وضعیت بنگاه‌های کوچک و زودبازده در ایران بسیار نگران‌کننده است

“کارخانجات تولیدی تهران” هم تعطیل شد/۳۰۰ کارگر خانه‌نشین شدند
2 اردیبهشت 1396
تسهیلات پرداختی به تولید در ایران ۸ برابر گران تر از اروپاست
2 اردیبهشت 1396

وضعیت بنگاه‌های کوچک و زودبازده در ایران بسیار نگران‌کننده است

خبرگزاری تسنیم جمعه 1 اردیبهشت 96 شناسه خبر 1385267 : یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بنگاه‌های کوچک و زودبازده ما طبق آمارهای متعددی که هست بسیار نگران‌کننده است و بیشتر از ۵۰ درصد این بنگاه‌ها با نصف ظرفیت کار می‌کنند و بقیه راکد هستند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ابوذر شکری گفت: الگوهای مختلفی درباره توسعه صنعتی در دنیا وجود دارد. اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد، این است که الگوها را به صورت ناقص تقلید می‌کنیم. از این رو وقتی بنگاه‌های کوچک و متوسط را در کشورهای اروپایی بررسی می‌کنید، می‌بینید این بنگاه‌ها تنها برای تولید یا دادن وام ایجاد نشده، بلکه این واحدها از تولید مواد غذایی تا پایان که فروش است، شرکت‌هایی چنین بنگاه‌هایی را پشتیبانی می‌کنند.

وی افزود: تا فردی که به عنوان ایجاد کننده بنگاه تولیدی است دغدغه فروش را نداشته باشد، همچنین دغدغه استانداردسازی محصولات را ندارد. زیرا کسی که تولیدکننده است اصلا توان علمی چنین کاری را ندارد، لذا شرکت‌های حمایت‌کننده به عنوان پشتیبان این واحدهای تولیدی را مدیریت می‌کنند و همه بنگاه‌های تولیدی کوچک تحت نام و برند مشخص به تولید محصول مشغول می‌شوند و محصول تولید شده چون تحت نظارت شرکت پشتیبانی است محصولی با کیفیت بالاست و می‌تواند به عنوان محصول رقابتی در صحنه‌های کشوری و بین‌المللی حضور داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد بنگاه‌های کوچک زودبازده نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی کشورهای اروپایی داشتند و بیش از 50 درصد جی تی پی این کشورها را تشکیل می‌دهند و از نظر اشتغال نیز، بالای 50 درصد اشتغال کشورهای پیشرفته به بنگاه‌های کوچک و زودبازده اختصاص دارد.

شکری عنوان کرد: بنابراین اگر کشور ما نیز بخواهد در زمینه بنگاه‌های زودبازده سرمایه‌گذاری کند، باید یک نگاه جامع به این مساله داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر وضعیت بنگاه‌های کوچک و زودبازده ما طبق آمارهای متعددی که هست بسیار نگران‌کننده است و بیشتر از 50 درصد این بنگاه‌ها با نصف ظرفیت کار می‌کنند و بقیه راکد هستند. به عبارتی وضعیت نامطلوبی وجود دارد که اگر تصمیم مهمی برای سروسامان دادن به وضعیت آنها گرفته نشود، مطمئنا در آینده این بخش دچار دغدغه‌های بیشتری خواهد شد.