجاد می شود و آیا وزیری که تعهد پرداخت تعهد صفر درصدی برق را به تولیدکنندگان داده با روی کار آمدن دولت جدید همچنان سکان دار آن وزارت صنعت هست یا خیر.

برخی از اعضای کمیسیون صنایع می گویند وزرا قولهایی داده اند اما وقتی در آینده آنها وزیر نباشند دیگر کسی پیگیر قولهای آنها نیز نخواهد بود.

در مجموع امروز صنایع کشور با رشد بالای هزینه های تولید عدم وجود برق روبرو شده اند وکسی پاسخگوی آنها نیست.