وزیر دفاع: آمادگی برای تولید هزار واگن در سال/ نوبخت: ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها با توجه به محدودیت منابع

رشد صنعت نفت ایران با قراردادهای جدید نفتی محال است
24 مهر 1395
پیشنهاد دولت روحانی برای حذف بیمه اجباری کارگران
26 مهر 1395

وزیر دفاع: آمادگی برای تولید هزار واگن در سال/ نوبخت: ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌ها با توجه به محدودیت منابع

خبرگزاری فارس یکشنیه 25 مهر 95 : وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: آماده‌ایم برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی سالی هزار دستگاه واگن بسازیم.

به  گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ظهر امروز تفاهم‌نامه تامین تجهیزات حفاظتی،‌حمایتی و اطفای حریق مورد نیاز برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی با اتکا به به توان تولیدی صنایع دفاعی کشور با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، حجتی وزیر جهاد کشاورزی و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منعقد شد.

بر این اساس توجه ویژه دولت به حفاظت از محیط زیست و عرصه‌های طبیعی، تنوع بخشی به تامین مالی برای تحقق امور حاکمیتی، تجاری‌سازی تولیدات صنایع دفاعی، استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه حفاظت از عرصه‌های طبیعی، مجهز نمودن محیط‌بانان، جنگل‌بانان و یگان‌های گشت دریای به تجهیزات پیشرفته و تامین تجهیزات مورد نیاز برای آبرسانی به عشایر کشور  جزء اهداف کلی این موضوع قلمداد می‌شود.

طبق این تفاهم‌نامه سازمان برنامه و بودجه، راهبری و هماهنگی طرح، صدور تضمین بازپرداخت اصل و فرع تسهیلات دریافتی از محل بودجه سنواتی آتی و نظارت بر حسن اجرای طرح را برعهده دارد. وزارت دفاع نیز تولید، پشتیبانی و آموزش  و نیز موسسه اعتباری کوثر تامین مالی مورد نیاز تفاهم‌نامه را برعهده دارد.

میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای سازمان جنگل‌ها،‌مراتع و آبخیزداری کشور مبلغ 987 میلیارد ریال بازپرداخت 3 تا 5 ساله از محل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شامل پهباد، کامیونت 10 هزار لیتری، موتورسیکلت تریل، موتور چهارچرخ، یدک‌کش سامانه پایش حریق، اعلان حریق،‌ ارتباطات رادیویی و تجهیزات گروهی و انفرادی حریق را دریافت خواهد کرد.

همچنین سازمان حفاظت محیط زیست اعتبار 371 میلیارد ریال درخواست کرده که شامل تجهیزات خودرویی و قایق موتوری و موتور سیکلت، انواع تجهیزات دفاعی شامل دستبند، شوکر، افشانه، سلاح، جلیقه ضد گلوله و تجهیزات حفاظتی مانند سلاح بیهوشی و گاوصندوق و همچنین تجهیزات انفرادی و گروهی شامل انواع لباس، دوربین‌های عکاسی، فیلم‌برداری و دید در شب به همراه GPS دریافت می‌کند.

براساس این تفاهم‌نامه سازمان شیلات با 450 میلیارد ریال اعتبار خودرو وانت دو کابین، ناوچه 60 فوتی، شناور 19 فوتی، موتور سیکلت تریل، موتور چهارچرخ ساحلی و ساخت پهلوگیری شناور دریافت خواهد کرد.

به گزارش فارس، شیلات نیز 400 میلیارد ریال تجهیزات شامل کامیون تانکردار، خودروی پیکاپ، GPS، آب‌شیرین کن خورشیدی دریافت خواهد کرد.

در ادامه مراسم تفاهم‌نامه نوبخت اظهار داشت: در شرایطی که منابع کشور محدود است با هم‌افزایی دستگاه‌ها کار ارزنده صورت گرفته و تجهیزات موردنیاز فراهم شده که قابل تقدیر است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه رئیس‌جمهور بارها تاکید کرده دولت من دولت محیط زیست است این موضوع گام عملی مهم تلقی شده که بخشی از نیازها را تامین می‌کند که در جهت ارتقای حفاظت از محیط زیست کشور خواهد بود.

سردار حسین دهقان نیز اظهار داشت: امروز نه تنها در حوزه حفاظتی و خودرو بلکه صفر تا صد صنعت ریلی را می‌توان پشتیبانی کرد و صنایع دفاع ظرفیت تولید هزار واگن در سال را دارد و همه امکانات آن را می‌توانیم تولید کنیم، از دوربین گرفته تا سیستم‌های ارتباطی و ناوبری ظرفیت کامل وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین در بخش ناوگان بالگردی امکان تولید، نگهداری و پشتیبانی وجود دارد و می‌توان با مدل تفاهم‌نامه امروز میان دستگاه‌ها نگاه‌مان به دیگران نباشد که هم پول می‌گیرند و هم ناز کنند و هر موقع خواستند تحریم کنند. حاضریم مسئولیت توسعه ناوگان ریلی را برعهده بگیرم.

در حاشیه این مراسم نیز وزیر دفاع خطاب به رئیس سازمان محیط زیست درخصوص نیاز این سازمان به خودرو تاکید کرد: اجازه واردات خودرو از هامبورگ، اسپانیا و لندن را به شما نخواهیم داد که ابتکار نیز در واکنش به این موضوع عنوان کرد: در صورتی که خودروهای وزارت دفاع استاندارد یورو 4 داشته باشد حاضریم همه آنها را از وزارت دفاع بخریم